Nya röster på kortvågen.

Amatören

Well-Known Member
Nya trevliga amatörer på kortvågen.

:) Nu får vi komma ihåg att ta väl hand om våra amatörer som kommer till kortvågen i april, skall bli roligt. Vad tycker ni som nu får tillgång till kortvågen?

/Janne
 
Last edited:
Tycker det ska bli jätteroligt att få köra kortvåg, har jag längtat till i snart 10 år.
Men hoppar inte än, för det är inte klart än.

73 magnus
 
Det är väl klart att vi CEPT-1:eek:r ska ta väl hand om våra nya kortvågs amatörer ute på banden,tycker att det ska bli kul med lite yngre och inte bara gammla gubbar utan lite yngre killar / Tjejer som tycker att det här ska bli kul och att dom ska känna sig välkommna ut på kortvågen.

// Thomas SMØWQT / SK6SJ Medlem...
 
Har fått ihop min 3-el 3-bandare nu, upppallad i trädgården för uppsättning i veckan :)

Jobbar hårt med min ¼vågs GP för 40 men måste få upp beamen för 10-15-20 först så att jag vet att den får plats där jag vill ha den.


Dipol får det nog bli för 12 & 17 men har inte bstämt mig än.

Kan inte vänta till April fools day!!!!

73 Magnus
 
Antenner

Har du köpt eller byggt?
Är lika het som alla andra. Ingen dag utan piller med antenner.
73 de Axel SM4XIO
 
SM6WXA/Janne said:
Hej Magnus!

Kul att du jobbar med dina antenner, vi sänder med en Hari G5RV vertikal + en tribander för 10/15/20m. Det fungerar mycket bra, när det gäller 12m/17m skall det nog bli en vridbar dipol senare. Vad har du för radio till HF?
Tiden går fort Magnus, snart är du igång på kortvågen.

/SM6WXA /SM6WXL Janne/Gunnel Medlemmar i SK6SJ

Har funderat på vridbar dipol för WARC med men den kommer nog inverka för mycket på de andra beamarna är jag rädd. + En dipol har inte samma låga strålningsvinkel som beam eller vertikal.

För HF har jag FT-620 (10+12 (+6), FT-847 och FT-920

73 Magnus
 
SM4XIO said:
Har du köpt eller byggt?
Är lika het som alla andra. Ingen dag utan piller med antenner.
73 de Axel SM4XIO


Vet inte om du frågade mig eller Janne.

3-elementaren är en ECO, köpt på Svebry. Rätt billig för att vara köpebeam men har inte fått upp den än så jag kan skriva nått om resultat däremot är jag missnöjd på några punkter.

# 1. Manualen och materiallistan är endast 2 sidor, fotostatkopierat och på ITALIENSKA.

# 2. De förborrade hål som fanns hade väldigt höga tolleransen så man fick borra upp nästan alla hål där element skulle passas ihop.

# 3. Inte en enda skruv, bult, låsbricka, U-bult eller mutter var av rostfritt material.

# 4. Det fanns inget förborrat för element till bom fäste, det gjorde att det var krångligt o tidskrävande att få elementen parallella om ju nu ens lyckats med det än.

# 5. Bulten/muttrarna som klämmer åt element till bom fästena hade bult o mutterskallarna alldelles för nära böjningen (runt bommen) så¨att man inte fick plats med en hylsa, det innebar kvartsvarv med fast nyckel o dra med.

# 6. Det medföljde inget att plugga igen de 2 bomöppningarna.

# 7. Jämförde man de delar som skulle vara likadana så verkade tolleranskraven vara mycket höga.

# 8. Balun var extra tillbehör som fick köpas till. Inget medföljde.

# 9. På grund av de höga tolleranserna så var det ibland svårt att få igenom U-bultarna igenom fästena på grund att bottenfäste o överfästes hål lätt överlappade varandra.

# 10. U-bultarna är rätt korta så det kommer bli med nöd o näppe att jag får på antennen på 50mm maströr.

Jo, några saker var positiva med.

# 1. En av de mest robusta antenner av den storlek och sort jag sett. Rejäla doningar.

# 2. Billig

# 3. Bra förpackat, både vad gäller att få in den i en vanlig Volvo 850s bagage + skidlucka och inuti lådan. På köpet får man lite blandat av Italienska dagstidningar med HI HI.

Hoppas att antennen gör sig bra o jag kör ihop några nya DXCC som jag inte redan har på 6m.

