Ny störning på 28 MHz

SM7TOG

Well-Known Member
Sen några dagar tillbaka har jag en sörning som verkar vara centrerad till 28,0 MHz. Den pågår dygnet runt och slår effektivt ut de fösta 25 KHz på CW-delen av 10metersbandet.
Jag trodde först det var våran nya värmepump som installerades i fredags men när störningen inte försvann när jag drog ur sladden till den så fick jag börja leta på allvar. Med hjälp av beamen kan jag se att störningen är starkast hos mig när jag beamar österut och där finns inom några hundra meter en järnväg, ett ställverk och en kommersiell mast på 70-80 meter nånting med diverse. Med hjälp av en KX3 med en liten trådstump som antenn gick jag ett varv runt i grannskapet och störningen abslout starkast i trakterna kring masten. Alla metallföremål i närheten tycks snappa upp störningen så när jag går nära en lyktstolpe, järngrind eller min egen mast så låter det starkare. Så jag vet egentligen inte om störningen kommer. från den kommersiella masten eller om den bara hjälper till att fånga upp den men som sagt, störningen är riktigt stark i min KX3 med trådstumpen ju närmare masten jag kommer
Störningen låter i 6-7 sekunder och är tyst i ca 5 sekunder och sen börjar det om. Se bilder. Det är ganska efakt 300 Hz mellan signalerna.
Vad tror vi? Vad ska jag göra härnäst?

IMG_3040.PNGIMG_3039 (1).PNG

Se följande video:
Länk till fil på drive

I videon kan man se och höra hur den låter på ssb och CW.
Jag sa tidigare att den hörs dygnet runt men det verkar inte vara så. Igår kväll hördes den inte men nu är den tillbaka. Jag behöver följa den mer för att kartlägga den detaljen.

Här har inget hörts under förmiddagen.
Bara flera telgrafisttioner i början av 28 MHz.

Men om den varar en tid försök se om det är fading på signalen.
Dvs om det är rymdvåg.
Fading på en så bredbandig signal syns som att en våg rör sig fram och tillbaka över signalen. Signalen liksom gungar.
Dvs fadingen är selektiv, som en notch som vandra fram och tillbaka.

Nu låter något på 27850 kHz bred omkring 50 kHz och kommer och går varvid en annan liknande sändning"svarar"

SM4FPD

Tack för svaren!
Det verkar stämma med beskrivningarna av den Iranska OTH-radarn. Då är det inte så mycket jag kan göra åt det.

Back