Nya ICOM IC-7300

Inte extremt billigt?
Hi hi, ja saken är diskutabel.

När jag började på SRS köpte folk IC-211, IC-701, senare IC-751 och IC-735:0r
Det var ofta avbetalning som gällde, eller att man gick till banken och lånade upp på huset.
Lånar man upp på huslånet idag gäller köp av båt husbil etc. dvs 20 - 40 procent av husets värde.

I början av 80 talet kostade en IC-751 dryga 20 000, 735:an närmade sig 20 000 kr.
Då kostade bensinen någon krona.
Ser vi lite historiskt så betalade jag 1450 kr för min första köperadio, en TRIO JR-599. Det var månadslönen före skatt.
Sändaren fick jag råd att köpa efter ett år av hårdsparande. Mat och husrum hemma hos föräldrarna.....
Jag räknar med att en radioamatör kostade på sig, jag vill gärna använda det måttet, omkring tio ggr mer pengar till sin hobby för 35 år sedan än idag.
Eller den tid jag jobbade i branschen så förändrades det ungefär en faktor tio med vad varje radioamatör kostade på sig och sin hobby.
Så även penningvärdet. Sett i bensinpris mint en faktor tio.

Så 13 000 kr är extremt billigt för en sådan avancerad sak med så litet tillverkat antal.
Sett i detta perspektiv är det helt fantastiskt att lilla ICOM fabriken kan utveckla och producera som de gör.
Vi måste se skillnad på massprodukter, där en radiotelefon kostar några tusen och är ändå en avancerad transiver och dator idag.
Men den tillverkas mer rationellt i ett antal med en faktor tio miljoner fler.

Däremot kan man förvänta sig 10, ja kanske upp till 30 års livslängd för en ICOM radiostation.
Radiotelefonen eller plattan, konsumerar man minst tio stycken under den tiden. Då inser man plötsligt att detta är DYRT!.

Ja så världen och värderingarna förändras.....

De
ÄssÄmFyraFotPedDahl
 
Jag minns på 70 talet, även då innan man blev radioamatör, hur dyra saker folk köpte.
Så kom riskokarna, FT-200, FT-277, FT-101, TS-510, TS-515, Ja så Heatkit förståss, vad korade under 70 talet en HW-101?
I alla fall var det ofta inte nog med köpet av en dyr DRAKE eller Riskokare, de skulle modifieras oxo.
Modifieringsatser för flera tusen kronor fanns att köpa. (dåvarande flera tusen kronor).
Ändå kommer de inte ens i närheten av prestanda hos dagens riggar som den "snorbilliga" IC-7300.

Många riskokkare och Drakelines modifierades sönder och samman och ligger säkert än idag ovanpå oljetanken i garaget dammiga och fula, och skruvarna är nedtrampade i jordgolvet sedan länge.

Tänk så många som förr köpte mast, mastfundament, och stora HF-krattor, med rotor.
En investering under 70 talet på kanske 20 - 35 tusen.
Något som idag verkar helt främmande för en radioamatör att kosta på sig.
Och en FD-4 för en tusenlapp förväntas går lika bra och man blir överlycklig om man hör en station från andra sidan atlanten genom stördimman.

De
SM4FPD
 
I december 1972 kostade HW-101 i byggsats 2160 kr inklusive nätaggregat. FT-101/FT-277 kostade 3480 kr, FT200/FT-250 kostade med nätaggregat 2400 kr och TS-515 betingade med nätaggregat och högtalarlåda 2830 kr. Multiplicera priserna med 7 för dagens penningvärde enligt kpi. De kan även jämställas med en nutida industriarbetares nettoinkomst per månad.

Lennart
 
Last edited:
Du talar om en faktor 7 Lennart.
Det må vara någon sorts medelvärde. Olika varor och tjänster har förändrats olika.
Att en industriarbetares lön per månad var omkring 2000 kr verkar dock ok.
En villa kostade kanske 100 - 150 tusen, dvs här har vi en faktor 10 - 15.
Bensinen brukar vara en god indikator.
Min hyra för en tvårummare var då 340 kr......
En månads lunch på brukshotellet kostade 90 kr.
När jag flyttade till Karlstad i slutet av 70 talet var hyran över 2000 kr.
En månads lunch kostade 390 kr....
Nå det är i alla fall en stor vetenskap att räkna noga på detta. Vi får konstatera tt det var dyrare förr att vara radioamatör.
Sen krävdes reservdelar, slutrör etc.

