Nya tips från Blocket TRADERA etc

Ang borrmaskinen så hittade jag den i kategorin Samlarsaker och underkategorin "medicinska prylar" där kan man hitta trevliga verktyg som är brukbara för eleketronik, som penager, pincetter av hög kvalitet, och kanske en liten spruta för lugnande medel. Ofta till väldigt låga priser. en kvalitetspincett kan vara tusen gpnger mer användbar och en vän för livet, jämfört med skräppryttlar.

Smidesässjan var kul, googlar man på sådana finns flera till salu, men då måste man stava rätt och inte särskriva.
Mycket användbar, inte minst för att få fram koppar genom första seget rostning ( upphettning).
Jag minns när det stod gubbar, smeder vid byggen och smidde på sådana ässjor. På 60 talet.

de
FPD
 
ICOM EX-704 Data programmer på Tradera. Oscilloskop |
till icom nåt ???? kanske SM4FPD vet vad det är ;)

Jag har för många år sedan använt en slik programmerare till IC-H16 men den fungerar till fler modeller av den årgången handapparater, jag har ett svagt minne av att jag även proggade om en H10 jaktradio med samma programmerare(?).

Här finns ett schema på klonkabeln tillika passande kabel för denna programmeraren:
Home build an OPC-129 cable.
 
Ja EX-704 var en programmeringslåda föra tt ställa in frekvenser i yrkesradio, tidigt 90 tal, Och före datorernas intåg.
Vilka modeller den går till är en bra fråga....

de
FPD
 
VAd tror ni om denna? Sändtagare Ra-538 ovanlig radio för samlare på Tradera. Övrigt |
Ser ut som en vanlig systemradio, för 68 - 88 MHz i grön låda? Åkeriradio, eller polis 79 MHz.
Klart den blir dyr med sådant hölje?
Vore kul att veta mer om den? Vad som kan föranleda 10 000 kr????


ang SM6XUN förslag, en MT-600 brukar väl denna heta.
Men vad menar säljaren med kvoterna: RADIO/MARIN, RÖRRADIO/VINTAGE och VÄRLDSRADIO/GAMMAL ?
Vintage = årgångsvin?

De
FPD
 
Grön variant av Ericssons C604, användes som basradio på de numera nerlagda flygbaserna. VHF FM 150MHz. Noll bud vid ett utropspris på 7500...
 
Jag fattar inte varför i h-vete folk sätter så höga utpriser. Kanske skulle lägga ut prylarna på blocket istället. Har sett en massa radioprylar jag gärna hade nappat på om inte......
 
Det är mycket enkelt - folk övervärderar sin grejer och tror att dom skall göra en bra affär.

Girighet kallades det förr - dom är 'mammoniter' d.v.s dom tror inte på gud eller allah men på Mammon.
 
Ta den här till exempel: KYORITSU KEW-6610 Analog multimeter. på Tradera. Övrigt |
Jag hade själv en sådan mätare i början av 70 talet, så instrumentet är över 40 år. Därför lade jag märke till den.
Jag vet inte hur många ggr han har haft ute denna på auktion med samma utropspris.

Men det blir nog dyrt till TRADERA för en osåld pryl.
Inget fel på instrumentet men nog vill ha ha en nolla för mycket.
Och med några timmars jobb med kontaktspray och omlödning av kretskortet kan det bli brukbart. Möjligen rengöring från damm i vridspolesystemet.
För den som vill ha en analog mätare.

de
FPD
 
Jag har också reagerat på att priserna gärna sticker iväg på tradera.

Jag har bland annat varit sugen på en Signalink USB, men dom senaste som har sålts har kostat mera som begagnade (och utan eller med fel kablar) än vad dom har kostat nya med rätt kablar från webbshoppar i utlandet.

Till och med den gamla modellen som inte är USB ansluten har varit dyrare i något fall.

Till och med att köpa en ny i Sverige med garanti/reklamationsrätt för 1500 är ett bättre alternativ än att betala över tusingen för en begagnad på tradera.

Samma sak med begagnade riggar, många försöker kränga gamla vhf/uhf riggar som saknar subtoner och extrasmal-fm för att dom snart blir oanvändbara i repeatersystemen, men vill ändå ha betalt så att dom kan köpa en ny kinesradio utan att gå back.

En gammal handapparat med dåliga accar oavsett märke kan aldrig vara värd mer än en femhundring när du kan köpa en ny (av sämre märke, men med samma finesser) för samma pris.

Men som vanligt får folk göra precis som dom vill.
 
Själv vann jag denna auktion Kommunikationsradio Inoue Communication Osaka Japan IC-2F på Tradera.
En ICOM, IC-2F, mobilstn. från 1970, 205 kr var rimligt tycker jag. Observera dock 15 bud.
Apparaten är från en tid före ICOM kom till SM, och på den tiden hette det INOUE COMMUNICATION
Radion är utvecklad och tillverkad av INOUE COM, men såldes med andra namn i början av 70 talet, bl.a. SOMMERKAMP 2F och SOKA 2F, även något amerikanskt namn, möjligen Midland. Modellen fanns för 50 MHz och 220 MHz FM. Möjligen var det AM på 50 MHz.

Den var i fint skick och pryder sin hylla. fungerar men det krävdes andra kristaller än senare ICOM kristallstyrda app.

På den här tiden var FM hangarportsbrett, med 50 kHz kanaler.
Känsligheten är bara några dB under dagens dock.
Distorsion och IMD går inte att jämföra med dagens

En sådan här radio kostade 1970, vad vi idag får tio stycken IC-E2820 för .

Det var på den tiden då FM inte accepterades av "riktiga radioamatörer". Jag var då nybörjare och byggde relästationer etc för att vara rebell mot de gamla konservativa, (läs riktiga ) radioamatörerna.

Trots alt slog FM igenom även hos "riktiga radioamatörer".

Någon som vet om IC-2F såldes i SM eller om någon har en?


Så nostalgisk är jag.....

de
SM4FPD
 
Hi hi för 500 kr får man bara en kortlivsprodukt, det gäller tydligen annonsen oxo.

de
FPD
 
Back
Top