Nya störningar på 50MHz

Ni som har störningar, kan ni se någon korrelation med vädret som exempelvis växlande molnighet?
 
Ni som har störningar, kan ni se någon korrelation med vädret
Nej min störning har låtit lika i över ett år nu dag som natt.
På sista tiden har störningen ändrat karaktär men ingen påverkan av sol och moln.
Jag hade hoppats det var solpaneler för att jag vet exakt var dom sitter men vid det huset hör jag inget.
 
Har varit och kollat kompisens störningar och han märker den mest på 50 MHz, det kan ju bero på att han har en bra yagi för detta band, den är närmare S-9 i rätt riktning.
Vi kollade även HF-banden och den finns där också men svagare och svårare att mäta men ungefärliga områden är 14,5 - 15,5 / 19,5 - 21 / 27,5 - 27,9 och 46,5 - 51,5 MHz.
Den har ett smattrande tomgångs ljud på trol 12,5 Hz och sedan hörs sporadiska "data paket".
Det låter inte som din störning men lägger upp den här som referens.
Bild https://drive.google.com/file/d/1JG1P6bHDQfG1x86TMPj6rJsVNeUpNI41/view?usp=sharing
Skärminspelning https://drive.google.com/file/d/1ewhRtTHYChPIKUTs8Vo9EvJBUUqHjog0/view?usp=sharing

Vi lokaliserade den till två möjliga hus ca 60 m bort, han skall kolla närmare med en handburen rx vid tillfälle.

Jag extraherade ut en ljudfil ur filmen, en liten analys av LF-signalen ger två saker, dels att det är en nätdriven krets då vi mellan spikarna ser svaga rester av likriktarens 100Hz rippel och dess närmsta ÖT 200Hz.
Basfrekvensen mellan de elaka spikarna är 25Hz, utan att veta bestämt skulle jag säga att det rör sig om någon form av reglersystem, ibland kommer det skurar men de är för oregelbundna för att jag skall se något tydligt mönster framträda, jag gissar att det härrör från annat skräp på elnätet.
 

Attachments

  • LFrepetivitet.jpg
    LFrepetivitet.jpg
    207,4 KB · Views: 22
Bra XUN !
Dom oregelbundna skurarna kommer från störningen, dom hörs bara i området med knattrandet 25 Hz:en.
 
HOW-signalen låter som PLT. Tack och lov ett tag sedan sist men ljudet var just ett sådant där knatter som "tomgångsljud" och sedan kom en brushöjning när kommunikationen drog på.
Men om det är PLT borde det vara notchat på amatörbanden. Tittar man på en PLT-signal som uppfyller kraven över ett större spektrum, med en analysator i "max hold", så ser man tydligt notchningen där man inte utnyttjar amatörbanden. Ursprungligen användes bara frekvenser under 30 MHz men sedan uppdaterades det till, om jag minns rätt, omfatta hela vägen upp till FM-bandet. De allra första var riktigt hemska och lade beslag på alla frekvenser med ett synnerligen "data-aktigt" ljud oavsett om trafik pågick på Ethernet eller inte.
 
Tack UKE. Den verkar vara notchad under 30 MHz men inte på 50 MHz. Störningen var för svag på HF-banden för att mäta bra.
I ett exempel från nätet jag la upp tidigare så stör en del upp till 150 MHz !
Michel hade tydligen varit i kontakt med dig också, får se om han kollar upp vad det är som stör.

73 de -HOW
 
får se om han kollar upp vad det är som stör.
Jo få se om han gör det...;) jag har jagat min störning över ett år nu:(
Har på sista tiden kommit lite närmare sanningen men....
Man vill inte låta mig komma in och "sniffa"
 
i kollade även HF-banden och den finns där också men svagare och svårare att mäta men ungefärliga områden är 14,5 - 15,5 / 19,5 - 21 / 27,5 - 27,9 och 46,5 - 51,5 MHz.
Jag hör denna störning starkt på 27.7MHz och däromkring.

11m_emi_spectrum.jpg
Se den första höga toppen, den ligger på 25Hz.
Ett konstant smattrande med korta gnällande dataskurar någon gång då och då.

På 54.4MHz ser det ut så här.
6m EMI spektrum2.jpg
Detta måste komma från samma källa.
Jag hittar den ända ner till 45.022MHz.
 
