Nya krav för cert?

AOM skrev i annan tråd om hur duktiga dom är i ESR:
"ESR valde denna väg när provfrågegruppen bildades genom att låta den bestå av bl.a. yrkesverksamma civilingenjörer, teknikkonsulter samt universitets- och gymnasielärare,"

Det är väl där någonstans som provkraven bör läggas!
 
AZQ de RM2D igen...

Bara för att förtydliga mitt inlägg litet - jag tror heller inte på iden att återföra telegrafi som ett krav för alla kortvågslicenser, men tycker att det borde ligga i var och ens eget intresse att förkovra sig genom att kunna fler trafiksätt och trafiktekniker. Själv håller jag på och sliter med att få igång mitt digitala modem för att kunna köra RTTY, PSK och annat, men som den novis jag är har jag enbart lyckats få igång mottagningen samt att modemet "låter som om det sänder RTTY". Alltså... ungefär som det "låter som om jag kan telegrafi" fast jag inte kan verifiera att det är ok i andra änden. Vad som händer med min RTTY-ton och varför ingen kan få min anropssignal är idag skrivet i stjärnorna.

Innan dess att jag lärt mig mer om RTTY så famlar jag i blindo och förstår inte om jag lyckats eller inte lyckats få till det.

73 de RM2D, Mats
 
Morsetelegrafi är alltid en särdeles het och blodtryckshöjande potatis.

Det obligatoriska kravet på färdigheter i morsesignalering för amatörradiocertifikat togs bort på ITUs världsradiokonferens 2003 (WRC-03). SSA hade under flera år dessförinnan lobbat hårt för slopat krav i Sverige och Per Kjellin på PTS meddelade kort efter beslutet på WRC-03 att PTS avsåg att ta bort kravet för färdigheter i morsesignalering vid årsskiftet 2003/2004. Arbetet med de nya reglerna blev dock några månader försenat men den 20 april 2004 slopades kravet även i Sverige. Många andra länder gjorde det samma, de flesta redan hösten 2003. Det finns dock en del länder runt om i världen som fortfarande har kravet kvar för den högsta licensklassen.

PTS har vad jag känner till idag inga planer på att återinföra krav på färdigheter i morsesignalering. Det är inte heller något som diskuterats i Samverkansgruppen eller en fråga som ESR driver gentemot PTS. Dock finns det inget som hindrar någon organisation att utfärda ett s k frivilligt telegrafiintyg efter att prov avlagts. SSA erbjuder den möjligheten och när PTS nya provfrågebank är klar och rutinerna för den nya certifieringsverksamheten är på plats så att även ESR kan påbörja arbetet så är det inte osannolikt att även ESR kommer att erbjuda motsvarande telegrafiintyg - på frivillig basis.

Man får väl försöka se ett sådant dokument som något fint att inom glas och ram hänga upp på väggen precis som alla andra märken, medaljer, pokaler, intyg och diplom som man själv är stolt över att ha erövrat och i sin fåfänga gärna vill visa upp för andra. Simborgarmärket jag tog i skolan på 60-talet, guldmärket i telegrafering jag erövrade på S2 i Karlsborg 1973 och så SMHSCs diplom för 200 takt telegrafi 1995. Behövs det mer för att trivas i sitt radiorum?

Är man inte intresserad av att medelst egen handleds mjuka motionerande och genom hörselmottagning nyttja ett av de i särklass mest effektiva trafiksätten för svagsignalkommunikation i svårt störd radiomiljö, låg effekt, små antenner och enkel utrustning så låter man naturligtvis bli att skaffa sig färdigheter i morsesignalering. Det är ett val som var och en får göra. Samtidigt kan det vara bra att känna till att man då väljer bort de c:a 10-15 dB fördel morsetelegrafi i praktiken ger i förhållande till medelgod SSB. Å andra sidan finns det "moderna" digitala moder a la PSK31 och liknande som är snäppet bättre än "manuell morsetelegrafering" och som kan köras från datorn och dess F-tangenter. Kul tycker många.

Så får man nog se på saken idag när det inte längre finns några formella krav på färdigheter vare sig från ITU eller PTS?
 
