1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Nya störningar på 50MHz

Discussion in 'Störningar' started by SM0GLD, Jun 4, 2019.

1. SM6MUY

SM6MUY Well-Known Member

Vad har du för antenn ? Vet inte om jag uppfattade det i tråden. Min erfarenhet av pejl är att när man går runt så hittar man en massa störkällor. Sen att härleda dem till sitt QTH är svårt. Nu verkar du ha en "signatur" vilket är bra. Är det bara "brus" så är det väldigt svårt. Står man med en antenn utanför ett tex ett hus så ökar alltid brusnivån där. Men det är kanske ett annat hus som är det verkliga bekymret.

Sen om man kommer man nära källan så är det omöjligt att få en riktning. Man står mitt i närfältet (en kompas på nordpolen :D). En yagi har en bred loob på 50 MHz. En magnetloop däremot har ett skarp minimum vilket man kan nyttja i många fall. Tar man några punkter en bit därifrån på olika ställen kan man se dra några streck på kartan och förhoppningsvis hitta nån punkt som sammanfaller.

Finns det nåt där så kan man ju sen gå på med närfältsprobar...

Sen så är det elsäkerhetsverket som handar störningar som inte radiobaserade annars är det PTS..

Hoppas du hittar problemen nu när vi fick goda nyheter ang 50 MHz igår...

IARU_50MHz.PNG

SM0GLD likes this.
  2. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Antenn 1: två element yagi på balkongen i riktning mot störningen ca 65m från det som upplevs vara störkällan.
    Antenn 2: en bärbar 20cm loop, fungerar inom ca 30m.
    Antenn 3: 10cm gummipinne, används inom några få meter från störkällan.

Störningen är markant starkast inom ett område på ca 10m men omöjligt att hitta en punkt därför antar jag att kablar nergrävda i gatan strålar.
    Längre bort i alla riktningar blir det tyst när jag lyssnar med bärbar loop.

Last edited: Nov 22, 2019
  3. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Svar från Solna Trafikingenjör i dag.
    --------------
    "Denna grävning har ingenting med P-automaten att göra. Vi har inte beställt några grävjobb vid denna p-automat. Det måste vara någonting annat. Och jag hittar inte någon schaktansökan eller TA plan på denna adress."
    --------------
    Tydligen har man grävt upp utan tillstånd.
    Den ny asfalten sträcker sig fram till dom nya laddstolparna men där hörs inte störningen.
    Kanske har man skadat kablarna som går under vägen och då skulle det kunna vara laddstolparna i alla fall eller annan datatrafik som går samma väg.

4. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Laddstolparna från eways använder bara gsm-kommunikation enl deras teknikchef.
    Nästa felkälla kan vara elstolparna från Garo G-ctrl. Dom kommunicerar via elnätet dvs. PLC!!!

5. SA4BUK

SA4BUK Well-Known Member

Använd ledningskollen.se så kanske du får nåt tips om vad som finns i backen där.
    Mats

6. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

Solnas kontaktperson inom schakt skulle ta den bollen men det har varit tyst nu en vecka.

Share This Page