Last edited:
Den som vill få en uppfattning om vad PLT kan ordna i signalväg kan titta på dessa bilder.
Två PLT-burkar av något fabrikat är inkopplade i två vägguttag. Det ena är matat med kontorets Ethernet. Den andra är inte ansluten till något, alltså ingen trafik, det snurrar i tomgång.

Äsch, det gick tydligen inte att lägga in bilder och jag orkar inte fixa det... verkar som man ska spara ute på nätet någonstans och länka.
Hursomhaver, när skiten går i tomgång blir det i alla fall en signal över stora delar av frekvenserna med 40 ms periodtid, vilket är 25 Hz.
På kortvåg är det notchat på amatörfrekvenserna och rejält med signaler på andra frekvenser. På 6m är det något svagare men det syns ändå skapligt så man kan ju ana att en närbelägen 6m-amatör kan få problem med en skaplig antenn. Husets elsystem är ju inte bra att skicka högfrekventa signaler på = det kommer att läcka som ett såll och stråla fritt. Det blir i alla fall tydliga signaler upp till 67 MHz när man i all enkelhet sniffar med en sniffprobe på nätsladdarna. Jag kollade aldrig att köra trafik över PLT men vad jag minns från några andra tester var att det blir en bred brusmatta som ökar vid trafik.
 
Byggde en DF-loop åt Michel enligt denna beskrivning https://qrm.guru/how-to-locate-the-noise-source-building-df-loop/
Jag gjorde den av 6 mm teflonkoax lödat på en laminatbit. (Obs att ena änden inte skall anslutas)
Provade den med en SG inställd på 50 MHz i huset och det går bra att pejla utifrån. Dippet blir 90 gr från längsriktningen.

73 de -HOW
 

Attachments

  • IMG_20200623_101245767.jpg
    IMG_20200623_101245767.jpg
    249,8 KB · Views: 27
Byggde en DF-loop åt Michel enligt denna beskrivning https://qrm.guru/how-to-locate-the-noise-source-building-df-loop/
Jag gjorde den av 6 mm teflonkoax lödat på en laminatbit. (Obs att ena änden inte skall anslutas)
Provade den med en SG inställd på 50 MHz i huset och det går bra att pejla utifrån. Dippet blir 90 gr från längsriktningen.

73 de -HOW

För störningsjakt nära en störning är en liten skärmad loopantenn det tveklöst bästa verktyget, (tillsammans med en strömprob för att jaga noder och maxima på kablar, men det är ett helt annat kapitel värdigt en egen tråd).
En av vinsterna med en skärmad loop för portabel störningsletning är att den kapacitiva kopplingen mellan din hand och den bärbara mottagaren plötsligt minskar i betydelse och vips är det en variabel mindre,
den andra vinsten är att det är en "döv" antenn med sin kraftig reducerade antennfaktor.

Dövheten hos antennen gör att du kan komma nära störkällan utan att mätta mottagaren eller få svårt att urskilja nyanser i signalstyrkan,
med en tillräckligt liten loopantenn blir det istället mottagarens egen skärmning som börjar få betydelse, men då är man å andra sidan oerhört nära störkällan, alternativt är det en extremt kraftig störkälla.
I de fallen med en extremt kraftig störkälla återstår det att lägga mottagaren (med konstlast ansluten till antenningången) i en plåthink eller annan metallkapsling med liten öppning och bära runt tills man når ett maxima.

Omkretsen på loopen skall vara några våglängder mindre än störkällan, gör man en loop med 1-2 dm diameter så för man en liten smidig (och döv) antenn för close-up work som duger fint upp till 2m bandet,
för 70cm skulle jag göra den runt 1dm eller mindre, som en tumregel kan nog 1/8-dels våglängd eller mindre duga fint.
Mina egna H-fältsantenner för störningsjakt är gjorda med antingen semirigid koax eller fläta+folieskärmad kabel typ Aircell 7 och motsvarande, tänk på att skärmen i en RG58 eller RG213 läcker alldeles för mycket.
 
XUN>tillsammans med en strömprob för att jaga noder och maxima på kablar, men det är ett helt annat kapitel värdigt en egen tråd

Den tråden skulle jag med glädje följa.
 
Back
Top