Ny störning mellan 500Khz-3000Khz

SA4BUK

Well-Known Member
Jämt utbredd störning ca 2500 Khz bred som verkar vara kommunicerande med 22 sekunders intervall mellan lyssning o sändning.kommer från kyrkan som varit tyst förrut men nu fått nya brand detektorer och ev ny brandlarmscentral.
Nån som vet nåt om de är kommunicerande idag, har för mig att de är adresserbara?
Vid närmare koll på spectrum verkar det ”vandra” åt vänster.
 
Hittat störning, nu återstår bara att bråka med dem som monterat detta.
Brandlarm uppgraderad i kyrkan bredvid mig.
 

Attachments

  • 375B3DA5-813D-4D46-8779-8653256AFCF0.jpeg
    375B3DA5-813D-4D46-8779-8653256AFCF0.jpeg
    72,3 KB · Views: 29
  • 6FA2C5C1-90EA-492A-A777-4D2AF4E157AB.jpeg
    6FA2C5C1-90EA-492A-A777-4D2AF4E157AB.jpeg
    58,7 KB · Views: 31
Oj då! vilket elände.
ser ut att vara adresserbara sensorer.
Man får väl läsa på.
Där finns en manual.
https://raj-international.net/pliki...01776_Rev__Planning Instruction ver.2.2.x.pdf
Dokumentet som det hänvisas till på typskylten finns också på nätet.
https://www.panasonic-fire-security.com/cps/rde/xbcr/fire_security_en/dop_5000_d09_mfst_p290_05.pdf
Undrar just om det är trådlösa eller trådförbundna sensorer.
Med massor av tråd och sensorer i daisy chain så blir det snabbt många meter "antenntråd"
 
Har talat med en radioamatör som jobbar på Stanley security som monterat så bollen är i rullning.
Anläggning uppgraderad med bef kablage så det är frågan om det ställs krav på skärmat dito när det är mer än bara dc i dem?
 
Vad snabb du är , tänkte börja googla efter kaffet men nu slapp jag det
Tack för det.

De får det kämpigt och dra om kablaget i kyrkan men så får det bli
/Mats SA4 B(bor)U(utanför)K(kyrkan)
 
Ja det är krav på skärmade kablar enl detta dokument.
https://pap.fi/wp-content/uploads/2015/05/MEW01760_Rev_1.pdf
sid 7 stycke 4.2
Nej, bara skärmat mellan centralenheter i systemet.

Däremot föreslås vanlig oskärmad ELQRB 2x0,6 som sektionsledning.

Erfarenhetsmässigt brukar inte adresserbara system gilla de äldre typerna av brandlarmskabel. Oftast blev ett kabelbyte nödvändigt när man bytte ut ett äldre system mot ett adresserbart system. Framförallt behövdes en annan parkapacitans (och impedans) än den som erbjöds av gammal EKUA och EKKR för att signaleringen mellan centralapparat och detektorer skulle kunna ske opåverkat.

När det gäller brandlarm så har försäkringsbolagen sina krav, K-märkningen sina krav och typgodkännandet sina krav, dessa är dock inte alltid förenliga med varandra.

Jag kommer med brinnande intresse att följa den här tråden.:cool:

73 de SM7NTJ Lorentz
 
I detta fall verkar flerparskabel mellan centralapparat och spridningsplint enl bild generera mer störning än på enskild parledning efter plint
 

Attachments

  • 4A44234B-CB8C-424B-9CE4-380196D4220B.jpeg
    4A44234B-CB8C-424B-9CE4-380196D4220B.jpeg
    81,8 KB · Views: 37
I detta fall verkar flerparskabel mellan centralapparat och spridningsplint enl bild generera mer störning än på enskild parledning efter plint
Det ser ut som en kabel typ ELAKY till spridningsplinten. Den är folieskärmad så den borde det gå att få ordning på. Däremot ser sektionsledningen ut att vara av typen EKKR.
EKKR 2x0,6 är platt/oval medan efterföljaren hade ett runt tvärsnitt.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ok.
Jag avvaktar nu svar från installatör får vi se,har även kontaktat Panasonic Security få se vad de säger.
/Mats
 
Avstörning med ferriter provad utan framgång idag med hjälp av larminstallatören.
4 slingor kopplades ur och det blev tyst sen kopplades de i en efter en och störning ökade ju fler som lades på.
Forts följer när larmfirman funderat mer men jag tippsade om byte av kablage .
 
Förr var det ju likström i sådan slingor.
Konstigt att allt måste vara byggt med pulser numera....
Kan det vara någon form av aresseingspulståg till givarna?

Ferriter på såpass låga frekvenser bör ju vara rätt många, knske tio till tjugo cliponferriter för att ge verkan vid några MHz.
Men skämade ledningar kan ju kanske hjälpa....

Avvaktar med spänning vad som händer.

SM4FPD
 
Ok.
Jag avvaktar nu svar från installatör får vi se,har även kontaktat Panasonic Security få se vad de säger.
/Mats
De monterar tillbaka de analoga detektorerna har de svarat.
Kommer att ske i januari.
 
Störning borta.
Larmfirman mycket samarbetsvillig och löste problemet med att montera tillbaka gamla utr.
 
Dom hade inget annat alternativ iom att de nya addresserbara däckarna störde. Centralapparaten som blev bytt sitter kvar då den även hanterar den gamla typen.
 
Dom hade inget annat alternativ iom att de nya addresserbara däckarna störde. Centralapparaten som blev bytt sitter kvar då den även hanterar den gamla typen.
Varför den uppgraderades vet jag ej men mest troligt för att få bättre koll på däckarnas placering vid ev larm
 
Back
Top