1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Nya tips frånBlocket och TRADERA

Discussion in 'Amatörradio Säljes' started by SM4FPD, Feb 24, 2010.

1. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Jag dristar mig till att göra en ny tråd i ämnet, den gamla blev rätt stor och har enskilda annonser.

Ännu en SINAD-mätare:
    SINAD METER /mätinstrument på Tradera. Övrigt | Elektronikinstrument |
    Rekomenderas! Även om detta ex kan behöva servas. Så mycket billigare då.
    Jag kan möjligen ha ett schema på en sådan manick då jag använder instrumentypen själv.

de
    SM4FPD
    Roy

2. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

3. SM7HPD

SM7HPD Well-Known Member

4. SM7CZR

SM7CZR Old Member

Herregud! :eek:

Det var det värsta jag har sett!
    Att folk inte skäms att försöka sälja skit som dom hittat på tippen (eller i hönshuset).
    Från början har det dock varit en fin Grundig från slutet på 50-talet eller början på 60-talet.

/ Ingvar

5. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Man kan ju fråga sig när antiken var? Var det på 50 talet, eller kanske "senantiken" på 60 talet.
    Hur gammal en sak är har nog ganska mycket med ådern på den "antikexpert" som värderar, inte minst erafarenheten om tid i sig som phenomen.

Nej låt mig då istället föreslå något mer åt det nostalgiska hållet, dessa böcker lånades ut åtskilliga gånger, troligen till en och samma lånare på Biblioteket i Hagfors under 60 talet. Till vem? Undertecknad förstås.

Tekno's TV-Teknik Radioteknikerns handbok del 1 och 2 på Tradera.

De
    SM4FPD

6. SM6XHM

SM6XHM Member

Roligt! Två alternativ kan tänkas:
    1. Han har inget som helst begrepp om sakers värde.
    2. Han har sluntit på "0"-knappen, mer än en gång.

7. SA7AUY

SA7AUY Well-Known Member

Jag uppfattar det som att han helt saknar verklighetsförankring, så han har verkligen inget som helst begrepp om sakers värde.

8. sm7tkr

sm7tkr Well-Known Member

Kanske hittar han en likasinnad köpare och båda blir nöjda med affären:rolleyes:

/Emil

9. SM6FPG

SM6FPG Fritidskonsulent

Sista idioten är inte född ännu!! Finns med andra ord även hopp för mig .............

10. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

11. SA7ACD

SA7ACD Member

otydlig bild kan ej se vad det är för våglängdsområden

12. SM5DXU

SM5DXU Well-Known Member

Det är väl det som är meningen, så att det usla skicket inte skall bli alltför uppenbart ... :rolleyes:

/ Göstha

13. SM7CZR

SM7CZR Old Member

De traditionella våglängdsområdena för en BC-radio.

Långvåg - Mellanvåg - Kortvåg - UKV ( FM ).

/ Ingvar

(gammal radioreparatör) :)

14. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Jag trodde han menade banden på blåslampan.

de
    Roy
    SM4FPD

15. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

En AVO meter brukar vara populär, här är en:
    Avonmeter Made in England Äldre i Skinnväska !!! på Tradera. Technica &

de
    Obs Att du gör A/D omvandlingen själv, dvs omvandlar ett visarutslag till en siffra. På det viset kan man kvantifiera exvis Spänning eller ström.
    Även motstånd går att försiffra, dvs göra digitala.
    Med lite knep kan man även få fram ett digitalt värde på effekt.

SM4FPD

16. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

17. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej !

Ha ha ha, jag TROR att de flesta av detta forums deltagare förstår att detta är en produkt som är tveksam. I egenskap av väl insatt i hur gårdagens, dagens o morgondagens bilar (i synnerhet Saab) funkar så avfädar jag den som skräp.

Jag kan försäkra er om att OM man "lättvindigt" skulle kunna spara 5% bränsle så vorde det en sensation!

18. SM7CZR

SM7CZR Old Member

Aprilskämt i mars. Hårda bud...

/ Ingvar

19. SM4FPD

SM4FPD Well-Known Member

Den här saken blir bra att ha nu när solens aktivitet stiger.
    Tältlykta Har aldrig använts Orginal Nier. på Tradera. Technica &
    Och i tidningar radio TV får vi höra hur hemska saker som skall ske vid komande solfläcksmaximum. Eldistributionsnäten kommer att slås ut, mobitlefonsystemen, tråbunda nät, sjukhuseleketronik, järvägarna böjer sig, vattenkraftverk slås, kortvågen slås ut, radio och TV störningar etc.
    Ja det här inlägget handlar kanske mer om varför man inom journalistiken förstorar upp saker så enormt. Eller har dom en och samma text att ta fram så fort solen har gjort någonting?
    Någon nyansering om storleken på Solens aktiviter verkar inte finnas, total katastrof eller inget.
    Nu ser vi i alla fall en blygsam uppgång i Solaktiviteten och man börjar höra signaler på så höga frekvenser som 21 MHz. DX till och med.
    Oavsett det rekommenderar jag fotogenlampan, mycket hög kvalitet, ej att jämföra med de blanka kinesiska som finns i handeln, och mysig att ha i sommar på altan, i tält, utedagar, portabelradio och i radiorummet. Med äkta fotogen får man en härlig lukt av, ja just det gammal lampa. och visst jagar den bort myggor oxo.
    Och resevkraftverket är ju utslaget av solens aktiviteter.

de
    SM4FPD Roysan

20. SM6OID

SM6OID Well-Known Member

Hej !

Jo, en äkta eldhand är ju bra o ha nu när solen fläckar till sig...
    De finns att köpa även idag, fotogenlyktan alltså, kostar i häradet 120 spänn o uppåt till ockernivåerna 200:-

Betr. solfläckar o möjliga problem så fick jag en fråga häromdagen, "kommer min nya Saab att ta skada av solen". Först fattade jag inte riktigt vad som menades, men efter en liten stund så gick det upp ett ljus. Svaret blev, nej det är lugnt.

Share This Page