Nya HAM.se - vad vill du förbättra?

Martin Björnström

Well-Known Member
Åren går och HAM.se har växt till 1.700 medlemmar.

Vi har verkligen blivit många här på sajten men aktivitetsnivån är inte speciellt hög. Jag är inte radioamatör själv och är inte speciellt insatt i hur "branschen" fungerar. Därför vill jag veta mer:

  • Vilka funktioner saknar ni på sajten?
  • Förslag på hur vi ska aktivera våra medlemmar?
  • Vart vänder sig radioamatörer som vill diskutera radio idag?
  • Är du intresserad av att bli en del av vårt team?
  • Tipsa gärna om andra stora radioamatörsajter!

Låt oss skapa en givande diskussion med massor av bra idéer!
 
Jag kan tillägga att sajten kommer genomgå en uppdatering i helgen och all feedback ger oss en chans att förändra upplägget enligt era önskemål! :)
 
Martin Björnström said:
Åren går och HAM.se har växt till 1.700 medlemmar.

Vi har verkligen blivit många här på sajten men aktivitetsnivån är inte speciellt hög. Jag är inte radioamatör själv och är inte speciellt insatt i hur "branschen" fungerar. Därför vill jag veta mer:

  • Vilka funktioner saknar ni på sajten?!
  • Förslag på hur vi ska aktivera våra medlemmar?
  • Vart vänder sig radioamatörer som vill diskutera radio idag?
  • Är du intresserad av att bli en del av vårt team?
  • Tipsa gärna om andra stora radioamatörsajter!

Låt oss skapa en givande diskussion med massor av bra idéer!

[*]Vilka funktioner saknar ni på sajten?!
- bildhanteringen med URL är lite oanvändarvänlig när man skriver ett inlägg, att ladda upp en bild direkt i mail på ham.se vore roligare. (eller så har jag inte förstått hur man gör;) - Begränsa gärna storlek och format på bild.
- knapp för att enkelt rapportera inlägg "man inte vill se" eller "stäng tråden snabbt"
- hjälpmoderatorer som är aktiva (drar gränser och sätter prägel på ham.se)
- möjligheten att ta bort egna inlägg / trådar
- medlemslista, finns det som alla kan se ?
- det hamnar prylar i min webläsare, efter besök på ham.se, som anti-malware program alltid hackar på, bort med sånt

[*]Vart vänder sig radioamatörer som vill diskutera radio idag?
[*]Förslag på hur vi ska aktivera våra medlemmar?
-kommentera hur ham.se har sett på det som har hänt under tidigare år och staka ut en önskad framtid
-det finns hur många lokala kompisforum som helst - ocg som ingen saknar
-skapa några unika men aktuella trådar, t.ex snart går portabeltesten vår/höst = skapa en tråd för det, snart går en annan test = skapa en tråd för det, nån amatörradiomässa, möte utställning = skapa en tråd för det - etc. Men - varje tråd bör vara knuten till en aktivpart dvs. en hjälpmoderator med ett eget intresse (qrp, test, snacka, teknik, 10m, dx, vhf, mikrovågor)
-Ge möjlighet att skriva/klistra en FAQ på nåt ämne/problem tidigare diskuterat i en aktuell tråd
 
Jag skulle gärna vilja se blidreportage här på ham.se.
Bilder med följande text från byggen,träffar,antennexperimet,m,m.
Även misslyckade sådana så man kunde få sig ett gott skratt :D

sm4xso/Per-Åke
 
förbättra utloggningen

Går det inte att göra utloggningen bättre?

Även om jag loggar ur ordentligt, stänger webbläsaren som då alltid rensar bort alla besök och kakor jag har åstadkommit så kan jag när jag går in på ham.se någon eller några dagar senare finna att jag direkt är inloggad.. :confused:
 
Man kanske kunde ha ett aktuellt "tema" någon gång / månad? Tex. VHF, antenner, vågutbredning etc? Presentera det på första sidan och sedan kan man diskutera ämnet.

Omröstningar i aktuella frågor kanske kan höja aktiviteten?
 
HAM.SE kan inte korrekt logga av en användare. Den säger alltid att en error har inträffat. Ett säkert sätt är att använda Firefox och där ha inställt att allt rensas när man stänger ner Firefox, dvs kakor samt cache.

Förmodligen har du inställd din webläsare att behålla lösenord och kakor.