Att HW-101 var så dyr är kanske förvånande, den var ju trotts allt inte särskilt påkostad.
Men en så välgjord byggsats, med tryckta böcker bilder och dokumentation skulle idag nog vara ouppnåelig.
Många köpte in HW-101:a färdigbyggd, eller bad någon kompis bygga den. Och kunde briljera med att ha byggt sin radiostation själv.
Frågan är hur många byggare om förstod något av bygget, radions konstruktion etc????
Själv nöjde jag mig med att läsa Heatkit katalogen, fick nog av de som ville ha hjälp med byggandet...


de
SM4FPD
 
En FT-101/277 kostade 3480:- i december 1972, skriver SM5DFF.
Enligt SCB:s "Prisomräknaren" motsvarar det i juli 2016 hela 22 710:-, alltså bra nära den faktor 7 som -DFF nämner.
Men visst är förändringarna olika för olika varor. Mat, till exempel. På den tiden var jag knappa 40 år gammal och orkade nästan inte släpa hem varor för 100 kr från mataffären.
Numera är det ingen konst alls.
Slutsats: En 82-åring i dag är starkare än en 38-åring 1972!
SM0APK Stig
 
Ja, och det här med att bensinen har blivit dyr, man ska ju betänka att det är flytande explosiva dinosaurier man köper, slå det om ni kan!

Men jag har kommit på ett sätt att komma undan bensinprishöjningarna, jag tankar alltid för en hundralapp, så tji fick dom det blir aldrig dyrare än så för mig :D
 
Föll för trycket och köpte en 7300'a före jul. Kört den sida vid sida med min Kenwood TS-590SG sedan dess. Mycket trevlig bekantskap och trevlig radio, spektra var gravt vanebildande.

Kort sagt är jag imponerad av dess prestanda i förhållande till priset. I kraftigt störd radiomiljö, contest alltså, tycker jag dock 590 är vassare. Filtren på 7300 är dock snabbare att jobba med, i den mån man har tid med sånt finlir. Vilket man knappast har i contest.

Nu kommer en billig mod för att kunna ansluta separat RX antenn, något jag saknat enormt mycket. Den moden ska göras rätt omgående kan jag säga.

7300 har en mycket fin audio på både TX och RX, nästan alla som inte kopplat på skitmikrofoner låter jättebra i sändning. TS-590'ns mycket potentare EQ gör dock att jag får ännu bättre TX audio med den. Vilket iofs tagit en hel del tid och finlir.

I övrigt är min personliga åsikt att 590 ger ett bättre kvalitetsintryck att "skruva på". Framförallt VFO och Multifunktions ratten känns rejält gedignare på Kenwooden. Sedan är naturligtvis det faktum att många funktioner som på 7300 hanteras via pekskärmen, istället för med knappar/rattar som på 590, enligt min mening är omständligare och långsammare något som lite irriterar mig.

Sedan jag kopplat en SDRPlay RX till min 590 och då fått ett rejält spektra på dataskärmen har 7300'än hamnat lite i skamvrån. 590 är återigen favorit radio. Men överlag är den lilla Icomen en väldigt trevlig bekantskap.

Icom själva trycker på att det är en instegsradio i SDR världen, tar man till sig det och inte har orimliga förväntningar och krav, ja då måste det vara det mest prisvärda i transceiver väg man kan köpa.

Det blir väldigt intressant att se hur Icom prisar den kommande 7610, storebror till 7300'an. Det som förhandsvisats är ju en 7300 på steroider ... med allt som många önskat hos lillebror 7300 och en hel del mer också. Blir priset lika aggressivt som med lillebror lär Icom skaka om marknaden rejält, inte bara i mellan prissegmentet 15-30 tkr, utan även begagnat marknaden som fick en kyss av 7300'an.