>>>Varför skall vi använda radio överhuvudtaget? Finns ju telefon?

Du menar trådbunden 600 ohms telefon då förmodar jag. Annars går ju den mesta telefontrafiken nuförtiden via s k trådlös mobiltelefon. :)
 
>>>Varför skall vi använda radio överhuvudtaget? Finns ju telefon?

Du menar trådbunden 600 ohms telefon då förmodar jag. Annars går ju den mesta telefontrafiken nuförtiden via s k trådlös mobiltelefon. :)

Helt korrekt, fast å andra sidan dyker väl även trådförbindelserna upp i någon mikrovågslänk någonstans så man slipper ändå inte de där radiovågorna.. ;)
 
Att köra med hjälp av dator, då kan man ju lika bra sälja radion och prata via internet också...;)

Tack för den då kanske jag skall följa ditt råd .....

Förutsättning för att jag skall kunna utöva min hobby är behovet av just dator o internet.
Hur skall jag annars kunna köra min station fjärrstyrd.
Dessutom är lösningarna och de program jag använder i stort sett programmerade av mig själv, inklusive i dagarna färdigställd nyckling från paddlern i lägenheten till min fjärrstyrda radio.

Idag anser jag att datorer och diverse hård o mjukvaror hör samman med amatörradio

Jag är inte duktig på att bygga men jag försöker efter bästa förmåga och njuter av de små framsteg jag gör!.
Jag är ingen fena på att räkna ut antenner, men jag provar mig fram, testar och lär mig vart efter!
Jag är ingen höjdare på telegrafi, men jag fixar 120 takt, tränar och förkovrar mig!
Jag är duktig på att programmera, utvecklar i stort sett alla min program och mjukvarulösningar

Kan du programmera Ingvar?
 
Morsetelegrafi är alltid en särdeles het och blodtryckshöjande potatis.


Är man inte intresserad av att medelst egen handleds mjuka motionerande och genom hörselmottagning nyttja ett av de i särklass mest effektiva trafiksätten för svagsignalkommunikation i svårt störd radiomiljö, låg effekt, små antenner och enkel utrustning så låter man naturligtvis bli att skaffa sig färdigheter i morsesignalering. Det är ett val som var och en får göra. Samtidigt kan det vara bra att känna till att man då väljer bort de c:a 10-15 dB fördel morsetelegrafi i praktiken ger i förhållande till medelgod SSB. Å andra sidan finns det "moderna" digitala moder a la PSK31 och liknande som är snäppet bättre än "manuell morsetelegrafering" och som kan köras från datorn och dess F-tangenter. Kul tycker många.

Så får man nog se på saken idag när det inte längre finns några formella krav på färdigheter vare sig från ITU eller PTS?

Häromkvällen kom inga nya spottar från mina WSPR-"QSOn", som jag kör för att utröna eventuell icke-reciprocitet i radioförbindelser. Jag trodde programmet i PCn hade hängt sig. Det visade sig vara kraftigt norrsken som gjorde att signalerna var "vattniga" och behäftade med snabb norrskens-QSB. Programvaran för den digitala moden WSPR klarade inte av det. Hade det varit telegrafi hade det gått utmärkt :). Hur funkar övriga digitala moder när norrskenet slår till?

/Roland
 
Logiken bakom detta är utformad av ITU för länge sedan och bygger på att med relativt låga effekter på VHF/UHF-frekvenser kan man inte orsaka internationella störningar, något som man var väldigt bekymrad över förr.

I dagens situation kanske man kan göra tvärt om, låta radioamatörer oavsett kompetensnivå härja på HF-banden vilka är osäljbara i spektrumauktioner lämnande eventuella internationella störningar därhän, och i stället låta kommersiella aktörer ta över de säljbara VHF/UHF-banden.

I sammanhanget kan nämnas att jag var i går på en hearing om PTS nya spektrumstrategi, där man hävdade att en så total avreglering som lagen medger av frekvensområdet 30 MHz till 300 GHz skulle kunna medföra samhällsekonomiska vinster i Sverige på runt 3000 miljarder kronor.

