Nya REG1 bandplanen på 6m.

SM0RCL

Well-Known Member
Så har man kört årets första NAC på 6m. Konstaterade att många som kör framförallt meteorscatter verkar vara fast i den gamla bandplanen.

Mitt enkla förslag är bara att borde inte vi svenska/nordiska radioamatörer försöka föregå med gott exempel under nästa NAC, så att det blir genomslag för den nya bandplanen?

73 de Kai
 
Jag säger som gubbarna på verkstan sa när jag producerade fler enheter än dom: "ska du förstöra ackordet din jävla stolle?"

Om vi avviker från dom "andra" så kanske vi inte får vara med och "leka" på deras band?
 
Well, syftet med REGION1 bandplan är väl att alla ska följa den. Det är väl som vanligt folk som inte har läst/tagit till sig informationen och därmed gör man "som man alltid gjort". Min idé är att om vi börjar köra med den nya bandplanen så följer de andra med. Trots allt så vill även italienare köra våra rutor, inte bara vi som vill köra deras. Sen kan man alltid hänvisa lite fint till den nya bandplanen :) .

Tänkte bara att det skulle bli ett bra tillfälle till en övergång.

Härmed så tänker jag följa den nya bandplanen, oavsett. Tänk också att vi kan bre ut oss mer och behöver inte QRM:a lika mycket :) .

73 de Kai
 
Tanken är god men det finns alltid dom som inte vill ändra på sina vanor.

Vi får väl se vad som händer.

Jag hoppas att du följer den nya bandplanen så att det blir lite ordning på torpet :)
 
Back
Top