Nya störningar på 50MHz

Vad har du för antenn ? Vet inte om jag uppfattade det i tråden. Min erfarenhet av pejl är att när man går runt så hittar man en massa störkällor. Sen att härleda dem till sitt QTH är svårt. Nu verkar du ha en "signatur" vilket är bra. Är det bara "brus" så är det väldigt svårt. Står man med en antenn utanför ett tex ett hus så ökar alltid brusnivån där. Men det är kanske ett annat hus som är det verkliga bekymret.

Sen om man kommer man nära källan så är det omöjligt att få en riktning. Man står mitt i närfältet (en kompas på nordpolen :D). En yagi har en bred loob på 50 MHz. En magnetloop däremot har ett skarp minimum vilket man kan nyttja i många fall. Tar man några punkter en bit därifrån på olika ställen kan man se dra några streck på kartan och förhoppningsvis hitta nån punkt som sammanfaller.

Finns det nåt där så kan man ju sen gå på med närfältsprobar...

Sen så är det elsäkerhetsverket som handar störningar som inte radiobaserade annars är det PTS..

Hoppas du hittar problemen nu när vi fick goda nyheter ang 50 MHz igår...

IARU_50MHz.PNG
 
Vad har du för antenn ?
Antenn 1: två element yagi på balkongen i riktning mot störningen ca 65m från det som upplevs vara störkällan.
Antenn 2: en bärbar 20cm loop, fungerar inom ca 30m.
Antenn 3: 10cm gummipinne, används inom några få meter från störkällan.

Störningen är markant starkast inom ett område på ca 10m men omöjligt att hitta en punkt därför antar jag att kablar nergrävda i gatan strålar.
Längre bort i alla riktningar blir det tyst när jag lyssnar med bärbar loop.
 
Last edited:
Svar från Solna Trafikingenjör i dag.
--------------
"Denna grävning har ingenting med P-automaten att göra. Vi har inte beställt några grävjobb vid denna p-automat. Det måste vara någonting annat. Och jag hittar inte någon schaktansökan eller TA plan på denna adress."
--------------
Tydligen har man grävt upp utan tillstånd.
Den ny asfalten sträcker sig fram till dom nya laddstolparna men där hörs inte störningen.
Kanske har man skadat kablarna som går under vägen och då skulle det kunna vara laddstolparna i alla fall eller annan datatrafik som går samma väg.
 
Laddstolparna från eways använder bara gsm-kommunikation enl deras teknikchef.
Nästa felkälla kan vara elstolparna från Garo G-ctrl. Dom kommunicerar via elnätet dvs. PLC!!!
 
Använd ledningskollen.se så kanske du får nåt tips om vad som finns i backen där.
Mats
 
En variant som jag använt många gånger är att försöka få fram en profil på störningen och sedan härleda vad det kan vara mot vanliga standarder eller protokoll eller grundfrekvens.
Har du kollat om det är ledningsbundna störningar med t.ex. en strömklamp eller en LISN baklänges?
Finns det något tydligt mönster som störsignalen repeterar sig på?
Kan du utläsa vad det är för datatakt och modulationstyp, är det 4-FSK?

Typiskt så hamnar störningar över grundfrekvensen. Ibland har jag sett att övertoner från basband läcker ut. Det har hänt att det blir blandprodukter i en del produkter från andra klockor eller från switchnätdelar vilket gör att basbandet eller låga sändare dyker upp lite var som helst.

Jag tror att de flesta elmätare ligger runt 860-870MHz om det inte kör PLC så det kan vara värt att titta runt i bandet och se om du ser en starkare version av det du letar efter.
 
Har du kollat om det är ledningsbundna störningar med t.ex. en strömklamp eller en LISN baklänges?
Det går inte, troligtvis kommer störningen från nergrävda kablar.
Finns det något tydligt mönster som störsignalen repeterar sig på?
Javisst, det hörs tydligt om man lyssnar på ljudfilen.
Kan du utläsa vad det är för datatakt och modulationstyp, är det 4-FSK?
SM5XUN misstänker att det är 4-FSK

Jag har hittat samma störning runt 34MHz men svagare. Högre upp hittar jag inget.


6m EMI spektrum.jpg
Spektrum från Audacity.

6m EMI trace.jpg
Några sekunder av ljudspåret.

