Nya tips frånBlocket och TRADERA

Viklet frekvensområde har dennna långvågsmottgare?
Vanligen menar mna ju med långvåg BC bandet, c:a 150 - 260 kHz.
Andra tycker att långvåg är fyrbandet, 260 - 500 kHz. I ubåtar är långvåg 9 - 100 kHz.
Denna verkar ha flera band och om man med långvåg menar 9 kHz till 500 kHz är det ett avancerat bygge som kräver många band. Med nästan 6 oktaver är det ett STOOOORT frekvensområde.

de
Roy
SM4FPD som har 15 h kvar till semester.
 
Jag måste ta med den här: Trio TS 510 på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik
Av nostalgiskäl inte minst, TRIO TS-510, testades i tidningen Radio Television, fick väl bra resultat. Men vem hade råd att köpa något sådant var min tanke då, i slutet av 60 talet. En tanke hos mig som då inte var radioamatör då, var: men bygger inte radioamatörer själv??? Detta var i slutet av 60 talet ungefär efter muck. Minst 3-5 månadslöner, kanske fler krävdes, för att köpa den. Kanske mycket var kopierat från HEATKIT HW-101. samma MF, samma breda första MF c:a 1 MHz, dvs roofinmgfilter existerade inte på den tiden trots att blockschemat var från Roofingfiltrens land USA. Den hade dock preseleketor vilket ju faktiskt är ett bra "yttertak".

Och så en dag fick jag se en, en kompis hade köpt en, behövde hjälp för att komma igång, enligt manualen skulle man använda en 220 volt 100 watts glödlampa som dummy vid avstämning, konstigt tyckte jag, dipppar hit och dioppar dit LOAD och TUNE, skitsvårt att handha och så skulle den gå sönder om man gjorde fel.

Riggen blev vanlig och ersattse snart av TS-515, TS-520 med namnet Kenwood.
Den som har plats och vill renovera, serva, spraya, trimma etc har ett fynd här. Jo det går nog att köra radio med den oxo, men kontakter sladdar och filter får man nog leta efter.

De SM4FPD i nostalgitagen
 
Murphy B41 täckte 10 kHz till 700 kHz i 5 band. Det satt en spolrevolver á la Hammarlund SP-600 inuti.

TS 510 väckte glada minnen. En sådan satt som "drivradio" till EME-riggen på SK6AB på 70-talet.

Manualen innehöll roliga exempel på "japansk-engelska";
"The Gothic style cabinet design, which gained the admiration of all users of the earlier 500 Series,
is employed and will doubtlessly add to the appearance of any shack"

Smaka på det, moderna "plastradiotillverkare"...:)

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Ahhaaa, det var därför, Karl Arne, som den blott 20 årige oerfarne Roy, den gången hade svårt att begripa sig på den fantastiska radiostationen, engelskan. Nog trodde man att det var mitt fel att jag inte fattade allt. Och kompisen fattade inget.
Var han sen tog vägen vet jag ej, men ryktet säger att han blev Mormon..... det var nog lättare än att köra amatörradio.

Numera vet jag att allt beror på andra om man inte förstår saker.

De
SM4FPD
 
HP analysatorn (YDO's tips) är ett äventyr i sig. Blandardioden är lätt att byta. Den sitter i en hållare på insidan på tidiga versioner eller åtkomlig från frontpanelen på senare. Värre är det med 1 IF förstärkaren. Det är en planartriod som jobbar på 2GHz. Glöden brukar gå sönder och röret har jag inte hittat på surplusmarknaden. Det går att bygla bort den på baksidan, men man tappar selektivitet och (naturligtvis) känslighet. LO'n består av en BWO, som när den börjar tröttna (Det har kanske denna gjort?) tappar uteffekt i delar av bandet. Utgångspriset på 400 pix kan motiveras av mängden koaxreläer i den (28V dock). Mycket prylar att plocka. Dämpsatser, BNC/TNC-kontakter mm.
 
HEj Peo men då har ju auktionen hamnat på fel ställe på Tradera den borde ha stått under Tryckluft
etc.

mvh Lasse sm0ydo-
 
Lade ut en Heathkit "Twoer" på Tradera igår (fr silent key). 5w AM på 2m! Är det någon som kört en sådan någon gång? Tuningratten på 180gr täcker 143-151MHz enl handskriven lapp. Misstänker något bred signal...
 
Förmodligen en regenerativ mottagare i en sådan. Men kanske kristall för TX?
Skall det vara yttre nätaggregat?
Det var nog inte lätt att hålla sig inom bandet med en sådan.
Men kanske mottagaren inte var så noga med varje MHz.

de
Roy
SM4FPD
 
Selektiviteten var nästan obefintlig... p.g.a. superregenerativ mottagare.

Hade själv ingen HW-30 "Twoer" när jag körde 2m i och runt Örebro i början av 70-talet.
men de var mycket vanliga i Karlskoga av någon anledning.

En klassiker och kuriositet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
SM1TDX frågar sig: "Hade man verkligen inte bättre grejer på 60-talet, eller var det någon ploj-grej? "
För att vara på 60 talet så var detta top of the art!
FM var inte amatörradio och skulle bekämpas med näbb och klor på den tiden.
AM var acceptabelt.
Det som begränsade var nog pengarna. Denna var överkomlig och jag uppskattar att det var frågan om en investering i klass med en modern tvåbands kanalradio med FM, AM och D-STAR, ex en IC-E2820. Ändå fick man bygga den själv. Dock var ju ändå plåten bockad och målad.

Alternativet var en DRAKE line och en ELFA konverter, med nuvistorer, och en hembyggd TX. men då motsvarade investeringen över 100 000 kr idagens pengar.

Först fram emot mitten av 70 talet kom möjligheter att köra något häftigare.
FM och användbara radiostationer var avlagda bredbandiga (50 kHz kanalavstånd) TAXI radio på den tiden. Som man fick köpa kristaller till och trimma om.

Dessa fakta gör ju ändå TWO-ern till ett kuturellt minne för vad som varit. En Volksradio kanske.

Nej jag har aldrig kört någon, men inser att det gick att få flera hundra meters räckvidd i alla fall.

Och antenn fick man bygga själv.

de
SM4FPD
 
HW-30 var sannolikt det allra billigaste sättet att komma igång på 144 MHz.
Har för mig att byggsatsen till en sådan kostade ett par hundra hos Champion Radio under början av 60-talet.

Räckvidden med en bra antenn var flera mil, minns att jag körde någon av Karlskoga-amatörerna
som hade HW-30.

Alternativet var som sagt Elfa-konvertern framför sin vanliga trafikmottagare och kanske en hembyggd kristall- eller VXO-styrd sändare med QQE03/12 i slutet. Intressant är också det faktum att på den tiden fanns det aktivitet på 144 MHz även mellan "tisdagstesterna".

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top