Ny störning på HF

SA6APZ

Well-Known Member
Se video:

Störningen återkommer med jämna intervall (ca 66 kHz) från mellanvåg och upp till drygt 10 MHz men verkar vara starkast kring 6 MHz eller så är det mottagarantennen (MLA-30) som är som effektivast där. Mottagaren står i AM-läge men tyvärr blev ljudet lite svagt på inspelningen.
Jag vet inte exakt när störningen uppstod men den fanns inte för en dryg vecka sedan. Vad kan det vara?
 
En PWM med 66kHz som grundfrekvens.
Det kan vara någon form av LED-lampa. Det brukar sitta lågfrekventa "hackare" i dom.
Kan givetvis även vara en mobilladdare eller nätadapter.
Kan du spela in ljudet som en .wav så kan jag försöka analysera innehållet.
 
AM-inspelningen ger lite info.



spectrum_AM.jpg

Här syns tydligt en "pinne" på 100Hz osv.
Tyvärr räcker inte din bandbredd till för att få med 66kHz men det hade jag inte väntat mig.

Den starka 100Hz pinnen säger ju att detta är en nätansluten apparat som är mycket dåligt filtrerad.
 
Den starka 100Hz pinnen säger ju att detta är en nätansluten apparat som är mycket dåligt filtrerad.

Det är väl troligen den vanligaste orsaken inom tätbebyggt område. Ska vi gissa att någon av de närmaste grannarna nyligen har köpt nån billig skräpelektronik?
 
nån billig skräpelektronik?
Jo det är ju tyvärr vanligt.


Här ett urklipp från ett datablad...

clipimage.jpg

Som du ser så förekommer 66kHz i dessa sammanhang.
Jag har hittat TOPSwitch i led-lampor, mobilladdare och annan billig skitelektronik.
Dessutom finns det kinesiska cloner av just denna typ av switchregulator.

Om du kollar schemat till höger så ser man att det inte finns något nätfilter.
Detta är väldigt vanligt i led-lampor och mobilladdare.
 
Last edited:
Det är nog inte ovanligt att oseriösa tillverkare tar ett sådant applikationsexempel rakt av och minimerar antalet komponenter.
Ett annat extremt vanligt problem är att elektrolyten som kommer direkt efter nätlikriktaren har gett upp. Beror oftast på usel kvalitet eller att kylningen är dålig så den åldras i förtid. Ofta funkar apparaten hjälpligt ändå men stör kopiöst. Inte ovanligt att man ser att toppen på kondingen är bullig, den har spytt elektrolyt eller kanske rentav halva apparaten är full av kletigt papper. Jag säger bara "C(r)apXon…, och mängder av andra skräpfabrikat. Dåliga apparater håller inte ens ett år innan kondingarna börjar ge upp.

Lyssnar man på ljudfiler av störningar så drar man oftast slutsatsen att det är någon form av switchad kraftelektronik som stör. Och i dagens värld kan det vara stort sett vad som helst. En LED-lampa, optimerare på grannens solcellsanläggning, laddare till en mobil, nätdel till något, nätdel till något annat, frekvensomriktare, en dator...

Texten "Frequency jittering reduces EMI filter cost" som nämns i databladet är ett riktigt bondfångeri. Det är en "kreativ lösning" för att uppmätt störnivå ska bli lägre vid EMC-prov genom att störspektrumet "smetas ut" i frekvensled. Kikar man på en sådan signal med ett oscilloskop så fladdrar den fram och tillbaka. Med den quasi-peak-detektor som används vid EMC-mätning så kommer nivån att presenteras svagare. Givetvis stör det ändå. Kapar kostnader men produkten blir inte bättre.
 
Ett annat extremt vanligt problem är att elektrolyten som kommer direkt efter nätlikriktaren har gett upp. Beror oftast på usel kvalitet eller att kylningen är dålig så den åldras i förtid. Ofta funkar apparaten hjälpligt ändå men stör kopiöst.
Detta hände i min grannes satellitmottagare och den funkade ändå.
Nätdelen var avsedd för 85VAC-265VAC så det fanns gott om marginal vid 230VAC matning trots djupa dippar i matningsspänningen.
Störde kopiöst från långvåg och upp.
 
Back
Top