Nya HAM.se - vad vill du förbättra?

Ta bort annonser/inlägg

Hej
När man tex sålt en grej, kan man då ta bort annonsen? I vissa fall er sajten lite svårbegriplig.

/SM0IXY
 
Nej det kan man inte (tror jag), vilket är lite irriterande. dx-radio ger bättre utdelning tycker jag, och där kan man radera annonsen när det är klart.

/Arne
 
Jag tycker Ham.se fungerar alldeles förträffligt (om man jämför med t.ex. Facebook).
Jag är mycket NÖJD.

Det är bara en sak som möjligen kan komplettera - möjligheten att ladda upp en självspelande powerpoint. En självspelande powerpoint ".pps" är ett skarpt och megabyte-snålt alternativ till film.
 
Sticky "parlör"

Som nygammal amatör känner jag att glappet från hobbyn har gjort att jag tappat en hel del av uttryck, förkortningar etc. Mycket nyheter har också dykt upp under åren som jag inte har en aning vad de är. D-star t ex. Efter lite googling så vet jag åtminstone att det inte är ett pop-band.

Kan tänka mig att många nybörjare lider av ungefär samma problem. Därför tänkte jag att en sticky med allehanda förkortningar, uttryck etc kunde vara användbar för somliga av oss. Har inget klart förslag hur den skulle vara utformad så att den blir lätt att läsa och leta i men den bör ju vara organiserad på något sätt.

Antar att forumet även besöks av en hel del som idag står lite vid sidan av hobbyn, kanske på väg in, och då skulle mycket av det som diskuteras i forumet vara mer förståeligt även för "icke-smittade".

Finns det redan en sådan som jag missat så kan inlägget tas bort.
 
Är helt ny på forumet och inte varit särskilt aktiv även om jag läst lite.
Har försökt att läsa mig till regler för forumet men hittar inget. Är det kutym att skriva på engelska eller är det en översättningsfunktion igång? Om det är automatisk översättning så tycker jag att den gör mer skada än nytta då meningsbyggnaden ibland blir obegriplig och vissa ord översätts helt fel eller inte alls.
 
Last edited:
Ok, I got the answer regarding the translation right there. In my opinion, it sucks :-(
 
Last edited:
Är helt ny på forumet och inte varit särskilt aktiv även om jag läst lite.
Har försökt att läsa mig till regler för forumet men hittar inget. Är det kutym att skriva på engelska eller är det en översättningsfunktion igång? Om det är automatisk översättning så tycker jag att den gör mer skada än nytta då meningsbyggnaden ibland blir obegriplig och vissa ord översätts helt fel eller inte alls.

Skriv på svenska. Översättningen är nått som google gör automatiskt. För övrigt gäller Sveriges rikes lag + sunt bondförnuft på detta forum. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
 
I'll write in english so the grammar won't be fuddled. I couldn't find anything in the FAQ-forum and found in the footer that there is an automatic translationservice for vBulletin from vBET - vBulletin Enterprise Translator - vBulletin Enterprise Transator running. I'm not sure how Google fits into this?

As I said, I'm new to this site and I'm still finding my way around. But the language issue hinders me from doing effective searches and the grammar mistakes makes it hard for me to read some of the more complicated postings, I have to read them several times and use "swedish in my head-pidgin-translation" :-(

I'll try to contribute but I'll do it directly in english. Wish there was a way to turn off the autotranslate instead of being forced to use it.
 
Skriv på svenska. Översättningen är nått som google gör automatiskt. För övrigt gäller Sveriges rikes lag + sunt bondförnuft på detta forum. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Tack för info :)

Hur stänger man av översättningen? Din text är på svenska men jag hittar ingen inställning. Tack på förhand :)
 
Hur stänger man av översättningen? Din text är på svenska men jag hittar ingen inställning. Tack på förhand :)

Okej, det här blev på svenska utan att jag gjorde något. Nu är jag än mer förvirrad. Letar vidare o försöker lära mig det här forumet. :confused:
 
Hur stänger man av översättningen? Din text är på svenska men jag hittar ingen inställning. Tack på förhand :)

Vet inte om det går att stänga av. Jag har faktiskt ingen aning alls varför google översätter hela siten. Dock märker jag inget av det själv utan har bara sett att översättningarna kan ske om man kommer in via google. Går jag direkt mot www.ham.se så har jag aldrig råkat ut för någon översättning.
 
Vet inte om det går att stänga av. Jag har faktiskt ingen aning alls varför google översätter hela siten. Dock märker jag inget av det själv utan har bara sett att översättningarna kan ske om man kommer in via google. Går jag direkt mot www.ham.se så har jag aldrig råkat ut för någon översättning.

Märkligt, för jag har fått översättningar då jag har gått direkt mot www.ham.se så jag tvivlar att Google har ngt med det hela att göra. Längst ned på varje sida (sidfoten) står det ngt om automatöversättning. Gissar att admin har stängt av det bara.

Tack för info hur som helst :)
 
Märkligt, för jag har fått översättningar då jag har gått direkt mot www.ham.se så jag tvivlar att Google har ngt med det hela att göra. Längst ned på varje sida (sidfoten) står det ngt om automatöversättning. Gissar att admin har stängt av det bara.

Tack för info hur som helst :)

Ja det stämmer. Det har jag inte sett tidigare men det är någon "autoöversättning" längst ner på sidan. Tydligen något som admin har stoppat dit. Konstigt bara att vissa påverkas. Kan det ha med språkinställningar i webbläsaren att göra? Blir det ett stort problem får vi be Martin B kika på det.
 
En mobilversion av sidan skulle iallafall få mina besök att öka. Kika t.ex. på swedroid.se som fungerar bra både i dator, telefon och via program som Tapatalk.
 
Hur ända in i h ändrar jag på mitt användarnamn ?
Hälsningar Harald / SM7AP

Det är bara till att glömma att kunna ändra. Regga dig på nytt med signalen som användarnamn eller lägga till en signatur.

Tyvärr! :-(
 
Har sett en mobilversion som beta. får kolla vad som händer med den.

Angående ändra identiteten så blir det enklast att bara börja med en ny.
Kräver nog en annan e-mailadress förstås.

73 de Tommy
 
Kanske inte alla som vill skaffa sig ett nytt användarnamn - tex SM6NZB fortsätter att använda SM7NZB!
 
Till Nilsanders: jag använder faktiskt båda två.
Ibland kan man behöva köra utan admin rättigheter....

/ 73 Tommy
 
Back
Top