Nya störningar på 50MHz

SM0GLD

Vänsterhänt
Det har dykt upp nya störningar på 6m.
Satte upp en bättre antenn för att lättare kunna avgöra vad det är jag hör.
Till min förskräckelse så dök det upp ännu mer skräp.

1. Jag hör ett kraftigt pulsernade brus över hela bandet. Låter som en stor fäkt där man hör varje fläktblad.
Noise blankern kan inte riktigt ta bort detta och AGC´n blir tokig och förvärrar situationen.
Vid en närmare analys verkar det som om detta är en mycket stark och kort puls.

2. När jag lyssnade över bandet så hittade jag flera frekvenser (8st) med en pulserande ton (cw)
Det låter som någon håller på att stämma av sitt slutsteg.
Några av frekvenserna: 50.122MHz, 50.153MHz, 50.426MHz,

Är det någon i Stockholm med omnejd som hör detta?
 
Här i Sollentuna hörs det inget på de frekvenser du nämnt på min koax dipol.

// Janne
 
Tack Janne för att du kollade.
Den pulserande CW-tonen har nu lägre pulsfrekvens än tidigare i dag.
Det verkar vara 30,5kHz mellan frekvenserna, styrkan är densamma.
Troligtvis något lokalt.
 
Nu har jag lyssnat över ett större frekvensområde.

6m noise.jpg
Alla "bulorna" tycks komma från samma grundfrekvens. Lyssnar man noga så hörs samma typ av störning.
För att kunna fånga denna störning så har jag ställt analysatorn i "max hold"
Högsta signalen fick jag på 34MHz och därefter faller signalstyrkan och efter min markör på 51MHz avtar störningen helt.
Man kan även höra lite av störningen på 10mb.
Att signalstyrkan avtar med högre frekvens är troligtvis naturligt men med en riktantenn för 50MHz så är signalen ändå olidligt stark.
 
För #2 skulle det kunna vara nätverkstörningar. Smalbandiga (dvs <2kHz) diskreta signaler som liksom spelar eller snarare har nån knepig modulation. Det har jag över bandet med varierande signalstyrka och ja det kan vara 30 kHz mellan. Har du trådat nätverk eller nån granne kanske har ? Och är det oskärmat så blir det värre...Oftast stör man sig själv mest men det kan bero på hur antennen sitter och vilken utrustning man har...routrar och switchar kan också läcka en hel del. Här får man prova att stänga av osv för att se skillnader. Men som sagt det kan ju komma från grannar.

De diskreta störningarna har jag lärt mig att leva med, tryckt ner det mesta under S2, men rent bredbandigt (nästan vitt) brus är ett elände, här kommer man liksom inte undan. Baserat på ett större elavbrott i vintras då jag körde riggen på batteri så ligger "stör" bruset ca 10-20 dB över det normala termiska bruset från antennen när jag snurrar antennen över ett varv. Det varierar säkert också över dygnet. Det kan tyckas lite men med tanke på att man oftast jagar (DX) stationer som ligger i bruset så är det oerhört mycket tyvärr...Och det märks inte heller alltid. Man hör brus och tror att allt är frid och fröjd och tycker att man inte har några störningar...

Ett enkelt sätt kolla "brusnivån" i olika riktningar är att installera WSJT-X. Där finns en dB skala ner till vänster som man kan läsa av för olika riktningar när man snurrar antennen. Att höra skillnaden på några dB kan vara svårt men här får man lite bättre uppfattning.

Mätning jag gjorde för ett tag sen.
6m.PNG
 
För #2 skulle det kunna vara nätverkstörningar.
Ja kanske det. Den störningen är dock svagare så jag kommer jaga fläktljudet i första hand.

Det var en tid sedan jag lyssnade på 6m och då hade jag inte dessa störningar.
Nu när jag har hittat vad som kan vara grundfrekvensen till störningarna (34MHz) så är det lättare att pejla med liten loopantenn då den signalen är 20dB starkare.
Störningen sveper eller hoppar fram och tillbaka så det är troligtvis mottagaren som får det att låta som en snurrande fläkt.
Pulserna är mycket starka vid 34MHz och utan noise blanker avläser jag S9+20 på vissa pulser.
Troligtvis är pulserna mycket korta eftersom noise blankern kan avlägsna en hel del.
 
Om du har WSJT-x kan du ställa in MSK144. Då får du en graf i tidsdomän (15s per rad). Nedan är 6m med NB/NR off. Jag får spikar som peakar S-metern till S5-S7 i en viss riktning. Vet inte vad det är. I grafen blir det en spik neråt men det är väl AGC: n (som står i fast) som drar ner gainet just då störningen kommer. Denna typ av störning tycker jag noiseblankern fixar hyggligt..

Spikar.PNG
 
Jag har nu "tittat" med min SDR där störningen är som värst.

34MHz noise31.jpg

Dom horisontella linjerna låter som elektriska knäppar ungefär som vid åska.
 
Har i dag varit ute och försökt pejla men jag kommer till en plats där ljudet tycks komma från alla håll.
Om man avlägsnar sig från platsen i alla riktningar avtar styrkan
Platsen det tycks komma ifrån är en gatukorsning.

Vad kan detta vara för typ av störning?

Jag blev tvungen att zippa ljudfilen för att kunna ladda upp den.
Filen är inspelad via HRD.
 

Attachments

  • HRD 2019-11-04 135128.zip
    182,7 KB · Views: 27
Jag tog mig friheten att konvertera din något hårt komprimerade mp3-fil till wave,
kikar man i tidsdomänen står det klart att det är en "intelligent" EMI-källa,
3D-spektrogrammet ger inte så många ledtrådar men det gör däremot bilden som visar den spektrala fördelningen av skräpet.
a1tidsdomän.jpg arta13Dspectrogram_linjärskala.jpg a1spektralfördelning.jpg
 
Har nu sniffat vidare och dämpat sinalen kraftigt.
Trots detta är det omöjligt att bestämma någon riktning till källan.
Kommer man nära en lyktstolpe så ökar signalen. Troligtvis får man då en "bättre" antenn.
Även en parkerad bil ger förhöjd signal.

Ska man verkligen behöva lägga ner allt på 6m.
 
Jag körde ljudet i TFFT och då får man svart-på-vitt *ähum* att det är dataöverföring som vi ser.
Tittar man på fördelningen för den mystiska signalen så är den mellan 3,4-5kHz och 6-7,6kHz vilket ger varsina signaler med bredd ca 1,6kHz med ett mellanrum på 1kHz.
Det ser också ut som fyra olika lägen vilket gör att min högst okvalificerade gissning blir 4-PSK. (Edit- menar förstås 4-FSK)
- om det stämmer så är du skyldig mig en öl :D
 

Attachments

  • a1tfft.jpg
    a1tfft.jpg
    409,1 KB · Views: 31
Last edited:
min högst okvalificerade gissning blir 4-PSK.
Stort tack för analysen men vem kör 4-psk eller qpsk i gatukorsningen?
Kan det vara någon form av radiomodem?
Det finns en parkeringsautomat med vad jag misstänker en lampa med solceller på "taket"
Detta är den enda apparat jag kan hitta i området.
Problemet är att signalen inte är starkast nära p-automaten eller lampan.
P-automaten har visserligen små inplastade antenner uppe på locket men där hör jag ingen signalökning.

Ska försöka få till en okomprimerad wave-fil. Kanske säger det mer om signalens ursprung.

om det stämmer så är du skyldig mig en öl :D
Så klart, eller två.
 
Back
Top