Mvh Jan
 
sm7vvg said:
HAM.SE kan inte korrekt logga av en användare. Den säger alltid att en error har inträffat. Ett säkert sätt är att använda Firefox och där ha inställt att allt rensas när man stänger ner Firefox, dvs kakor samt cache.

Förmodligen har du inställd din webläsare att behålla lösenord och kakor.

Mvh Jan

Nej tvärtom, den är inställd på att ALLTID rensa allt när man stänger webbläsaren, enda undantaget är internetbanken där jag har valt att behålla kakorna.

Men nu denna gång fick jag dock logga in..
 
Dagt att lyfta denna tråden.

Ni som varit inne i 27mhz.se forum har kanske lagt märke till en väldigt bra grej vad gäller infogandet av bilder i inläggen

Man kan kort och gott välja att browsa fram en bild och få med i inlägget i samband med att man skriver ett inlägg, man behöver alltså inte ladda upp bilder poå en separat extern server först för att sedan länka till dessa i inlägget.

Det tycker jag hade varit nåt att anama.
 
En avdelning för HÖRT & KÖRT, kanske - med klistrade trådar för resp band? Det hade kanske uppmuntrat till lite aktivitet och kunnat ge ett och annat tips, samt lite motivation att köra mer radio (för dom som är lite mer passiva?

Kanske en QRP-avdelning?
 
Kul att kolla in din sida Bjarne.
Såg att du byggt en Gnat.
Har kollat lite på det bygget förut och haft funderingar på och bygga en Gnat p g a
dess enkla uppbyggnad, och som en kul grej.
Gillar din lösning till kristallhållaren :).
En fråga bara, hur frekvens-stabil är den ?

73's de Emil
 
Tack Emil!

Den är mycket frekvens-stabil. Jag använder HC 6U kristaller.......eller kristall. Jag kör bara på 3575kHz. Men..............................mottagaren behöver en förstärkare. Och, jag känner att mottagaren verkar inte ligga exakt på samma frekvens som sändaren.....prova dig fram Emil. Jag har "bara" kört ett QSO med den.....och det var med SM7EQL/Bengt i Lund.

Prova att köra med dig själv, så att säga. Då märker du hur det går. Den var ruskigt enkel att bygga........men bygg den i sk manhattan-style. Skit-kul, och lätt.

73 de Bjarne/SM7FBJ
 
Hej,

Det finns nog saker att förbättre men ett forum blir inte bättre än den aktivitet som medlemmarna skapar.

Vet själv att jag inte är så aktiv på forumet men visst tycker jag det rapporteras väldig lite om att folk kör radio och vad man kört på radion. Konstigt tycker jag... men plats på forumet för att skriva om detta finns det ju redan.

73 de ULF/SM0LCB

Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Martin Björnström de Bengt, SM6APQ.
Jag har börjat vänja mig vid HAM.SE och tycker forumet är mycket bra.
Det enda jag saknar är en större ruta när man skriver in sitt meddelande. Om meddelandet är mycket långt täcker det inte hela rutan och man får svårt att korrekturläsa texten. Då får jag trycka på "posta snabbsvar" och sedan redigera meddelandet.

73
Bengt SM6APQ
 
NCL de APQ.
Jag provade att gå in i avancerat läge och sedan förhandsvisa. Rutan blev ungefär dubbelt så stor men inte tillräckligt när man vill skriva ett långt svar med många förklaringar och kommentarer. Det är riktigt att man ser en stor ruta under "förhandsgranska", men där går ju inte att redigera!
Björnström de APQ.Varför skall det vara så svårt att lägga in en bilaga (bild e d) till textmeddelandet? Det är ju en massa dubbelklickande för att få in bilagan. Ibland lyckas man men ofta får jag begära hjälp för att jag glömt någon "dold" ruta.
Jag jämför med mitt e-mail program; THUNDERBIRD där man klickar på "gemet" och sedan klickar på den aktuella JPG-bilden och vips är den med som bilaga. Jag skall villigt erkänna att jag är inte så bra med datorer - men uppläggen skall ju vara enkla för oss som är heldumma med datorer.
I förra veckan skulle jag lägga in några "tumnaglar" på min beskrivna transmatch. Jag lyckades inte. Min granne, som är WEBBMASTER och duktig på datorer, kom över. HAN LYCKADES INTE HELLER! Till slut fick jag hjälp av Lars SM3BDZ.
Kommentarer?

73 och mvh
Bengt SM6APQ
 
Back
Top