Nya regler på PTS hemsida !

Vad jag kan förstå "utreder man frågan". Något beslut kan jag inte se.

På ssa.se kan man med lite god vilja tolka att 50-52 MHz är fritt för alla svenska amatörer att använda, men formuleringarna är tvetydiga. Vad menas egentligen?

//Per, SM5OCI
 
Enligt inciterad text från ordförande i SSA:

"Nytt amatörband i Sverige från och med idag

Från och med idag har vi tillgång till ett nytt allmänt amatörband i Sverige, 50-52 MHz. Jag har idag fått det sista, efterlängtade klartecknet från PTS enligt följande:

50-52 MHz - Frekvensbandet får användas från nu för amatöradio med uteffekt på max 200 W."

så är det fritt fram för amatörradio med max 200W ERP att köra på 50-52Mhz. Alla externa tillstånd behövs inte mer, iom detta så är även mobiltrafik tillåtna.

Vad i SSA's ordförandes inlägg var svårt att förstå?

Frågan är om det är ERP eller till antennen matad effekt...?
 
När jag går in på SSAs hemsida ser jag en annan text verkar det som.

2009-01-29

Nytt amatörband i Sverige från och med idag

Från och med idag har vi tillgång till ett nytt allmänt amatörband i Sverige, 50-52 MHz. Jag har idag fått det sista, efterlängtade klartecknet från PTS enligt följande:

50-52 MHz - Frekvensbandet får användas från nu för amatöradio med uteffekt på max 200 W. Befintliga tillståndshavare kommer inte att debiteras någon årsavgift för 2009. Tillståndshavare vars tillstånd gick ut 31/12 2008 behöver inte söka förlängt tillstånd. De som ändå söker får nytt tillstånd utan någon årsavgift. Arbete pågår mellan SSA och PTS för att försöka få effektgränsen ändrad till 1000 watt, men tills vidafre gäller effektgränsen 200 watt.


7,1-7,2 MHz - Frekvensbandet får användas för amatöradio från den 1 april 2009 med uteffekt på max 1000 W.

Bandplaner för dessa nya frekvensband (7.1-7.2 samt 50-52 MHz) kommer snarast att presenteras via våra informationskanaler. Redan nu finns bandplaner publicerade på International Amateur Radio Unio, dessa kan användas tills vidare. Vad gäller 7.1-7.2 MHz så finns en ny bandplan från senaste IARU Region1 konferensen i Cavtat. Vi återkommer med detaljer om den nya 7 MHz banplanen så snart den publicerats.

Så nu är det bara att koppla in 50 MHz antennen och sätta fart...




Hasse - SM0IMJ
Ordf. SSA

Varför allt "svammel" om tillstånd, om det är helt fritt? Vart står det om att mobiltrafik är fritt? Jag tycker det hela inte säger nåt vad som gäller...
 
Jag bad om ett förtydligande på SSA:s forum om det var ERP som menades med uteffekt.

Jag frågade:
Kan jag få ett förtydligande vad menas med "uteffekt"? Är det effekten ut från slutsteget till antenn, eller är det ERP?

Och fick till svar av ordföranden SM0IMJ:
Med "utefekt" menas den uppmätta uteffekten "till" din antenn. Det som kommer ut ur din radio, slutsteg, matchbox eller vad du nu har som sista grej innan kabeln till din antenn.
ERP är den utstrålade effekten i en viss riktning "från" din antenn, det är något helt annat...
Så det är alltså inte ERP som avses, utan eventuell antennvinst är bonus :rolleyes:
 
Det är 51.510MHz som är anropskanal för FM va? Och så ligger direktkanalerna ovanför med 20kHz spacing har jag för mig.

*Sätter radion på 51,510MHz*
 
Hemskt vad otrevlig i tonen du är då. Bara för att jag uppenbarligen hade fel behöver du väl inte gå på på det sättet.
 
Följande gäller:

Bandplan enligt IARU Region 1 Bandplan VHF. Se även info på PTS hemsida:
_ _ _ _ _

Nyhet amatörradio
2009-01-29

PTS utreder möjligheterna till ytterligare undantag från tillståndsplikt för användning av radiosändare för amatörradio i frekvensbanden 7100-7200 kHz (1000W) och 50-52 MHz (200W). Bakgrunden till detta är en ändring i ITU:s Radioreglemente från den 1 april 2009 då frekvensbandet 7100-7200 kHz enbart allokeras (tilldelas) för amatörradio.

