Nya röster på kortvågen.

SM5TAF said:
Nja igång på HF,får nog vänta tills den 20/4.För man vet ju alldrig vem som lurar i vassen.
För det är ju bara 9 dagar kvar,har man väntat så här länge så kan man ju vänta 9 dagar också.
Anders

Det är nog så. Måste vara nått som är inbyggt hos folk, kan man sabba för varann, så gör man det. Inte alla, men tillräckligt många i alla fall. Lagar ska väl följas, men svårt att kombinera med sunt förnuft ibland. Själv är jag lite skeptisk, 20/4, nån kanske har glömt nån stämpel på nått papper. Var det lite pessimistiskt, eller...... :D

73 de SM6VYK....
 
Nu har dom sagt den 20/4,så det är det som gäller.Dom har själva sagt det datumet,så då är det bara att börja köra radio.Resten får dom ta på sig då,och det tror jag nog att SSA också törs hålla med om.
Anders
 
Långhelg o långhelg, jag har jobbat med ett kundproblem i 10 dagar så jag får allt sitta här på jobbet och försöka komma ikapp jag. Är väl ok med tanke på vilken timlön som betalas på religösa helgdagar.

Har fått upp en 3el på 10-15-20 som jag faktiskt lyckats att stämma av på 12, 17 och 30. Har inte kört något DX på dom banden utan hållt mig inom Europa.
Har även en ¼vågs GP för 40m som matas nästan 4m upp. Den har dock bara 2 radialer så jag måste få upp mer av dem.
båda antennerna har jag lyckats stämma av på både 80m och 160m men inte kört något QSO på än. Bara för SWR visar lite betyder det ju inte att jag får ut någon effekt.
Det går att köra långt på 80m, från klubben har vi nog runt 100 länder och det är kört bara med dipol på 80m. Ska sätta upp fullsize ¼vågs GP för 80 och 160m vid sommarstugan.
73 'Magnus
 
Har inte kört så mycket CW på 30m. Totalt i hela min logg har jag nog bara ca 55 CW QSOn.
PSK kör jag med. och RTTY men SSTV tycker jag är lönlöst. Bilder kan man väl skicka som filer? Fattar inte varöf dom ligger och stör SSB mellan 13230 och 14240. Där måste det nog frekvensallokeras lite bättre.
 
Jo, låt dom som gillar SSTV håålla på med det men fattar inte varför det segmenterats in mellan 14230-14240 när det finns digitalsigment.
Ja, PSK31 är ett trevligt mode men stör mig på min TRX som inte klarar att ha CW filtret i på SSB mode. Hade underlättat en del när man vill köra DX och inte bara inom europa.
Funderar på att byta bort min FT-920 mot gamla 1000MP men då tappar jag 6m och får en massa jobbiga menyinställningar att krångla med.

Janne! 25,3 rader av dina 27 rader i ditt förra inlägg handlade om SM7DLZ, SK6SJ och Novisringen - inte om nya röster på kortvågen, SSTV, CW på 30m. Novisringen har ju redan en tråd. Tycker inte det är konstigt att du blir attackerad om du tar upp detta i varenda inlägg.

Tycker du ska skriva om det där (tråden Novisringen) annars handlar snart alla trådar om WXA vs DLZ, Novisringar och SK6SJ.

73 Magnus SM6WET
 
Back
Top