Byggde en DF-loop åt Michel enligt denna beskrivning
https://qrm.guru/how-to-locate-the-noise-source-building-df-loop/
Jag gjorde den av 6 mm teflonkoax lödat på en laminatbit. (Obs att ena änden inte skall anslutas)
Provade den med en SG inställd på 50 MHz i huset och det går bra att pejla utifrån. Dippet blir 90 gr från längsriktningen.
73 de -HOW
För störningsjakt nära en störning är en liten skärmad loopantenn det tveklöst bästa verktyget, (tillsammans med en strömprob för att jaga noder och maxima på kablar, men det är ett helt annat kapitel värdigt en egen tråd).
En av vinsterna med en skärmad loop för portabel störningsletning är att den kapacitiva kopplingen mellan din hand och den bärbara mottagaren plötsligt minskar i betydelse och vips är det en variabel mindre,
den andra vinsten är att det är en "döv" antenn med sin kraftig reducerade antennfaktor.
Dövheten hos antennen gör att du kan komma nära störkällan utan att mätta mottagaren eller få svårt att urskilja nyanser i signalstyrkan,
med en tillräckligt liten loopantenn blir det istället mottagarens egen skärmning som börjar få betydelse, men då är man å andra sidan oerhört nära störkällan, alternativt är det en extremt kraftig störkälla.
I de fallen med en extremt kraftig störkälla återstår det att lägga mottagaren (med konstlast ansluten till antenningången) i en plåthink eller annan metallkapsling med liten öppning och bära runt tills man når ett maxima.
Omkretsen på loopen skall vara några våglängder mindre än störkällan, gör man en loop med 1-2 dm diameter så för man en liten smidig (och döv) antenn för close-up work som duger fint upp till 2m bandet,
för 70cm skulle jag göra den runt 1dm eller mindre, som en tumregel kan nog 1/8-dels våglängd eller mindre duga fint.
Mina egna H-fältsantenner för störningsjakt är gjorda med antingen semirigid koax eller fläta+folieskärmad kabel typ Aircell 7 och motsvarande, tänk på att skärmen i en RG58 eller RG213 läcker alldeles för mycket.