Kvartsvågs GP bygger jag själv.
Ganska enkelt.
Var nere på den lokale metallhandlaren o köpte 2st 6m alumiumrör som lappar i varandra.
Sågade upp 4 slitsar (ca 1 dm) i den tjockare av rören och där trär jag i den smalare till jag får den längd jag vill ha (10,19m för mig).
Sen drar jag åt med 2 slangklämmor där och radiatorn är klar

Efter det göra jag 4 slitsar (inte så långa) i den nedre ändan av radiatorn.
Där satte jag i pvc rör nån dm in o klämde åt med slangklämma. Sen ytterligare 2dm (Al) för nedanför som ska vara fästpunkt för jordplan.
I den har jag borrat massor av små hål och där löder jag sedan i jordplanslinorna.
Jag har tagit ett ihåligt pvcrör (ca 1,5m) som jag trätt över den nedre delen av radiatorn och klämt åt med varsina slangklämmor i över o underända. Detta PVCrör är det jag kommer spänna fast i mitt balkonräcke.

Det betyder att i princip för att få en väldigt bra antenn för DX så behöver jag 4st fullsize jordplanslinor som får slutta nedåt eftersom antennen börjar radiera ca 3.5 meter över backen, men mer jordplan skadar aldrig.

73 Magnus
 
SM6WXA/Janne said:
En sådan ECO antenn var jag och monterade ihop hos SM6WXI, men hålen på den passade bra. Det är en bra billig rikt, SM6WXI är väldigt nöjd med sin. Det går att byta ut till rostfritt, men det blir dyrt. Vår tribander är helt rostfri (får hoppas det)
Jag och Gunnel sänder med en YAESU FT-1000MP MARK V / YAESU FT-840 / ICOM 706 MKIIG. Får passa på att tacka dig Magnus för ditt fina QSL-kort, som kom i veckan.
1999-04-04 på 6m, vi sänder ej något på 6m nu för tiden. Men 6m är ett kul band.

Ha det bra!!!!

/Janne/Gunnel


Jo, den blir säkert bra, men tyckte lite att rostfritt brukar vara standard på sånt som förhoppningsvis ska sitta uppe i 10 år i vind och väta.
tycker inte att man ska behöva köpa till saker när man köper aluminium för över 3000 *s*.
Jasså, ja, jag gjorde ett massutskick *s* Det är dags att trycka nya kort, man har ju liksom tjockat på sig lite under åren *s*

73
 
Hej Magnus, Janne och alla andra,
Kul att det rasslade till med svar, så det spelar ingen roll vem jag ville skulle svara.
Har precis köpt en Fritzel FB-33 i tyskland. Ska hämta hem den till påsken och renovera den nogranna. Med risk att förlänga tråden en fråga till. Är det hjälpsam att olja, lacka eller smörja in antennen med lämplig medel (vilket medel i så fall ), för att fördröjer korrisionen?
P.S. har vi hört nått datum ännu?
73 de Axel, SM4XIO
 
Hej
Har hört att man kan spraya någon typ av klarlack på den.Men skall låta det vara osakt
Sedan så kan man ha Molikot fett(en typ av grafit) i skarvarna.Så att det inte blir korrision där,skall själv göra så på min beam.
mvh/Anders
 
Har hört att sådant där mojs som man har att rostskyddsbehandla bilar med under o i balkar typ Tuff Kote-Dinol o liknande ska vara bra. Kladdet håller tydligen även borta fåglar o därmed fågelskit.

73 magnus
 
*asg* Du menar kanske att slangbellan är bra mot fåglarna *s*
Kan ju också skada antennelement och traps - även grannars fönster *s*

73 Magnus
 
Tack, ska kolla in dom när jag blir QRV, men är osäker på om jag kommer att bli QRV på 80m till att börja med. Har inte plats för varken dipol eller inv V på 80. Möjligtvis en kvartsvågsvertikal men än så länge har jag bara skrapat ihop 300m jordplanslinor till min 40m ¼våg.
Är det nån som vet om vanlig FK kan vara lämplig som jordplan?

Tack, men jag är redan med i många radioklubbar. SK6HD i falköping, domänen www.sk6hd.com är regad men vi har inte lagt upp nått än.
 
Och inte att förklömma dom lite äldre modellerna som tx.Icom751A kenwood 430-440 Yaesu 707
bara några ex.Och dipoler det bygger man ju själv,man fick ju lära sig det på kursen eller?

Anders
 
Men en inbyggd tuner klarar sällan en långwire. Dom är oftast inte så breda i anpassningen så de är mest lämpade att fintuna en redan ganska rätt avstämd antenn.
 
Har själv en triander för 10/15/20. Kan stämma av den hjälpligt med en tuner för 12/17m men min inbyggta AT i radion fixar det inte. Har för mig att 6WXI lyckats stämma av sin tribander för 6m med?
73 Magnus
 
Nja igång på HF,får nog vänta tills den 20/4.För man vet ju alldrig vem som lurar i vassen.
För det är ju bara 9 dagar kvar,har man väntat så här länge så kan man ju vänta 9 dagar också.
Anders
 
Back
Top