Nya störningar på 50MHz

Jag har en inskannad beskrivning på en två elements magnetic loop för 145 MHz.
Etsad på ett kretskort c:a 350 x 120 mm, rikigt god riktverkan.
Går säkert att skala upp till 50 MHz.
Jag byggde en sån för länge sen, och den funkade mycket bra, finns kvar i gömmorna.
Två lopar i form av folier på ett kort, båda avstämda med trimkondingar.
På en handapparat får den bra riktverkan och stort F/B.
Dvs perfekt att pejla störningar på 144 - 146 MHz, både på avstånd och nära.

Skulle kunna lägga in filen här med schema, om nån berättar hur man gör????

SM4FPD
 
Jag har en inskannad beskrivning på en två elements magnetic loop för 145 MHz.
Intressant!

Det finns en knapp med texten "Upload a file" nere till höger där man får välja sitt dokument.
 
Last edited:
Vi provar då, nere till höger på min skärm.. Men annars var det rätt.
Som jag nämnde provbyggde jag denna för många år sen. Och resultatet var bra.
Men det ställs stor krav på trimkondingarna, och de är kritiska att trimma, eller smala skall vi kanske säga.
Tyvärr har jag inte filmen kvar, men den kan man tuscha på ett smörpapper eller en ritfilm.
Går även att rita direkt på ett kort med lämplig färg.
Jag satt på några meter RG-58 med BNC plugg.

Bör vara bra att jag stöj med.


Ja det gick ju bra det där, kommer från Engelska tidningen 1990.


de
Roy
 

Attachments

  • 2 el magloop 145 MHz.pdf
    211,2 KB · Views: 45
Just nu ser störningen ut så här.
Nästan lika stark från 49.3MHz-56.6MHz
Inte mycket man kan göra på 6m om man ska ha det på detta viset.

6m_EMI.jpg
 
Har du noterat huruvida störningens karakteristik förändras med ljus/mörker och kyla? Har vi tur korrelerar den med någotdera.
 
Har du noterat huruvida störningens karakteristik förändras med ljus/mörker och kyla?
Jag tyckte tidigare att pulsfrekvensen minskade när det blev mörkt men det verkar inte så nu.
Däremot finns det fortfarande diskreta toner som hänger ihop med ljus/mörker men dom är mycket svagare.
Detta kan eventuellt hänga ihop med dom nya solpanelerna i området.

En ny bild från analysatorn visar relationen mellan störningen till vänster och våra rundradiostationer på FM-bandet till höger
Hela "bulan" runt markören härstammar från störningen. Med 8MHz / ruta får vi ca 24MHz brett störspektrum!

6m_EMI_spectrum.jpg
 
Hmm...solcellsanläggning med optimerare?
Om det är den som stör så blir det inga öl eftersom de optimerarna använder mest troligt SFSK och inte 4-FSK :(

Skulle du råka gå förbi anläggningen med speckan så kika hur det ser ut över 120-150kHz eftersom det är där som optimerarna troligen har sin grundton för kommunikationen.
 
Om det är den som stör så blir det inga öl
Nej denna störning hörs inte i närheten av solcellerna. Det är ca 200m bort och då denna störning redan tystnat.
Jag har kutat runt med en HT och pejl-loop i hela bostadsområdet och lite till.
Tyvärr är speckan nätansluten.
 
Märker du någon skillnad vid torrt resp blött väder? Då du lyssnar i radion..
Nej det kan jag inte påstå men det har jag å andra sidan inte tänkt på.
Nu har jag lyssnat lite längre tid på störningen och kan berätta att det som låter som en helt periodisk signal kan tappa synken ibland.
Om jag inte har helt fel så händer detta när en bil passerar gatukorsningen men det ska jag kolla upp noga innan jag drar några slutsatser.
 
Nej ingen busshållplats men väl en p-automat som kan vara kopplad till en slinga i gatan som triggar och startar p-automaten när en bil kör in i p-området.
Men som sagt, inga förhastade slutsatser.
 
Laddstolpar för el-bilar!? Eller har du knäckt störkällan?
Nej, problemet kvarstår.
Det finns laddstolpar i området men signalen är starkast i korsningen och där finns inget! som jag kan se.
Kanske kan det löna sig att kolla en gång borta vid laddstolparna så det ska jag göra.
 
I en korsning är det inte bara vägar som korsas utan även ett antal kablar... Ledningsbundna störningar är väldigt svåra att få någon riktningsbestämning på...
 
Laddstolpar för el-bilar!?
Har nu kollat laddstolparna men där var det tyst åtminstånde på 50MHz.
Har även kontaktat Cale som tillverkar parkeringsautomaterna men dom hävdar att all datakommunikation går via GSM.
Ingen reaktion i dataflödet kan konstateras när bilar passerar så det finns nog ingen slinga nergrävd för bilidentifiering.
Cale sa att dom har inte någon sådan funktion på p-automaten.

I samband med att parkeringsautomaten flyttades rakt över gatan så grävdes gatan upp.
Något ligger det troligtvis i gatan som stör.

Nu har jag skickat en anmälan till Solna stad. Ska bli intressant att höra vad dom anser.
Dom borde ju i alla fall veta vad som grävts ner i gatan.
 
Spännande uppföljning. - Jag har ett ärende hos Solna kommun, sedan 5 månader, gällande avsaknad av vägmarkeringar från Sjövägen in mot Råsta strandväg(racketthallen) mot Friends gällande bussfil, busshållplats och mittlinjer. Många som inte vet hur dom ska köra där, men helst fort på 30-sträcka..

/Sven.
 
Back
Top