Så slutligen kan jag summera att även om TS-590SG är min absoluta favorit så behålls 7300'an att användas som portabel och reseradio i sommar. Har stora förväntningar på den och tror den kommer bli en väldigt trevlig radiokamrat i sommar :)

Ta nu detta som mina högst personliga erfarenheter, intryck och synpunkter. Inget vetenskapligt alls, bara subjektiva erfarenheter av att haft förmånen köra två riktigt bra och prisvärda transceivrar sida vid sida under knappa 3 månader.
 
Jag har haft min i snart ett år och delar dina tankar om den,
som portabel/sommarstugeradio är den fantastisk, som stationär är den inte optimal för den med stora antenner men för alla andra är den ett gott alternativ,
mycket prisvärd, eller egentligen lite för billig.. :)
 
Då var det tydligen dags, IC-7610 kommer att lanseras rätt snart http://www.dxzone.com/icom-ic-7610-official-announcement/

Priset, i alla fall det som anges utanför vårt lands gränser, är aggresivt. Räknat rakt över från dagens Euro kurs skulle det innebär ett pris på 27.500 kr. Troligen skickar återförsäljarna och ett stor intresse upp det en bit till. Men ändå så gissar jag det kommer att bli en säljraket.

Hade jag nyligen köpt en IC-7600 till ordinarie pris hade jag nog gråtit lite grand över vad som gissningsvis sker med 2'dra hands värdet framöver :D Ägarna till de lite äldre 756 Pro modellerna kan nog gråta lite mer när radion ska avyttras ...

/Johan
 
Last edited:
Ja, det ska bli spännande och se vad dom andra stora tillverkarna kommer med, det känns lite som att ICOM bröt mot ett tabu när dom stoppade en SDR radio i en Radiolåda och nu när det är gjort ser jag ingen anledning för dom andra att inte följa efter.

Prissättningen gör ju att dom andra måste vara prisvärda också, alla förväntar sig ju att ICOM ska vara den dyraste av dom tre. (som det alltid har varit)

Storleken på lådorna (och följdaktligen hur mycket som får en egen knapp/döljs i undermenyer) kan man ju diskutera, jag har en FT847 som är någon slags mellanting mellan mobil och hemmaradio, jag trivs med den storleken, FT857/IC706 storleken är för liten, men dom fullstora shabraken tar upp onödigt stor plats.

Vad det slutligen kommer an på är ju radioegenskaperna, och även där har vi ju olika krav, jag kör inte contest, jag har inga starka sändare i närheten och jag har inga gigantiska antenner, så jag skulle nog inte bli besviken på en 7300 heller, men möjligheten till en yttre skärm är ju något som lockar förstås.

Min 847 börjar krångla nu, går den inte att laga så kanske det blir en ICOM den här gången, möjligen en begagnad 7300 till bra pris om någon som har en känner sig tvungen att uppgradera.

Går min 847a att rädda så kanske jag inväntar nästa generation från Kenwood/Yaesu och ser vad dom har att erbjuda.

Framtiden är spännande!
 
... Min 847 börjar krångla nu, går den inte att laga så kanske det blir en ICOM den här gången, möjligen en begagnad 7300 till bra pris om någon som har en känner sig tvungen att uppgradera.

Går min 847a att rädda så kanske jag inväntar nästa generation från Kenwood/Yaesu och ser vad dom har att erbjuda...
Vilket fel har du på 847an? Bara så att jag vet vad jag kan ha att vänta mig ...

/ Göstha
 
Från Icom-forum (yahoo.com):

IC-7610 USA/Canada Availability: July 2017
Anticipated USA street price: $3,499.95
73, Adam VA7OJ/AB4OJ
 
Har haft en del tankar om hur 7300'an påverkat prisbilden för amatör transceivrar och även hur dess låga pris påverkat och fortsätter påverkar begagnat marknaden.

Är tydligen inte ensam om att ha dessa tankar. Hittade ett intressant You Tube klipp av en kile som gör en analys kring detta.



/Johan
 

Kolla runt 30 min. in i video, rätt så impressiva siffror...annars rätt bra föreläsning att kolla, rätt mycket om IC-7300...
 
Back
Top