Nya tips frånBlocket och TRADERA

Äntligen!!! En lysande produkt, vi som är spolformade i kroppsformen kan trycka signalen i stort format tvärs över magen, den löjliga kepsen med signalen på kan därmed bytas ut mot en blyburka så skyddas även huvudet för strålning vid bruk av handapparat... :rolleyes:
 
Här är några kul förslag till saker som inte finns numera.
Vd sägs om en kortvågskamera: Antik kortvågskamera? Telefunken Bauerlaubnis på Tradera. Technica &
Något som man kanske borde ta upp och börja bygga.

Den här är oxo en användbar sak: Antik kortvågskamera? Telefunken Bauerlaubnis på Tradera. Technica & En äkta vågfella.
Kanske inte direkt att montera i antennen men väl som bordsmodell. Varför görs inte vågfällor numera?

Faktum är att det finns många kul prylar som man borde ta upp igen. Saker som har varit nyttiga vid radiolyssning och som helt enkelt har fallit i glömska.
Men det mesta kommer ju tillbaka.

De
SM4FPD
 
Hej !

KORTVÅGSKAMERA??? Är det någon som hade otur när han/hon tänkte?
På fackspråk heter det kristallmottagare.... Jag har två eller tre av den typen, hade ingen aaaning om att det går att fota med dem, skall pröva i morgon!
 
Jag använder alltid minst en vågfälla vid seriöst radiopratande. Enklaste varianten är labyrintfällan, man drar sin stege (koax funkar oxo) i väl planerade skarpa böjar innan man närmat sin den punkt på stegen där impedansen är finit. Just där är de oönskade och oresonanta elektronerna som känsligast, så de förmår inte att följa stegen hela vägen, utan faller av. Lämpligen ställer man en plasthink under de första böjarna så slipper man slösa med elektroner, utan dessa må återanvändas genom att man häller dem över PI-filtret. För maximal effekt av denna dopning av PI-filtret skall spolen vara lindad med VFO-riktningen på norra halvklotet.

Notera att det är en förbättring om minst 20 dB om man bestryker trådarna med antennvax enär elektronerna då enklare tappar fästet och halkar av tråden. De elektronerna som är avstämda och resonanta påverkas ej av en vågfälla.

Man har flera gånger försökt att återskapa funktionen med spiralsladdar, men som alla kan konstatera funkar det inte, all skit som sägs kommer ut i andra änden på sladden. :rolleyes:
 
... Man har flera gånger försökt att återskapa funktionen med spiralsladdar, men som alla kan konstatera funkar det inte, all skit som sägs kommer ut i andra änden på sladden. :rolleyes:
Och inte nog med det. Den förstärks av lyssnaren och vidarebefordras sedan till tre oberoende sanningsvittnen - ett förfarande inte att förväxla med de i sammanhanget harmlösa kedjebreven. Antennvaxet lagras i öronen så att eventuella korn av sanning stannar utanför... :cool:

/ Göstha
 
Hi hi, ja du är inte den första Gösta.
Jag har en hel låda med sådana. Gåvor och antydningar, ja vad härliga vänner man har.
Livet leker med sådana vänner.

de ÄsÄmFyraFotPeDahl

Jag tänkte tipsa om denna när jag ändå skriver: **DIFFERENTIAL MIKROFON / MYMEX STOCKHOLM** på Tradera. Mikrofoner |

Den berömda Mymex mikrofonen har väl många radioamatörer provat och kört med. Dock detta är en differentialversion. Man ser att det finns små springor för ljud till memberanets baksida, jag har aldrig sett den versionen.
Avsikten med detta är att få bullerutfasning. (Noise cancelling). Men kräver då att man pratar nära framsian.
Nån som har någon kunskap om versionen?

50 Ohms impedans, låter lågt, men dessa har kraftig magent och stort memberan och lämnar därför hög utnivå ändå. Låg impedans ger lågt brum vid långa ledningar. Vad jag vet matades inte dessa mikrofoner balanserat eleketriskt.

Ofta är Mymexmikrofoner fulla med magnetiskt damm som håller fast membranet och de låter illa. Det kan vara svårt att få bort.


de
ÄssÄmFyraFoxPapaDelta




Nu när det ändå snart är helg tänkte jag bjuda på en rolig historia. Det får man väl här? I undantagsfall i alla fall.
Det sägs gå till så här i tingsrätten:

Advokaten: Minns ni vid vilken tidpunkt ni obducerade den döde?
Vittnet: Obduktionen påbörjades kring klockan halv nio på kvällen.
Advokaten: Var herr Danielsen död vid denna tidpunkt?
Vittnet: Nej, han satt på bordet och undrade varför jag obducerade honom...


de
Roy
 
... FoxPapaDelta ...

Lite' svårare att hitta på tradera ... ;)

... Jag tänkte tipsa om denna när jag ändå skriver: **DIFFERENTIAL MIKROFON / MYMEX STOCKHOLM** på Tradera. Mikrofoner |

Den berömda Mymex mikrofonen har väl många radioamatörer provat och kört med...