Frekvensbandet 50-52 MHz är under utredning efter att den analoga TV-sändningen upphört i Sverige. Bandet är internationellt koordinerat och det finns fortfarande andra länder som sänder s.k. '"broadcast". Denna primära radioanvändning måste Sverige ta hänsyn till. Av denna orsak ingår en begränsning av uteffekt till 200 W ERP i förutsättningarna för PTS utredning.

Innan utredningen är avslutad kommer PTS inte att ta ut några avgifter för amatörradioanvändning i dessa frekvensband.

_ _ _ _ _
 
Ang IARU bandplanen http://www.lra.se/filer/bandplan_vhf_uhf.pdf
Där ser vi att smalbandsFM gäller 12 kHz bandbredd, vi måste köra med smalaste FM bandbredden i riggarna. +-2 kHz deviation etc. Lite synd att man är så sparsam på bandbredd. Med 10 kHz frekvenssteg. Visst hade det varit mer praktiskt med anropsfrekveseen 51,5 MHz jämt.

Förslaget till kanalbeteckningar blir säkert lika populärt som kanalbeteckningarna på VHF och UHF.
Vad är det för fel att ange frekvens???

Själv stämde jag av min 2 x 40 meter långa dubbelZepp och körde första QSO på 50,15 MHz SSB och det gick fint. Skall nu bygga en balanserad tuner för 50 MHz. Räknar med mindre förluster än med rullspolen på 30 uH.

Någon som vet PTS krav på bandbredder och trafiksätt på 50 MHz. gisar att de tilpåter "rikitg" FM. frekvensplanen är just nu borta från nätet, eller har bytt adress.

Berätta mer om repeatern på 50 MHz SM0TSC ??????
 
Ang IARU bandplanen http://www.lra.se/filer/bandplan_vhf_uhf.pdf
Där ser vi att smalbandsFM gäller 12 kHz bandbredd, vi måste köra med smalaste FM bandbredden i riggarna. +-2 kHz deviation etc. Lite synd att man är så sparsam på bandbredd. Med 10 kHz frekvenssteg. Visst hade det varit mer praktiskt med anropsfrekveseen 51,5 MHz jämt.

Förslaget till kanalbeteckningar blir säkert lika populärt som kanalbeteckningarna på VHF och UHF.
Vad är det för fel att ange frekvens???

Själv stämde jag av min 2 x 40 meter långa dubbelZepp och körde första QSO på 50,15 MHz SSB och det gick fint. Skall nu bygga en balanserad tuner för 50 MHz. Räknar med mindre förluster än med rullspolen på 30 uH.

Någon som vet PTS krav på bandbredder och trafiksätt på 50 MHz. gisar att de tilpåter "rikitg" FM. frekvensplanen är just nu borta från nätet, eller har bytt adress.

Berätta mer om repeatern på 50 MHz SM0TSC ??????

Tjo "pedalen"

Repeaterkanalerna enl IARUS bandplan är med 20 Khz kanalstegning. Dock tror jag inte det direkt kommer att explodera med repeatrar så det kommer finnas gott om plats.

För att återgå till vår repeater så är den en duplexkonverterad General Electric Mastr II (kapabel att hyssta ut 110W men vi kör den lite snällt på 50W), filtret är ett Procom DPF 6/6-HX-150. Logik som är anpassad till just GE Mastr II från NHRC. Total kostnad för ren hårdvara mellan 10000-15000.

73
 
Kul med relästationen! Var sitter den och vilken antenn? Har ni några räckvidderfaringar än? HAr ni lyckats med så smal FM som krävs eller kör ni 16 kHz?

Nej givetvis blir det ingen massproduktion av relän för 50 MHz, det lär finnas lite dåligt med surplus radiogrejer för sådant bygge.

