Nya konCEPT

Palle

Well-Known Member
Hej,
Det var länge sedan jag var inne här men jag tänkte jag skulle läsa till ett certifikat
Glad i hågen beställde jag den andra utgåvan av konCEPT från SSA, den kom idag...
Min fråga är:
Hur har ni som läst på egen hand med den nya utgåvan lagt upp läsningen?
/P
 
Hej Palle.
KonCEPT är lite väl innehållsrik för att bara läsa från pärm till pärm då den innehåller det mesta gällande radiohobbyn.

Har du köpt bara KonCEPT så kan du beroende på dina förkunskaper behöva lite mer studiematerial.

Är du medlem i SSA kan du logga in på SSA:s webbplats och ladda ner den äldre utbildningsboken "Bli sändaramatör".

Du kan även via SSA:s webbplats under sektioner utbildning ladda ner senaste versionen av KonCEPT som PDF och gör du det om ett par veckor så har vi nog hunnit uppdatera med ett nytt avsnitt som hjälper dig att hitta rätt bland avsnitten i KonCEPT.

I KonCEPT ska du utöver ellära och radioteknik fästa stor uppmärksamhet på elsäkerheten. Onödigt många misslyckas på provet då frågorna på elsäkerhet måste vara rätt besvarade.

Post- och telestyrelsen föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för användning av vissa radiosändare PTSFS 2018:3, I föreskriften är det bra att läsa definitioner och allt som gäller amatörradio.
https://www.pts.se/globalassets/sta...lutade_ptsfs-2018-3-undantagsforeskrifter.pdf

Lag om elektronisk kommunikation, SFS 2003:389 uppdaterad/ändrad enligt SFS 2019:497. Här ska du läsa definitioner samt 3kap §§1-4, §12c, §13 och §14 samt i kapitel 6 noga läsa §23 om tystnadsplikt. Läs även motsvarande avsnitt i KonCEPT.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...389-om-elektronisk-kommunikation_sfs-2003-389

Radioutrustningslag, SFS 2016:392 respektive Radioutrustningsförordning, SFS 2016:394 i dessa finns undantagen som gör det möjligt för oss att bygga och använda egna radiosändare.

Gör sedan ett antal övningsprov på PTS hemsida. https://hamradio.pts.se/ så att du får en känsla för hur provfrågorna formuleras.

När du senare skriver provet så kom ihåg att alla provfrågor ska besvaras med ett kryss i ruta, hoppa inte över något.

På sikt kommer en uppdaterad version av Trafikhandboken och ett nytt utbildningsmaterial.

Lycka till med pluggandet

SM7NTJ Lorentz
 
Hej och jätte tack för det utförliga svaret!
Jag måste läsa på egen hand eftersom det tyvärr är sparsmakat med kurser inom rimligt avstånd, synd för det hade varit trevligare med en kurs.
//Palle
 
Tack Lorentz även från mig. Vi kör igång en kurs här i Falun den 9 oktober och vi får säkert nytta av referenserna du gav. Vi beställer kurskassen från SSA måndag 30 sept så anmälan senast 29 september. Mer info finns på sk4ao.net
/Jan
 
Nu säger jag inte att man SKA göra så men om man främst är ute efter att klara provet kan man köra provfrågorna på PTS hemsida tills man kan dem. Frågorna är exakt samma som på provet. När du har klarat provet kan du i lugn och ro fördjupa dig på det som intresserar. Jag läste faktiskt igenom Koncept från pärm till pärm mest för att det var intressant men är övertygad om att jag inte klarat provet så lätt om jag inte lärt mig provfrågorna då vissa svar inte med lätthet kan hittas i texten även om man har den till hands när man gör frågorna.
 
Nu säger jag inte att man SKA göra så men om man främst är ute efter att klara provet kan man köra provfrågorna på PTS hemsida tills man kan dem. Frågorna är exakt samma som på provet. När du har klarat provet kan du i lugn och ro fördjupa dig på det som intresserar. Jag läste faktiskt igenom Koncept från pärm till pärm mest för att det var intressant men är övertygad om att jag inte klarat provet så lätt om jag inte lärt mig provfrågorna då vissa svar inte med lätthet kan hittas i texten även om man har den till hands när man gör frågorna.

