Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kanske krav på vit rock, slips eller fluga när man kör radio då Karl-Arne? Ja som komplement till det av dig önskvärda telegrafi kravet då
Johan
Att återinföra CW skulle ta dö på amatörradion helt. CW är inte direkt relevant heller för att köra HF. Nu kör många CW via datorn och inget fel i det alls. Är folk rädda för utveckling ? PSK31 och RTTY och andra digitala moder är minst lika populära som CW. Jag kanske låter negativ till CW men jag är själv inne på att lära mig det men skulle jag behöva det för att köra HF hade jag aldrig tagit certet.
Blev häromdagen misstrodd av en amatör som menade på att jag inte kan ha kört VK7,VK, ZL, VE, JA mm med enkla dipoler "för med en dipol går det aldrig att köra dx"
Vad är logiken med att nybörjarcert endast skall gälla VHF och UHF?
Hej K-A.. Jag möter gärna. Tydligen har vi olika uppfattningar om saken.Tillgänglig erfarenhet visar på att de amatörer som lärt sig Morsetelegrafi (Obs att man kan inte lära sig "CW" eftersom det är en teknisk egenskap hos sändaren) har en betydligt längre halveringstid än andra. Vi ser här skillnaden mellan kvantitet och kvalitet.
Det sista påståendet kan jag dessutom inte tolka som annat än att du inte har tillräckligt intresse för amatörradio.
Har man intresset så lär man sig telegrafi ifall det krävs.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
Dom som ställer till skada på kortvågsbanden har både gamla signaler och slutsteg i dom flesta fall jag har hört
Det finns ingen sådan logik och har aldrig funnits någon.