Ang kanalstegen, det står 10/20 kHz i bandplanen, betyder det 20 kHz kanalsteg? Eller betyder det 10 tjugondelar av en kHz? Eller betyder det 10 och 20 kHz? Man blir så sur när det inte går att skriva något entydigt.
Kanske 10 kHz för AM och 20 kHz för FMn. Nej AM finns inte med.

Ser oxo ett nytt sätt att ange telegrafi på, eller de sk digitala trafiksätten, skall numera heta MGM, dvs Machine Generated Mode. Så MGM är Packet, Pactor, Amtor, PSK-31 RTTY som i sin tur betyder Baudot. Men inte Morse då, om man förstås inte generarar Morse från Dator, (machine). Elbygg är väl då ingen maskin....

Jag har skannat in býggbeskrivningen av 50 MHz balanserad antennavstämmare ur ARRL handboken 1976, den gör att man kan mata sin dubbelZepp, med stege på 50 MHz. Nån som vill ha filen, mejla mig.
 
Kul med relästationen! Var sitter den och vilken antenn? Har ni några räckvidderfaringar än? HAr ni lyckats med så smal FM som krävs eller kör ni 16 kHz?

Nej givetvis blir det ingen massproduktion av relän för 50 MHz, det lär finnas lite dåligt med surplus radiogrejer för sådant bygge.

Ang kanalstegen, det står 10/20 kHz i bandplanen, betyder det 20 kHz kanalsteg? Eller betyder det 10 tjugondelar av en kHz? Eller betyder det 10 och 20 kHz? Man blir så sur när det inte går att skriva något entydigt.
Kanske 10 kHz för AM och 20 kHz för FMn. Nej AM finns inte med.

Ser oxo ett nytt sätt att ange telegrafi på, eller de sk digitala trafiksätten, skall numera heta MGM, dvs Machine Generated Mode. Så MGM är Packet, Pactor, Amtor, PSK-31 RTTY som i sin tur betyder Baudot. Men inte Morse då, om man förstås inte generarar Morse från Dator, (machine). Elbygg är väl då ingen maskin....

Jag har skannat in býggbeskrivningen av 50 MHz balanserad antennavstämmare ur ARRL handboken 1976, den gör att man kan mata sin dubbelZepp, med stege på 50 MHz. Nån som vill ha filen, mejla mig.

Den bandplan som står på IARUS hemsida http://www.iaru-r1.org/VHF_Handbook_V5_11.pdf säger 20 KHz spacing inget annat, & 12 KHz bandbredd. Repeatern använder sig av en J-Pole & sitter i dagsäget i södra Stockhom på en höjd av ca 60m ASL, nytt QTH är på gång som då kommer vara ca 110m ASL. Gällande tolkning av bandplan osv så litar jag på det som kommer direkt från källan i detta fallet från IARU (jmf med virrvarret som är nu om det är 200W tillförd effekt eller 200W erp som gäller IMHO är det ERP som gäller tills myndigheten säger något annat eller presterar en författning (under utredning). Vi kör 16 KHz på mottagaren & något nedställd deviation på sändaren

73 de SM0TSC
 
I detta dokument finner jag på sidan 61 att det är 10 kHz frekvensteg, under 3.1 4) står det 10kHz increment. Och på sidan 62 står det 20 kHz.
På sidan 63 står det under foot note 2.1 d. "on this band FM channel spacing is 20/10 kHz". I det andra dokumentet var det 10/20 kHz.
Kanske är kanalbeteckningarna för 10 kHz och verklig kanaldelning 20 kHz??

Måste i alla fall komma ihåg att ta med IC-E90 med den långa antennen under årsmötet i vår, repeatern bör väl täcka upp till Täby.
 
I detta dokument finner jag på sidan 61 att det är 10 kHz frekvensteg, under 3.1 4) står det 10kHz increment. Och på sidan 62 står det 20 kHz.
På sidan 63 står det under foot note 2.1 d. "on this band FM channel spacing is 20/10 kHz". I det andra dokumentet var det 10/20 kHz.
Kanske är kanalbeteckningarna för 10 kHz och verklig kanaldelning 20 kHz??

Måste i alla fall komma ihåg att ta med IC-E90 med den långa antennen under årsmötet i vår, repeatern bör väl täcka upp till Täby.

Det bör den göra
 
Back
Top