Det är lite så jag gör nu
Går igenom frågorna, noterar det jag inte kan och läser sedan i konCEPT för att hitta svaren..
I den bästa av världar skulle det finnas bra och pedagogiskt läromateriel med övningar att komplettera konCEPT som är en faktabok.
 
Det är aldrig fel att läsa in sig på ett material gällande amatörradiohobbyn. Vissa saker ändrar sig över tid, frekvenstillgång eller regler och där måste alla uppdatera sig. Elsäkerhet och allmän hantering av utrustning är viktigt av skäl som att olycka ej ska uppstå. Ohm's lag gäller i alla väder, träna i frågebankar som finns hos PTS eller i andra forum, var öppen och tveka inte att fråga om du är funderande över något.. - Så kommer det gå bra.

/Sven.
 
Om man har det lite tungt med grundläggande kunskaper så finns det på "nätet" en uppsjö av olika "öppna kurser".

Jag har inte kollat kvaliten på följande utan slänger bara upp dom som exempel.

https://www.matteboken.se/

http://www.raknamedmig.se/
Innehåller bland annat ellära; "Detta är första videon av fyra där jag går igenom grundläggande begrepp gällande ellära i gymnasiekursen fysik 1. Video ett och två behandlar grundläggande begrepp medan i video tre och fyra löser jag en mängd exempeluppgifter. Begrepp som gås igenom är bland annat laddningar, coulombs lag, ström, spänning, motstånd/resistans, resistivitet, elektriska kretsar, ersättningsresistans, elektrisk effekt, elektriska fält, elektrisk fältstyrka, Kirchhoffs lagar, Ohms lag, amperemeter, voltmeter m.m."
 
Tack för tips angående matte och ellära!

Förstår bara inte riktigt varför man behöver lära sig hur man bygger en mottagare/sändare.
Självklart är det intressant hur den fungerar i korta drag men det är ju något man kan fördjupa sig i efter man har tagit sin licens?
Dessutom är dagens sändare byggda med komponenter såsom ytmonterade och är till stora delar mjukvarustyrda som man verkligen får veta vad man gör för att kunna reparera eller modda.

När man t.e.x tar sitt körkort för bil så lär man sig inte hur man skall byta topplockspackning eller renovera växellådan utan regler och lagar samt hur man manövrerar den.
Det är återigen något för den som är intresserad av hur det fungerar kan fördjupa sig i.

Bara en tanke över hur jag och säkert många andra ser på det.

Mvh.
 
Jag blev radioamatör för 3-4 år sedan och det var just att kunna bygga egna prylar, prova, trimma och sedan använda dem som lockade mig med hobbyn. Mao samla QSOn med en köperadio är inget för mig men jag vill ju självklart kunna ha någon att prata med när jag testar mina egna byggen. Hobbyn är otroligt bred och har många olika områden att fördjupa sig i. En hobby för resten av livet mao.

Certet var för mig ett sätt att få kvitto på kunskaperna och tillstånd för laborationer på egen hand. Analogt med körkort, att du tagit körkort betyder inte att du är en bra förare, det betyder att du får nu öva på egen hand. Det låter som du är ute efter instegscert som debatteras fram och tillbaka, personligen tycker jag teknikdelen i nuvarande prov långt under vad privilegierna som certifierat sändaramatör ger dig. Ellära på gymnasienivå, lite elsäkerhet, lite RF-elektronik, ett stort lass utantillkunskap så är man där. Iofs har man inte läst djupare naturvetenskap på gymnasiet eller jobbat i området så förstår jag tröskeln men hjälp finns här t.ex.
 
Jag blev radioamatör för 3-4 år sedan och det var just att kunna bygga egna prylar, prova, trimma och sedan använda dem som lockade mig med hobbyn. Mao samla QSOn med en köperadio är inget för mig men jag vill ju självklart kunna ha någon att prata med när jag testar mina egna byggen. Hobbyn är otroligt bred och har många olika områden att fördjupa sig i. En hobby för resten av livet mao.

