Nya tips frånBlocket och TRADERA

Jag vet de HiFi Stereofantaster som svarvat helmässing-säkringar att stoppa i elcentralen i avsikt att få bättre ljud, och det blir bättre ljud, säger dom.
de
SM4FPD

Frågan är hur man skall bemöta dem som har sådana upplevelser. Skall man tycka synd om dem, eller skall man hålla masken för att sedan småle då ingen ser det?
Jag håller på med musik förutom amatörradion och träffar personer som tycker att förstärkare med rör har ett "varmare ljud" än mosfetförstärkare. Jag har försökt höra skillnad, men kan inte.
Vad säger expertisen?

/Ingvar
 
Jag håller på med musik förutom amatörradion och träffar personer som tycker att förstärkare med rör har ett "varmare ljud" än mosfetförstärkare. Jag har försökt höra skillnad, men kan inte.
Vad säger expertisen?
/Ingvar
När rör klipper så alstras företrädesvis jämna övertoner så distorsionen blir med andra ord harmonisk.
När solid-state klipper så bildas företrädesvis udda övertoner som vi människor tycker låter illa.
Klippningskarakteristiken är dessutom väldigt annorlunda mellan rör och solid-state.
Rör börjar att dista redan vid måttliga effektuttag och sedan ökar de sin dist långsamt med ökat effektuttag.
Solid state distar 0% tills man når max effektuttag då de snabbt går upp till 100% distorsion om man försöker öka effekten.

Så visst låter de olika. Bäst är att köra solid-state under klippningsnivån då är ljudet helt rent, något som är svårt att uppnå med rör.
Men skall man köra fullt-ös-medvetslös så låter rörens harmoniska dist trevligare.

Så rör låter annorlunda.
Det här annorlunda ljudet kan man självklart uppskatta på samma sätt som man kan gilla en bil från 30-talet mer än en modern bil. Men man kan knappast säga att de är bättre om man med bättre menar låg distorsion och linjär förstärkning, där är solid-state överlägsen.
 
Last edited:
Hej!
Min diskussion avser distorsionsfri musik och inte avsiktlig distorsion som man ibland vill använda till elgitarr.
Där kan jag förstå att man vill alstra distorsionen med rör för att det ska låta "naturligt".

/Ingvar
 
... Solid state distar 0% tills man når max effektuttag då de snabbt går upp till 100% distorsion om man försöker öka effekten.

Så visst låter de olika. Bäst är att köra solid-state under klippningsnivån då är ljudet helt rent, något som är svårt att uppnå med rör.

... om man med bättre menar låg distorsion och linjär förstärkning, där är solid-state överlägsen.

Det kanske är på sin plats att påminna om Matti Otala, som på 1970-talet påvisade att så inte nödvändigtvis behöver vara fallet.

Ur Wikipedia ber jag att få citera följande textavsnitt: "Further works of Otala and other authors found the solution for TIM distortion, including increasing slew rate, decreasing preamp frequency bandwidth, and the insertion of a lag compensation circuit in the input stage of the amplifier. In high quality modern amplifiers the open loop response is at least 20 kHz, canceling TIM distortion. However, TIM distortion is still present in most low price home quality amplifiers." (Min textmarkering).

Här gäller tydligen att man får vad man betalar för.

/ Göstha
 
Låt oss då fråga oss vad procent distorion betyder då?
Är 100 procent distorsion lika med att alla distorsionsprodukternas summaeffekt har samma efekt som grundtonen? Eller kommer sig procenten av någon grafisk sak i kurvformen?

På radiosändare mäter vi ju distorsion i hur låga distorsionsprodukterna är i dB relativt huvudtonen.

Men förr fanns ju ditorsionsmätare som direkt på en klocka visade procent. Frågan är då vad de visade.

Varmt eller kallt ljud?
Att den dyra sladden nu kan få ljudet varmare är intressant. Eller en smaksak.

Och Gösta, jag kommer ihåg när TIM blev aktuell.
De flesta tillverkare använde mer och mer motkopplingt i förstärkarna och fick lägre och lägre statisk distorsion, dvs mätt på en ensam ton, det var en ren klappjakt på entonsdistorsion. Sen kom TIM och då lät plötsligt förstärkare med låg motkoppling och därmed lägre råförstärkning bättre.

Ang rörförstärkare, jag hade en Gösta Bäckström PA-förstärkare liggande och gav bort den till en kompis som spelar Gitarr. Den var på 25 Watt, och lät bra.
Han kopplade sedan sin Gitarr till en Transistorförsäkrare på 50 Watt. Samma högtalare.
Men vilken skillnad, Gösta Bäckström förstärkaren lät mycket "mer". det lät helt fantstiskt och man önskar att man kunde spela elgitarr.
Jag förstår att de stora gitarristerna vill ha de gamla rörstärkarna. VOX, eller vad dom nu heter.
Sen såg jag att en Gösta Bäckström kunde betinga flera tusen kronor på TRADERA.

de
SM4FPD
 
Här gäller tydligen att man får vad man betalar för.
/ Göstha

Nä faktiskt inte.
Om du köper en 100Watts förstärkare med ett "normalt" pris säg 5000:- och jämför den med en high-end förstärkare för 100,000:- så kommer du inte höra någon skillnad.
Förstärkare, CD spelare, kablar och annat i signalkedjan är så bra idag att de inte påverkar ljudet alls.
Det enda som fortfarande är en ofullständig konstruktion är högtalarna. De är de enda värda att lägga pengar på för att förbättra ljudet.

