Nya signalsystemet för tvärbanan hos SL blir utstört av okända signaler.

Intressant och chockerande att läsa om signal- och säkerhetssystemen i Stockholms spårtrafik. Lång tradition av att helt byta system och leverantör vid varje (jättedyr) upphandling, följt av långvariga inkörningsproblem, därefter reservdelsbrist... En period fick tvärbanans passagerare byta tåg på mitten då säkerhetssystemen/vagnarna inte var kompatibla över hela sträckan!
 
Intressant och chockerande att läsa om signal- och säkerhetssystemen i Stockholms spårtrafik. Lång tradition av att helt byta system och leverantör vid varje (jättedyr) upphandling, följt av långvariga inkörningsproblem, därefter reservdelsbrist... En period fick tvärbanans passagerare byta tåg på mitten då säkerhetssystemen/vagnarna inte var kompatibla över hela sträckan!

Ser ut som man lyckats igen då det gäller röda linjen:

https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=40033
 
Banverket, numera Trafikverket har också lyckats få till maximalt med strul både i signalsystem och i kommunikationssystem. Man har implementerat nya system som inte är fullt ut testade och som inte fungerar till 100%, men det kan jag i viss mån köpa eftersom man behöver förnya tekniken emellanåt. Det jag däremot inte köper är att de gång efter gång skrotar de gamla systemen, som kunnat fungera som backup, innan de nya innovationerna är säkert fungerande.

Som gammal trall-kusk har jag en del historier från det praktiska livet att berätta....
 
Back
Top