Nya tips frånBlocket och TRADERA

Nja, retro är det nog inte, men det finns ju vi som bygger nytt i gammal stil
73 de Bjarne

Jaja, allting är ju relativt.
Men i mina ögon är dessa riggar nostalgiska.

hw-19-29-30.jpg


//QRP
 
1965 kostade byggsatsen till HW30 325 kr. Justerat för inflationen motsvarar det runt 3000 kr idag.

Apparaten presenterades på detta sätt i QTC 5/1961
 

Attachments

  • HW30.jpg
    HW30.jpg
    75,3 KB · Views: 131
Normalt sitter där RCA jackar.
En för RX antenn, en för signal från antennrelä till RX in, det är den som sitter vid antennjacken, som fortfarande är original RCA jack..
Byglingen skall vara där om man kör samma antenn till RX som den man sänder på.
En tredje fri jack finns längst ner, oxo bytt till BNC, den är för transverter.
Det normala är att det sitter en kort koaxstump där, dock original en 3 mm typ med små RCA pluggar, detta ser mer klumpigt ut.
Förmodligen tror modifieraren att det hörs mer på HF med bättre kontakter.
Med en snyggre gjort sladdastump blir det nog trevliagre.

De
SM4FPD
 
Men den är ju tvåfaldig.
de SM4FPD

M.a.o. går det lika bra med ett 50 ohms motstånd ... :)
Nja, skämt åsido vad är det eg för skillnad mellan
Diamond SRH805S vsv Watson WSMA-450 ??


//QRP
 
Last edited:
Trodde "tvåfaldig" betyder att den dubblar uteffekten, dvs ger 3 dB.

Skämt åsido kan det inte vara lätt att vara nybörjare med alla dessa sätt att använda språket.

Men alla borde i alla fall veta att om man köper en liten antenn, flerbandsantenn eller en bredbandsantenn, så får man knappast förstärkning, eller knappast samma prestanda som en stor antenn.
Ibland är ju en liten antenn något som lockar även om den är klen elektriskt.

En kvalitetskillnad som jag märkt på olika fabrikat är att det lilla mittstiftet, i SMA pluggen längst ner på anennen går av, och hamnar i radiostationens SMA jack.
Varvid denna jack måste bytas.
På en IC-E90 eller IC-E92D kan det betyda en till två timmars arbete.

Så antenner är inte bara gain, "flerfaldighet", SWR och utseende, utan även mekanik.

de
Roy
 
En hel välfylld rulle DL-1000 tråd är väl inte att förakta: Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
Bra pris oxo. Bör räcka många år, eller kanske ett långt liv för en aktiv radioamatör.
DL-1000 går fint att dela isär med en liten borrmaskin.
Bara du först köper ett nytt batteri till farsdagsborrmaskinen du fick för 6 år sedan.

Ang QRP sändaren som SM6OID länkade till, skitkul liten enkel byggsats som de som är lyckliga nog att ha lärt sig Morse kan ha stor glädje av. Mottagaren kanske inte är lika kul.

de
Roy
SM4FPD
 
Jo det är ju vanligt att man får en sladdlös borrmaskin som farsdagspresent, den blir liggande och efter några år är batteriet kass...... I varuhusen ligger ju pallvis av sådana inför den dagen. Detta är ett av mina små ironiska skämt...

Om frågan gäller hur man med borrmaskin delar upp en DL-100?
Sätt då en krok i borrmaskinens chuck, lägg ut en längd av DL-100 exvis 20 eller 40 meter. Leta upp en repslagarsträcka. Knyt fast den i ett fräd, gör en knut i borrmaskinsänden och haka upp den på borrmaskenens ökrok. Spänn upp och kör borrmaskinen år det håll som tvinnar upp DL-100.
Medhjälpare studerar tvinningen utmed sträckan. När den ser rak ut klipper man vid borrmaskinen, släpp bara inte direkt, för då kan det bli trassel. Låt kardelerna sakta och kontrollerat snurra till sig i händerna. Till slut ligger två ensamma raka fina trådar på gräsmattan. Är det kladdiga typen av DL-100 måste den tvättas med lacknafta.


Fars dag kan även vara din fördelsedag.
Fars dag är 2010-11-14

de
Roy
SM4FPD
 
Sätt då en krok i borrmaskinens chuck, lägg ut en längd av DL-100 exvis 20 eller 40 meter. Leta upp en repslagarsträcka. Knyt fast den i ett fräd, gör en knut i borrmaskinsänden och haka upp den på borrmaskenens ökrok. Spänn upp och kör borrmaskinen år det håll som tvinnar upp DL-100.av DL-100 måste den tvättas med lacknafta.

Jag har prövat det här och tycker det fungerar MYCKET dåligt. Min teori är att den ena kabeln har lindats runt en rak kabel, dvs båda tvinnas inte. Jag brukar dra ut de tvinnade kablarna så långt som behövs, hitta den "raka" kabeln som spänns hårt varefter den "tvinnade" kabeln manuellt lindas upp på t.ex. en vinda.

Kan någon bekräfta eller dementera att det förhåller sig på det här viset?

Dessutom - heter det kabel eller tråd?
 
Jag kan tänka mig att begagnad DL-1000 får den egenskap du beskriver SE5X.
Den jag tvinnade upp med borrmaksin var från ett "nystan". DV-1000 ligger då i en tygpåse där man drar ut den i mitten. Denna förpackning är förmodligen avsedd för skarpt läge, och för engångsbruk, men är samma tråd. Men då gick det oxo perfekt med borrmaskin.
DL-1000 på plåtrulle har ju lindats av och på, sträkts och hanterats, hundratals ggr.

Men de 300 meter DL-1000 som barnen använde för telefon med grannbranen. Som lades i diket, den blev aldrig vad den varit när dikesklipparen kom en vacker sommardag. Jag fick tillbaka den i sopsäck, tänk vad stor en 300 meters längd av denna kabel kan bli ändå. Dvs trassel av den.


De
Roy
SM4FPD
 
Består inte en kabel av flera trådar...?;)

Det fungerar bra att tvinna upp 1000DL med borrmaskinen.
Jag brukar dock göra lite annorlunda än Roy beskriver.

Jag använder en bit trälist, kanske 40 cm lång, som jag har skruvat i en skruv mitt på. I båda ändar har jag borrat ett hål.

Sen knyter jag fast ena änden av den kabel(?)-längd jag vill tvinna upp och knyter sedan varje ledare i andra änden i var sitt hål på trälisten, sätter mittskruven i borrchucken och tvinnar upp. Enkelt!

/Lasse
 
Back
Top