Nya störningar på 160m

SM0GLD

Vänsterhänt
Kom ut till sommarstället och slog på radion.
På 160m var det väldigt mycket strörningar.
Har inte hört något liknande på dom senaste 4 åren.
Hade inte kollat läget på banden på ca 2 veckor så jag vet inte när detta dök upp.

Stängde av huvudbrytaren i stugan och dessutom brytaren ute på stolpen.
Körde allt på batteri för att försäkra mig om att denna störning inte kommer från mina elförbrukare.

Störningen är konstant så det borde betyda att detta ligger i närområdet.
Har kollat signalstyrkan både på sen kväll och tidig morgon.....ingen skillnad.

Störningen innehåller helt klart övertoner från elnätet.
160m noise spectrum.jpg

Min känsla är att det är överslag någonstans.

SDRConsole_160m noise.jpg

Störningen ligger koncentrerad runt 1965kHz.
Vad kan detta vara?
 
För några år sedan hade jag ett liknande problem. I mitt fall
täckte störningen inte bara kortvågsbanden utan var även hörbar
på 144 MHz vilket gjorde det lättare att ta ut riktningen.
Störningen kom från en elstolpe med transformator några hundra
meter från villaområdet. Lånade en värmekamera från jobbet och det var
då inte svårt att se den felaktiga isolatorn som var orsaken.
Den var närmare 90 grader varm när de andra höll omgivningstemperatur.

Författade en liten rapport med bilder som mailades till nätägaren
som åtgärdade felet och tackade för insatsen:

"Det brukar vara radioamatörer som hittar dessa problem och rapporterar.
Det är vi tacksamma för".
 
Så här kan det se ut om man "stirrar stint" på en viss frekvens med en spektrumanalysator i "Zero span":
Measurement1112.png
Det här brukar vara ganska typiskt för störningar från en kraftledning. Dåliga isolatorer, glapp, lösa delar. I just det här fallet kan man anta att störkällan finns skapligt nära eftersom man såg signaler på VHF under ledningen. Däremot syntes inget alls på UHF vilket tyder på att just den här störkällan nog finns några stolpar bort. En uppfriskande promenad i någon riktning (första riktningen brukar alltid bli fel) med spaning på UHF kan leda en på väg till störande stolpe. Notera stolpnummer och ta reda på vem som äger ledningen. I bästa fall finns en skylt på stolpen med korrekta uppgifter.
 
Med hjälp av en liten loop-antenn och en HT kunde jag snabbt leta mig fram till en elstolpe med många luftledningar där störningen var väldigt stark.
I en riktning gav ledningarna extra hög signal.
Tyvärr in över en tomt så jag måste fortsätta en annan gång och leta mig fram genom skog.
Detta är alltså bara lågspänning servisanslutningar till husen i området.
Någonstans borde jag hitta en transformator och därefter högspänningsledningar med isolatorer.

160m loop.jpg
 
Med hjälp av en liten loop-antenn och en HT kunde jag snabbt leta mig fram till en elstolpe med många luftledningar där störningen var väldigt stark.
I en riktning gav ledningarna extra hög signal.
Tyvärr in över en tomt så jag måste fortsätta en annan gång och leta mig fram genom skog.
Detta är alltså bara lågspänning servisanslutningar till husen i området.
Någonstans borde jag hitta en transformator och därefter högspänningsledningar med isolatorer.

View attachment 8000
Det kan också vara någon hemsk apparat, som är ansluten till elnätet. Ett av mina senare störningsfall som liknade detta var en byggfläkt. Ett annat var en taklampa från Ikea. Ett tredje var en trasig väggvårta hos en granne. Samtliga med en kraftig störnivå många hundra meter bort.

Det kan vara lurigt att hitta störkällan när man går under en kraftledning. Det bildas noder längs vägen så signalstyrkan varierar. Den kan alltså sjunka tillfälligt trots att man närmar sig störningen.
Jag hade problem med en stolpe där det var oxid i skruvförbanden till en tvärslå i galvat stål där isolatorerna hängde. Det gick att få tillfälligt tyst på den genom att ruska i staglinorna. Den hördes över S9 på en kilometers håll på 14 MHz, men bara vid torrt väder. I det fallet spreds inte störning längs ledningen.
 
Funkar det bra att ta ut riktning med den?
Ja "nollan" är tydlig och väldigt djup.
Jag har vandrat 1km både upp och ner längs vägen och även ute i terrängen.
Nollan pekar i stort sett mot samma håll (och 180 grader fel förstås)
Under ledningarna blir signalstyrkan starkast med loopen vertikalt och parallellt med ledningarna.
Med loopen horisontell kan jag helt nolla bort störningen när jag står under ledningen.