Certet var för mig ett sätt att få kvitto på kunskaperna och tillstånd för laborationer på egen hand. Analogt med körkort, att du tagit körkort betyder inte att du är en bra förare, det betyder att du får nu öva på egen hand. Det låter som du är ute efter instegscert som debatteras fram och tillbaka, personligen tycker jag teknikdelen i nuvarande prov långt under vad privilegierna som certifierat sändaramatör ger dig. Ellära på gymnasienivå, lite elsäkerhet, lite RF-elektronik, ett stort lass utantillkunskap så är man där. Iofs har man inte läst djupare naturvetenskap på gymnasiet eller jobbat i området så förstår jag tröskeln men hjälp finns här t.ex.

Förstår vad du menar jag har också ett stort intresse för elektronik men tycker ändå att det är lite "overkill" iaf. med dom nya kraven som kom för ett par år sedan.
Ett instegs cert. är en god ide helt klart!
Det fungerar i USA och säkert en del andra länder.

Det nya provet sätter ganska höga krav på kunskap, mycket högre än det gjorde än för ett par år sedan.
Av dom som har gjort proven i år har ungefär 50% underkänts, det har gjorts c.a 45 prov totalt i riket hittils läste jag någonstans.

Men jag skall ta mitt certifikat det råder det ingen tvekan om, diskutera kan man alltid göra :)

Mvh.
 
Själv är jag ambivalent till instegscert, jag tycker nuvarande är enkelt nog och de som vill ha instegscertet är ute efter qso-kompisar, å andra sidan vill man ju att hobbyn ska växa. Knepig situation.

Att andelen godkända sjunker är ingen anledning till att sänka kraven enligt min åsikt. Det är ett större samhällsproblem att skolan blir sämre.

Du säger att svårigheten på provet ökat de senaste 2 åren, inget jag märkt på PTS övningsprov. Kanske förväxlar du det med att utbildningmaterialet blivit bättre och mer omfattande och därmed känns mer krävande?
 
Sanning att det inte finns någon anledning att sänka kraven för att antalet godkända sjunker.

Däremot har jag förstått att det finns ett intresse hos andra radioamatörer att det skall bli fler medlemmar?

Om nu det stämmer så varför finns det knappt någon som anordnar kurser?
Varför finns det t.e.x ingen online utbildning?
 
Jag har absolut inget emot att det blir amatörer, tvärtom. Jag är dock inte övertygad om instegscert är en lämplig väg men kommer inte engagera mig emot ett införande.

Få kurser: Jag tror det är en effekt av föreningslivets minskade betydelse. Det är så mycket enklare idag att hitta likasinnade via facebook och nätforum.

Onlinekurs: En mycket bra idé. Låter som ett nästa steg för konCEPT-projektet.
 
När man t.e.x tar sitt körkort för bil så lär man sig inte hur man skall byta topplockspackning eller renovera växellådan utan regler och lagar samt hur man manövrerar den.
Det är återigen något för den som är intresserad av hur det fungerar kan fördjupa sig i.
Skillnaden är ju att bygger du en bil behöver den registreringsbesiktigas innan du tar ut den på vägarna. Bygger vi en sändare förväntas vi ha tillräckliga kunskaper för att klara av besiktningen själva. För den som är mer intresserad av vågutbredning mm som inte har med radioapparaten att göra skulle ett instegscertifikat för CE-märkt eller på annat sätt godkänd radioapparat kunna fungera. EMC och antennteori kommer vi nog inte ifrån, annars blir det väldigt begränsat för effekt, antenner och deras placering.
/Jan
 
Hur har ni som läst på egen hand med den nya utgåvan lagt upp läsningen?

KonCEPT-boken är, som Lorentz antydde, inte särskilt väl lämpad för självstudier och inte ens för lärarledd undervisning. Den är väldigt detaljorienterad och från början tänkt mera som ett uppslagsverk. Tyvärr kan SSA idag inte erbjuda någonting annat som täcker hela bredden av vad man behöver kunna.

