Nya tips frånBlocket och TRADERA

Är det inte en körvradio överst?
Det fanns väl två typer, Antilop som var grön och den här typen med stor högtalare i mitten.

De
Roy
 
Menar du den blå lådan?
Den är väl ett hembygge?
Draken kunde vara kul att ha, men platsbrist råder...

/ Ingvar
 
Ja Ingvar den har blå låda kanterna syns blå, men silver framåt med stort hgt galler och två kranar.
Jag tror det är en körvradio av alternativ typ till Antilopen som var grön

Jag tycker jag känner igen den, skrotade en sådan och byggde en 2 x 4 Watt stereoförstärakre på chassit. Men helt säker är jag inte, det är länge sen.

De
Roy
 
det ligger en drös med hf-transistorer på tradera just nu, jag har inte orkat kolla upp vilka det är men där finns säkert nåt för PA-byggaren, synd att man inte hinner med att bygga själv :-(
 
Varför itne en RA-422, att köra FM med på 50 MHz bandet. Arme Radio 422 | Västernorrland | Blocket
Jag förmodar säljaren menar MegaHertz och inte millihertz.
Dock är en sådan radio med 50 kHz kanaler och har lite för stor bandbredd, men det går väl att trimma ner deviationen.
Jag har en sådan radio själv i bilen som syns på min avatar. en stabbig klump...
Att bygga en radio med frekvensyntes var något stort på den tiden, dvs tidigt 60 tal.
Måste ha kostat mycket, (många fina sidenskjortor) då det begav sig.

Någon som vet mer om denna radio? Servat den i jobbet?

de
Roy
SM4FPD
 
Verkar som Radiodata får dumpa sina priser på vad det nu är han saluför!
Transmitting power: 0,5 xnW
Vad står x:et i xnW för??
 
Jag skulle tro att majoriteten av oss 50-talister som sedermera blev radioamatörer
har haft en eller flera lådor av denna sort. Det fanns utöver Kosmos "Radioman" också "Den lille elektrikern" som jag tror kom från Jugoslavien samt Philips elektroniklådor av olika sorter.

Samtliga var en del i den blivande experimenterande radioamatörens tidiga fostran.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag fick en sådan i present i 13-års åldern, fast inte med rör utan transistorer, modellen från Philips......1968. Blev mottagaren som rönte störst framgång tills jag hittade morsetränaren

73 de Bjarne :)
 
En nostalgikick!
För mig i alla fall.
DRAKE:s heltäckande mottgare SSR-1
Drake SSR-1 Radio Kortvågsradio på Tradera. Amatörradio | Amatörradio
Min andra köpemaksin genom tiderna. Att komma ut med heltäckande mottgare av denna klass var något helt fantastiskt.
detta är en sk Barlow Weldey loop. dvs man låste på varje MHz från övertoner från en kristall, detta utgjorde första osc och andra osc var en vanlig VFO.
Fördelen var en skaplig lijaritet, och stabilitet , man kan faktiskt läsa av och ställa in på en kHz när.
Dock var första MF bred, c:a 3 MHz vid -3 dB (roofingfilter) och med så bred första MF fick man vara försiktig med att koppla in antenn. Preselektorn rensade dock en del, åtminstone på över 14 MHz, och jag minns hur fascinerande det var att lyssna på 20 - 30 MHz med denna fantastiska stabilitet och noggrannhet.
Det var väldigt många stationer i det bandet, och idag inser jag att de flesta var spurrar, speglar, övertoner och Imd.

Rekommenderas inte..... vare sig som samlarobjekt eller nostalgi, nytto eller som skrotningsobjekt.

Någon mer nostalgiyttring??????

De
SM4FPD
Roy
 
Jaså, menar du att den var så dålig Roy?
Fast den var väl antagligen avsedd för DX-are och spurioserna var väl inga stora problem om man lyssnade på BC-stationer.
Jag ser att den har fått ett par extra omkopplare på fronten.
Nej, skall man köpa av nostalgiskäl så ska den se ut som på min bild.

/ Ingvar
 

Attachments

  • SSR-1_(1975).jpeg
    SSR-1_(1975).jpeg
    91,1 KB · Views: 113
Nej, Ingvar den var inte så bra, SSR-1:an.
Men med den tidens mått, och den kom väl i mitten av 70 talet, så var det något verkligt nytt.
Själv tröttnade jag snart på den, trots att det var den första användbara heltäckande mottgaren för HF för kin del. SSR-1 ersattes snart, slutet av 70 talet, av Collins URR-392, vilken nu är till salu...
Jag lärde mig dock mycket, om mottagares brister och fördelar, olika konstruktioner etc.
Kanske var pengen väl använd då sådan kunskap är svår att köpa på annat vis.

Givetvis gäller andra annonser som "brugtgrej" hr oxo SM6XUN, men 703:an var borta nu.
Tråden är avsedd att visa vad man tycker kan vara kul att tipsa om, och ibland uppstår roliga diskussioner om en vis pryttel.

För övrigt är "brugtgrej" ett härligt ord. Var köper man sådan ord till svenskan?
De
SM4FPD
Roy
 
Ja det är helt medevetet, jag hör mycket Norska, och skriver med många Norrmän, och orden är roliga där borta i nabolandet.
Men jag väljer dem i försök att vara lite kul ibland. Att krydda lite med.
Så är det här i gränstrakterna.
På "gränsen till vansinne" som de säger där borta i väst, Arvika och Charlottenberg.

Vad sägs om "trussler", "moreller", eller "exospotte" som jag skall byta på bilen i min avatar.
Även i Norge finns det populära modeord, för många år sedan hette allt "akkurat".
Liksom det mesta kan sägas vara "absolut" i SM idag.


IC-910H är däremot en fin radio, DX blir det med en bra antenn. Annonsen verkar vara från en icke radioamatör.
Däremot finns den på TRADERA oxo. Skall han sälja den två ggr? Eller blir högste budgivaren utan om han sålt den på Blocket före? Oseriöst.

de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Man behöver också en stark rygg, apparaten väger c:a 50 kg och gör verkligen skäl för namnet "Boatanchor".

I svenska ubåtar under 50- och 60-talen satt de monterade så att den olycklige teknikern fick stå på tå och trycka upp dem mot tyngdkraften i monteringsramar som satt nära taket i de ganska trånga radiohytterna. Om en sådan mottagare kom "på drift" hjälpte inga skyddsskor i världen.

Kortvågsvarianten, B40, fanns i några få exemplar i Sverige. Den ska ha varit en bra mottagare för sin tid.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top