Det kan också vara någon hemsk apparat, som är ansluten till elnätet
Ja så kan det ju vara.
Det finns ett misstänkt större husrenoveringsarbete i riktning längs luftledningen med mest störningar.
Kanske har dom anslutit något elände.

Vi skulle ju få regn i dag så jag tänkte lyssna om det påverkar störningen.
En trasig isolator borde reagera på vatten men inte om störkällan står inomhus.
 
Byggde en liten loop enl. beskrivning i qtc från ifjol, 2st remsor i aluminium böjda till en cirkel, ca 50cm i diameter, för att leta rätt på en störning som kom och gick. Ett elakt fräsande som alltid försvann när jag rusade ut. Den loopen funkar kalas från ca 20m och uppåt, de lägre frekvenserna är den rätt döv på. Att göra den avstämbar vore en idé.
Störningen då?
Det visade sig vara min rotorkontrollbox som står i ladugården (fjärrstyr den med arduino). När den blivit riktigt varm så börjar det "fräsa" i transformatorn. Nästan så jag gissar att det finns någon sorts bimetallbrytare mellan lindningarna... Bra iallafall att felet låg hos mig själv. Lösningen än så länge? Tagit av locket på boxen..( men lämplig toroid för byte finns på hyllan bredvid) :)
 
Att göra den avstämbar vore en idé.
Min är avstämbar mellan 160 och 80m.
Har mindre varianter för dom högre frekvenserna upp till 50MHz.
Enda anledningen till att jag har tillverkat dessa loopantenner är att jaga störningar.
Himla onödig verksamhet.
Varför är inte tillvaron störfri?
Jag har ju faktiskt annat att göra än att jaga störningar.
 
I dag regnar det......
Störningen påverkas inte det minsta vilket får mig att dra slutsatsen att det inte handlar om en trasig isolator.
Denna störning bör härröra från något som skyddas av regnet.
 
De störningar jag hade som radierade långt och följde diverse ledningar emanerade från fjärravlästa elmätare, men det kryllar också av störningar från frekvensomriktare. Har grannen installerat nån ventilationsanläggning, värmepump etc? Henrik -UKE borde ha någon idé.
 
Jag har diverse "smalbandiga" störare som går från övre mellanvågen och uppåt med jämna mellarum. Och då även på 160m. Ligger där 24/7 och "skrapar"...Pejling förhoppningsvis under sommaren. Inga stora problem då det är smalbandiga men ändå...
1653768603178.png
 
Last edited:
Visst är det rätt väg att hitta dem om de är lokala men en QRM-eleminator brukar för det mesta fixa sådana. Är det en förhöjd brusnivå så funkar den dåligt men är det specifika störningar som den så är det oftast väldigt effektiv. Jag har också nåt liknande på 160m men som återkommer över hela bandet och på min hemsida kan man se ett videoklipp hur QRM-eleminatorn tar bort störningen helt. För den som är intresserad att se klippet så gå in på sm6pop.se och klicka på fliken störningar och klicka sedan på "test av QRM-eleminator" en bit ner på sidan. Riktig effektiva prylar på många av de störningar som vi brottas med.
 
Å plötsligt var störningen som bortblåst.
Troligtvis ligger den och lurar någonstans.
Tyvärr lyckades jag inte hitta störkällan.
Troligtvis kommer den tillbaka var det lider.
 
Hej -POP,

>>"test av QRM-eleminator" en bit ner på sidan. Riktig effektiva prylar...

Jag kan bara instämma, närmast trolleri, om man förstår hur de skall ställas in! Jag har en MFJ-1026, och i ungefär ½ år hade jag väldiga problem med störningar från en trilsk granne. Denna QRM-eliminator innebar skillnaden mellan att kunna köra radio och inte. Tyvärr är det många som inte begriper sig på dessa apparater, dissar dem och sedan säljer dem snabbt och billigt - vilket ju har sina fördelar för den som behöver en! :)

73, Rolf
 
Last edited:
Det visade sig att längs den luftledningen som gav mest störning fanns en transformator i den riktning som jag pejlade.
Det var inte långt dit men som jag skrev tidigare gick ledningarna över en tomt och jag ville ogärna bara knata den vägen.
och....?
Strömavbrott i 12tim när en säkring hade löst ut vid den nämna transformatorn.
Vattenfall sade: Det där är gamla grejjer som vi skulle behöva byta ut.

Hade jag självsvåldigt spatserat över den intilliggande tomten så hade jag troligtvis hamnat vid transformatorn och kanske kunnat förhindra strömavbrottet. Nu vet jag i alla fall var den är belägen.
 
Back
Top