Nya tips frånBlocket och TRADERA

Last edited:
Ja egentligen står ju tiden till.
Att vi blir äldre är bara en illusion.
Radiogejer blir ju inte äldre vilket då styrker det förstnämnda.
Desutom roterar ju jorden runt solen.

de
Roy
 
Kanalväljaren var ett "återseendets glädje". Precis en sådan, en donation av radiohandlaren Onni Sutela SM4AMP (SK), lade grunden till min första 144 MHz-konverter som byggdes i slutet av 1969.
Bl.a. spolstommarna och genomföringskondensatorerna kom väl till pass när SM5ASO:s konstruktion i QTC 11/1968 skulle byggas.

Tiden går och vi med den...

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Säg till om ni ser tid till salu på Tradera eller Blocket.
Något av det som inte går att köpa.
Men det skall vara tid som inte lider.
Och måttligt utropspris.

Under tiden får vi köpa oss grejer för att förspilla tid med. exvis radiogrejer till vår hobby.

Kanske vi får öppna en tråd för filosofi....

de
Roy
SM4FPD
 
Säg till om ni ser tid till salu på Tradera eller Blocket.
Något av det som inte går att köpa...
Kanske vi får öppna en tråd för filosofi....
Inte heller har jag sett att erfarenhet finns till salu. Var har du fått tag på din? :)

Är det inte risk att en filosofitråd spårar ur, lika väl som den här? :cool:

/ Göstha
 
SM5DXU said:
Är det inte risk att en filosofitråd spårar ur, lika väl som den här? :cool:

/ Göstha

Det gör väl inget. Jag tycker det är kul när det spårar ut i lite filosofiska funderingar ibland. Trådarna brukar komma tillbaka på spåret förr eller senare ändå :)
 
Då kör vi tillbaka i rätt spår igen.
En modualtionsanalysator, (jag tar mig friheten att skriva ihop ordet)
Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
Den vore perfekt för den som kör mycket FM, och särskilt om man vill hålla sig rätt i bandbredd vid smal FM, för 12,5 kHz kanaler.
Vid SSB är det ju bara att prata så högt att ALC går i bott. Men vid FM finns inget som visar utgående modulation.
En deviationsmeter borde därför vara varje radioamatörs instrument. E klubb kanske.

de
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Ett IC-2KL till salgs:
Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
Dessa är idag sällsynta men eftertraktade. Jag får nästan varje vecka frågor om det går att få fram ett, 500 W ut, mycket litet, som en IC-720 i storlek, men PS är separat och kan stå på golvet.
I annonsen ett mycket gott pris, de kan betinga över 10 000 kr.
IC-2KL är från början av 80 talet, och mycket robust.
Den som köper ett sådant bör förvissa sig om att sladdarna följer med, de 24 poliga acc kontakterna finns inte mera. Den händige kan dock borra in 7 pol DIN istället, för att få dagens ICOM standard.
I detta fall syns oxo att 24 och 28 MHz finns med. På USA sålda är 24 och 28 MHz inte med, och går ej att modda dit.
Det kan dock vara svårt med vissa delar, som relän eller sluttransistorer. Relän är för 100 VAC. Bipolära SSB transistorer tillverkas inte mera. Men de går normalt inte sönder.

IC-2KL går på 45 Volt och 20 Amp
Automatiskt bandval går att få med ICOM riggar fram till idag.

IC-2KL hade för sin tid ett modernt kylsystem med sk heatpipes. Kopparrör som med något innehåll "flyttar värmen" från punkten vid resp sluttransistor till en större kylare.
Något som anses modernt idag i datorer etc.

Automatisk antennavstämmare till 2KL var AT-500, även den kräver de sladdar med 24 pol pluggar.

De
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Kolla ! 2N441, germaniumtransistorer av effektyp.
Man blir nästan tårögd.
TRANSISTOR 2N441, 2N442 3 ST på Tradera. Transistorer |
Jag minns dem i mina byggen av LF slutsteg till bilradio och PA förstärkare. det gick att få 10 - 20 watt LF ur två sådana. De satt även som hackare i 12 Volt aggregat i komradio med rör.
En sega rackare men som gick sönder om man körde dem på 24 Volt....

Data på de här rackarna är 40 V 15 A och 150 W.

de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
Ang högtalarna som inte är nätaggregat Ingvar, så var det väl skapligt pris.
de är snygga och låter skapligt.
Skulle tro att om man lägger ner lite mer jobb på en sådan högtalare, i form av akustisk dämpning, så kan de bli ännu bättre. De pryder sin plats bredvid en snygg IC-756PRO-radio.

Ang. de små tvåfaldiga stubantennerna så är det lite förunderligt. Hoppas de är CE märkta bara. Och Rohs typade, så de inte är giftiga.

Givetvis får man räkna med att en sådan liten antenn knappast ger förstärkning.
Men det förstår väl alla.

Däremot får vi på SRS ibland en grundlig utskällning ibland för att vi säljer antennern som är bredbandiga. Och därmed inte har full verkningssgrad. Av en självutnämnd "Sverker" som oxo anser sig kunna utdöma straff och även verkställa straffet. Tur att det inte finns fler sådana. Och att verkställandet av straffet inte sker med vapen. Men vägen dit är säkert inte så lång.


Ofta (kanske alltid) inser en radioamatör att om man väljer en bredbandig antenn så köper men bredabandighet till priset av förluster. Men det vet väl alla, om inte så får de reda på det vid ev köp. Så något behov av Sverker finns knappast.


de
SM4FPD
 
Ang. de små tvåfaldiga stubantennerna så är det lite förunderligt. Hoppas de är CE märkta bara. Och Rohs typade, så de inte är giftiga.

Givetvis får man räkna med att en sådan liten antenn knappast ger förstärkning. Men det förstår väl alla.

Ofta (kanske alltid) inser en radioamatör att om man väljer en bredbandig antenn så köper men bredabandighet till priset av förluster. Men det vet väl alla, om inte så får de reda på det vid ev köp. Så något behov av Sverker finns knappast.

de
SM4FPD

Om man är nyfiken på innehållet i en Diamond SRH805 kan man titta på dessa två bilder:
http://files.radioscanner.ru/uploader/2005/srh805_d2.jpg
http://files.radioscanner.ru/uploader/2005/srh805_d1.jpg

Det säger väl en hel del varför dom är så billiga i inköpspris och lönar sig att sälja på Tradera.

//QRP
 
Detta var väl något för oss radioamatörer, äntligen ett fynd på TRADERA:
Anti strålning förkläde För män och kvinnor,speciellt gravid på Tradera.
En HF sköld i form av ett skärmat förkläde.
Skyddar dig som radioamatör från att få HF på sig.
Kanske bra för de som använder mobiltelefon, eller helt enkelt om man går ut på gatorna med folk omkring sig som sänder med sina mobiltelefoner.
Hur skärmningsverkan funkar i ett brett spektra verkar inte specifikationen förtälja, jag tänker på 1,9 till 14 MHz. En artikel i denna serie borde ju vara ett sovtäcke i samma material. Så man kan sova lugnt även om någon sänder med mobiltelfon utanför väggen, eller i grannlägenheten.
Förklädet bör även kunna användas när man diskar, eller vispar grädde, för att inte kladda ner byxorna.

För att få full effekt har jag hört att förklädet skall jordas, man får ha en ryggsäck med en kruka blomjord att koppla jordanslutningen till då.

Blyförkläde vid arbete med röntgen kan nog vara bra....men..

de
SM4FPD Roy
 
Back
Top