Men sedan någon månad tillbaka finns en läsanvisning, som kan hämtas här: KonCEPT Läsanvisning. Läsanvisningen fungerar för de versioner av boken som publicerats åtminstone något år tillbaka i tiden. I de senaste versionerna av den digitala boken, men tyvärr inte i den senaste tryckta, finns läsanvisningarna som ett Appendix M.
Om nu det stämmer så varför finns det knappt någon som anordnar kurser?
Under hösten ordnas kurser på någon handfull orter. En någorlunda uppdaterad förteckning finns här: Kurstillfällen.
Onlinekurs: En mycket bra idé. Låter som ett nästa steg för konCEPT-projektet.
Det har gjorts - och görs alltjämt - en del ansträngningar. Men ingenting finns klart. Alla som vill bidra är välkomna. KonCEPT-projektet finns på GitHub.
Förstår bara inte riktigt varför man behöver lära sig hur man bygger en mottagare/sändare.
Självklart är det intressant hur den fungerar i korta drag men det är ju något man kan fördjupa sig i efter man har tagit sin licens?

Det finns en spridd missuppfattning om att man måste vara helt fullärd innan man kan släppas ut på amatörbanden. Tyvärr finns denna missuppfattning även inom väggarna på den myndighet som bestämmer spelreglerna i Sverige, trots att man själv formulerat följande definition:
"Amatörradiotrafik är icke yrkesmässig radiotrafik för övning, kommunikation och tekniska undersökningar, bedriven i personligt radiotekniskt intresse och utan vinstsyfte".

Det borde alltså inte vara så att man måste kunna precis allt innan man kan få sitt certifikat. Snarare ska certifikatet vara en inträdesbiljett som säkerställer att man inte skadar sig själv eller andra när man ägnar sig åt övningar och undersökningar.

Under decennier var åldersgränsen för att bli radioamatör 14 år och provet för C-certifikat var anpassat så att en 14-åring skulle kunna klara det. Numera finns ingen åldersgräns, men att en 14-åring klarar provet är högst ovanligt.

Lycka till med studierna och certifikatet!

73,
Jonas/SM5PHU
SSA utbildningsansvarig m.m.
 
Last edited:
KonCEPT-boken är, som Lorentz antydde, inte särskilt väl lämpad för självstudier och inte ens för lärarledd undervisning. Den är väldigt detaljorienterad och från början tänkt mera som ett uppslagsverk. Tyvärr kan SSA idag inte erbjuda någonting annat som täcker hela bredden av vad man behöver kunna.

Men sedan någon månad tillbaka finns en läsanvisning, som kan hämtas här: KonCEPT Läsanvisning. Läsanvisningen fungerar för de versioner av boken som publicerats åtminstone något år tillbaka i tiden. I de senaste versionerna av den digitala boken, men tyvärr inte i den senaste tryckta, finns läsanvisningarna som ett Appendix M.

Under hösten ordnas kurser på någon handfull orter. En någorlunda uppdaterad förteckning finns här: Kurstillfällen.

Det har gjorts - och görs alltjämt - en del ansträngningar. Men ingenting finns klart. Alla som vill bidra är välkomna. KonCEPT-projektet finns på GitHub.


Vad gäller instegscertifikat så finns en spridd missuppfattning att man måste vara fullärd innan man kan släppas ut på amatörbanden. Tyvärr finns denna missuppfattning även inom väggarna på den myndighet som bestämmer spelreglerna i Sverige, trots att man själv formulerat följande definition:


Det borde alltså inte vara så att man måste kunna precis allt innan man kan få sitt certifikat. Snarare ska certifikatet vara en inträdesbiljett som säkerställer att man inte skadar sig själv eller andra när man ägnar sig åt övningar och undersökningar.

Under decennier var åldersgränsen för att bli radioamatör 14 år och provet för C-certifikat var anpassat så att en 14-åring skulle kunna klara det. Numera finns ingen åldersgräns, men att en 14-åring klarar provet är högst ovanligt.

Lycka till med studierna och certifikatet!

73,
Jonas/SM5PHU
SSA utbildningsansvarig m.m.

Hej och tack för svaret,
Tyvärr finns det ingen kurs inom rimligt avstånd såvida jag inte tar semester i en vecka och bor på hotell eller tält för att gå en kurs.
Jag får väl på mitt eget sätt försöka läsa och göra proven tills jag klarar det.
Vad kostar ett provtillfälle förresten?

Mvh. P
 
Back
Top