6m EMI trace paket.jpg
Ett paket av samma ljudspår.


bergshamra4.jpg
Vid övergångsstället, röd ring, är störningen som starkast.
Vid röda krysset bor jag.





Just nu känns det som jag har hamnat i en återvändsgränd.
Solnas kontakpersoner har slutat höra av sig.
Även Garo med sina PLC-stolpar håller tyst.
Vi får väl se efter jul om jag lyckas jaga upp dom igen.
 
Last edited:
Är det där enda enda övergångstället i området, radioaktiv färg!?
Nej det finns fler men tydligen har målarna en annan färgleverantör:)

bergshamra3.jpg
Kollar man noga så finner man att det har grävts i detta område (röd linje)men vem är det och vems kablar ligger i backen?
Det var denna fråga jag ställde till Solna kommun.
Dom tyckte väl att jag var jobbig.
 
Det är nog oftast så, jobbigt, och då man behöver ta tag i något att jobba på - utreda.. - Hoppas det tas på allvar. I vilket fall lärorikt om inte annat.

/Sven.
 
I dag efter ca 7 månader av störningar så tystnade plötsligt störningen.
Jag har varit ute och lyssnat även där signalen var som starkast men nu hör jag bara ett svagt "gnällande" som av en plc.

För två veckor sedan skickade jag ett e-mail till Garo och berättade om mitt ärende.
Dom återkom aldrig men nu är störningen borta. Är detta bara ett o-synkat sammanträffande?

Vi får väl se om det håller i sig.
 
I dag efter ca 7 månader av störningar så tystnade plötsligt störningen.
Jag har varit ute och lyssnat även där signalen var som starkast men nu hör jag bara ett svagt "gnällande" som av en plc.

För två veckor sedan skickade jag ett e-mail till Garo och berättade om mitt ärende.
Dom återkom aldrig men nu är störningen borta. Är detta bara ett o-synkat sammanträffande?

Vi får väl se om det håller i sig.
Jag håller tummar och tår!
 
Nu är störningen tillbaka igen.
Inte lika stark men med större bandbredd.
Den hörs tydligt från 48MHz till 57MHz.
Man blir galen:mad:
 
Nu har jag äntligen fått en kopia av den s.k. TA-plan som låg till grund för grävarbetet där störningen är som värst.
Tydligen var det ELTEL och Skanova som utförde arbetet och dom har bara grävt ner fiber.
Dock misstänkte dom att man eventuellt kunde ha skadat underliggande kablar vid grävandet.
Bollen ligger just nu hos ELTEL för vidare undersökning trots att deras fiber inte kan orsaka denna störning.
 
Jag har nu hittat samma störning på 27MHz fast ännu starkare.
Troligtvis är min störning på 6m en överton.
 
Last edited:
Jo det kan vara PLC men vid ett tidigare ärende här hos mig så lät det väldigt annorlunda men troligtvis finns det flera varianter och generationer av detta o-tyg.
Nu varierar min störning från att ge ett väldigt tydligt modulerat ljud till att ibland låta som om det bara knastrar.

Lyckades komma in i grannhuset av en slump när jag var ute och pejlade.
Störningen är så stark inne i det huset så det måste vara källan till eländet.
Om det är en PLC så förklarar det ju varför jag hör störningen ute på gatan där kablarna är dragna.

Jag kan inte använda 6m överhuvudtaget som det är nu och corona har tyvärr fördröjt ärendet hos Elsäk.
 
Last edited:
Har varit och kollat kompisens störningar och han märker den mest på 50 MHz, det kan ju bero på att han har en bra yagi för detta band, den är närmare S-9 i rätt riktning.
Vi kollade även HF-banden och den finns där också men svagare och svårare att mäta men ungefärliga områden är 14,5 - 15,5 / 19,5 - 21 / 27,5 - 27,9 och 46,5 - 51,5 MHz.
Den har ett smattrande tomgångs ljud på trol 12,5 Hz och sedan hörs sporadiska "data paket".
Det låter inte som din störning men lägger upp den här som referens.
Bild https://drive.google.com/file/d/1JG1P6bHDQfG1x86TMPj6rJsVNeUpNI41/view?usp=sharing
Skärminspelning https://drive.google.com/file/d/1ewhRtTHYChPIKUTs8Vo9EvJBUUqHjog0/view?usp=sharing

Vi lokaliserade den till två möjliga hus ca 60 m bort, han skall kolla närmare med en handburen rx vid tillfälle.
 
Back
Top