Jag har haft standardmodellen i fullständigt oanvänt skick. Den gav jag bort för ett par veckor sedan till en lärarkandidat som är samlare av mikrofoner.

/ Göstha
 
Last edited:
... Jag har haft standardmodellen i fullständigt oanvänt skick. Den gav jag bort för ett par veckor sedan till en lärarkandidat som är samlare av mikrofoner.

"Vän av ordning" kanske undrar varför. Jo, jag har redan en klassiker - en Shure 440 (inte 440SL).

/ Göstha
 
Elkabel

Är något löjligt dyrt finns alltid någon som köper! https://www.referenceaudio.se/products/2262/nordost_valhalla.aspx
2m nätsladd för 32 800kr tar SÄKERT bort alla störningar från elnätet såsom övertoner från lågenergilampor, grannens elsvets, slutsteg etc
Men vad gör man inte för att optimera ljudet när man ser på sin plasma-tv...
"offers a dramatic sound stage, tremendous dynamic range and superb articulation of the musical event. When used with video components; clarity, detail, and the natural depth of colors are revealed."
 
Hej !

Jisses va mycket dyrt det fanns.... :eek:
Jag ställer mig något skeptisk till alla floskler som var upprapade!
 
... Ta en koll på hela sortimentet!
Vem har råd att slösa så mycket pengar ? :D
Det är lätt att misstänka att leverantören satt priserna för att kunna redovisa ett "lysande" lagersaldo. Sådant brukar dock kunna straffa sig i längden. :cool:

/ Göstha
 
Hej !

Visst är det helt fantastiskt att en 2 m anslutningskabel kan åstakomma mirakel?
smells-like-bullshit.jpg
 
Skulle säga att det närmast är OTROLIGT att en 230V Kabel som inte är med i signalkedjan kan göra någon skillnad.
Det finns också dyra digitalkablar att köpa för att SPDIF signalen inte skall påverkas.
Sen att ingenjörerna tog fram de digitala gränssnitten för att inte överföringskedjan med kablar och kontakter etc skulle påverka ljudet, det verkar försäljarna ha missat helt!
Philipps har ju satt 75Ohms impedans och 0-5MHz 1Vt-t spec på SPDIF för att man skall kunna hugga vilken djädra gammal komposit-videokabel som helst från sin kabelsamling och köra SPDIF:en över!

Jag brukar bli så upprörd av att försäljare säljer dyra kablar med nonsens argument som "färre och mindre oönskade strömhopp" (verklig fras från kabelannons) eftersom det är bedrägeri att påstå att ljudet påverkas.
Men sen brukar jag lugna mig och tänka att om någon e dum nog att lägga de pengarna så varför inte, då har man mer pengar än vett så...

Men lite konstigt är det att ingen av kabelförsäljarna har blivit dragen till domstol av en missnöjd kund.
De skulle ju få svårt att bevisa att de gör skillnad i ljudet när man tar bort placebo effekten.
Eller också HAR någon redan gjort det för läser man all rappakalja i annonserna så står det oftast inte att alla floskler leder till bättre ljud :)
Så det aktar de sig tydligen för.

Hifi kablar, 2000talets "snake oil"

//Harry
 
Last edited:
Liknande finns ju i flera brancher.
Medicin exvis, mot sockerknän, dvs artros, piller som levereras med en diet och träningsplan. Förmodligen är det träningen som gör nytta.
Mat är en stor branch där lurendrejeri har förekommit så länge människan har funnits, idag finns inga straff däremot, på matlurendrejeri.
Jag vet de HiFi Stereofantaster som svarvat helmässing-säkringar att stoppa i elcentralen i avsikt att få bättre ljud, och det blir bättre ljud, säger dom.
Kosmetika är väl något som går att lura på våra YL och EYL i enorma mängder, då är en ny radio varje år småpotatis pengamässigt. Hälsokost, bilar, TV som mäts i tum, en massa sorters piller, ja nog luras vi alla. Man kan dock göra bedömningen att dyra sladdar är en mycket liten del i vad man lurar på folk.
Kanske vill vi bli lurade? Kanske behövs det för att det ekonomiska system vi har i västvärlden skall funka? Politik är väl något vi luras bittert av. För att inte säga försäkringar, och pensioner.
Förra veckan var det uteslutet att svanska skattebetalares pengar skulle gå till Irland, igår var det självklart, men nu är det ju det "bilateralt lån" och det är väl skillnad....
Det viktiga är ändå att vi har en kunskap som gör att vi själva kan bedöma och förstå vad vi köper.
Är inte alla sladdar bilaterala? Vad det betyder får var och en bedöma själv det är en tolkningsfråga och vem som tolkar rätt får vi kanske inte reda på.
Vi luras med falska CE märken som jag hade ett inlag om på forument förra veckan.
Det kostar oss nog mer än en dyr nätsladd.

Föresten såg jag "tvåfaldiga" antenner på TRADERA.

de
SM4FPD
 
Back
Top