Hur stor kan amatörradions samhällsnytta vara sedd i detta perspektiv?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag har läst lite i remissförslaget från PTS och hänger upp mig lite på en fotnot på sidan 15:
"5. ITU-RR. Bindande stater emellan på så sätt att en stat inte får bryta regeln och störa ut en annan stats kommunikation (om bryter vi regeln inom Sverige är upp till oss.)"
Lite dåligt insatt i ITU-RR men gäller det enbart mellan länder?
 
Själv håller jag på och sliter med att få igång mitt digitala modem för att kunna köra RTTY, PSK och annat, men som den novis jag är har jag enbart lyckats få igång mottagningen samt att modemet "låter som om det sänder RTTY". Alltså... ungefär som det "låter som om jag kan telegrafi" fast jag inte kan verifiera att det är ok i andra änden. Vad som händer med min RTTY-ton och varför ingen kan få min anropssignal är idag skrivet i stjärnorna.

Innan dess att jag lärt mig mer om RTTY så famlar jag i blindo och förstår inte om jag lyckats eller inte lyckats få till det.

Det vore ju faktiskt en utmaning - att lära sig avkoda RTTY i huvudet :)
Då får man A+ licens. När man avkodar PSK får man A+++ licens.
För att inte tala om SSTV...
// Åke
 
JT65...

Det blir en utmaning det

Det går ju ändå rätt så sakta så där har man ju 50sek + ytterligre 10sek att avkoda innan man skall räkna ut vilka toner man skall vissla.
Dessutom måste din hjärna vara NTP synkad.. ;)

//Anders
 
Jag har läst lite i remissförslaget från PTS och hänger upp mig lite på en fotnot på sidan 15:
"5. ITU-RR. Bindande stater emellan på så sätt att en stat inte får bryta regeln och störa ut en annan stats kommunikation (om bryter vi regeln inom Sverige är upp till oss.)"
Lite dåligt insatt i ITU-RR men gäller det enbart mellan länder?

Formellt sett är ITU-RR ett mellanstatligt fördrag.
Därför kan man i princip göra nationella avsteg och t.ex. tilldela frekvenser och tillämpa egna tekniska krav i band där internationell vågutbredning inte finns efter eget skön.
Dock är det tänkt att principerna i Artiklarna 3, 5 och 15 även ska tillämpas även inom nationell spektrumförvaltning.

Det går dock inte att klaga till ITU-BR vid störningar som är orsakade av sändare inom landet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Varför skall vi använda radio överhuvudtaget? Finns ju telefon? ;)

//Anders

Du är inte ensam om att ställa just den frågan.

Ur remissutgåvan av PTS spektrumstrategi:

"PTS ska också beakta de situationer där det finns tillgång på trådbunden infrastruktur (t.ex. fiber).
Då kan kommunikation om möjligt ske via den[SUP]35[/SUP], i stället för att uppta spektrumresurser som kan användas för annan spektrumanvändning som kräver trådlös infrastruktur."


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Asch, telegrafi hit eller dit -Det är väl en smaksak -Idag. Men att ha kunskap om tonsignalering i olika form är vettigt.
Vidare bör utbildningen få ta lite tid, eftersom man hinner tillgodogöra sig kunskapen bättre. Vara med på fler workshops och inte minst hinna umgås i klubbens gemenskap där man får mycket inspiration av de som hunnit göra erfarenheter och ta lärdom.
 
Last edited:
När man är ute och lyssnar på banden så kanske etik och "operatörskunskap" vore
väl så viktigt i utbildningen!
 
Tyvärr är det flera decennier för sent för de värsta rötäggen, men idén är utmärkt.

/ Göstha
 
Benny/BYS

Inte bara "kanske"! Det där är så bra sagt o väl tänkt att det inte räcker med att trycka på "Like-knappen" för att uttrycka sitt gillande här.

Ja, det du nämner borde vara bland det mest grundläggande i utbildningen och även ingå i provet för certifikat. Jag förmodar att det redan ingår en del operatörsteknik och info om hur man bör sköta sig på banden, men, som du säger, lyssnar man så framgår det snart nog att en del av oss inte har fattat poängen med att umgås på ett städat sätt.

/Janne
 
Back
Top