Den absolut sämsta konstruktionen är örat och hjärnan men de kan man tyvärr inte uppgradera.

Många ljudentusiaster tror att man kan höra små skillnader och att örat är ett fantastiskt organ. Sanningen är att örat är en ganska dålig senor med många stora "fel".
Det är högst olinjärt, det har mest känslighet runt 300-2000Hz sen är frekvensgången avtagande.
Inte nog med att örat har en frekvensgång som inte är rak, frekvensgången ändrar sig med volymen!
Tänk dig att du spelar musik och att du har en equalizer som du ställt så att mittenreglarna runt 300-2000Hz står högre upp, tänk dig sedan att du lyfter bas och diskant reglarna i takt med volymen på musiken, hög musik - mer bas och diskant går igenom men når aldrig upp till mellanregistrets höjd.
Så reagerar örat.
Det är på grund av den här defekten som gjorde att man tog fram Loudness kompensering som motverkar det här.
Lodness höjer bas och diskant vid låga volymer och om den är rätt konstruerad så minskar kompenseringen mjukt när du höjer volymen tills den till slut är helt urkopplad.

Sveriges Radio tog fram ett internt studiematerial för sina radiotekniker på 80-talet som beskriver mycket av örats konstruktion i Böckerna "Ljud 1-3".
De kan varm rekommenderas om man kan få tag i dem.

Inte nog med att örat är en dålig sensor, vår hjärna är dessutom mästare på att maskera defekter eller ofullständig information för att sedan presentera en upplevelse som verkar komplett men som inte är det.
Vad vi upplever som en komplett varseblivning med ljud, bild och tankar i vårt huvud är en illusion skapad av vår hjärna.

Jag skall sväva ut lite mer om hjärnans trix om ni tillåter (det är långt i ifrån Säljes på Tradera :eek:).

Vårt medvetande är alltid fördröjt 0.8 sekunder.
Allt som du varseblir har redan hänt för ca en sekund sedan pga av beräkningstiden som hjärnan behöver i ditt medvetande.
Att vi kan göra saker snabbare än så tex reagera på att någon springer ut framför vår bil så vi tvingas bromsa tvärt beror på att vi har en annan del av hjärnan som inte är medveten.
Den här delen av hjärnan går att lära upp, "programmeras" att handla på vissa sätt av sig själv (det är därför som vi måste lära oss cykla, köra bil etc) Så snabba handlingar görs av en del av hjärnan som inte är medveten och som kan reagera på mycket kort tid.

Problemet blir nu med varseblivningen och du skall uppleva att du har en del av din hjärna som handlar helt självständigt utan ditt medvetande i mer eller mindre realtid och en annan del som är ditt medvetande som är fördröjt 0.8 sekunder och hur man skall få ihop det här.
Hjärnan maskerar därför den här skillnaden genom att "bak-projicera" din medvetna del 0.8 sekunder så att de två funktionerna verkar ligga i samma tidsrymd.
All din varseblivning är med andra ord en illusion som inte sker nu, det har redan skett.
Så all jämförelse av upplevelser oavsett vad det är bör göras med en sund del skepsis över ditt sensor och varseblivningssystem.

Du tycker kanske tycker att 17,000:- sladden låter bättre efter att säljaren har pratat sig varm över den i 30 minuter och fullkomningen strålar av entusiasm som verkligen värmer och då hör du kanske också den där lilla extra ljud nyansen med superkabeln.
Men är det en sann upplevelse?
Ja upplevelsen är sann! Du hade den ju så självklart är den sann. Men beror det på "färre och mindre oönskade strömhopp" Nä, mest troligtvis inte.
Det var mest troligtvis placebo.

Så för att konkludera:
  1. Örat är en dålig sensor.
  2. Vad du upplever med dina sensorer är inte en återspegling av verkligheten, upplevelsen är sann för dig men är i mångt och mycket en illusion.

Jag själv kör med standard Hifi prylar och lägger hellre mina pengar på musik och ett par bra högtalare och hörlurar, de andra prylarna är redan optimerade av tusentals ingenjörer som designat med kunskap och intelligens under årtionden till dagens mycket bra produkter.
 
Ett tips på filter lämpliga för att modernisera en äldre FM rigg för telefoni.
Idag gäller ju 8K0F3 och riggar äldre än för 10 - 15 år sedan har filter för 16K0F3 dvs dubbelt så breda som idag krävs. Säljarens filter är därför ett fynd för en relästation eller äldre rigg som kan behöva göras lite smalare då trafik numera förekommer på 12,5 kHz kanalavstånd. Lite stora kanske, men det är inga problem med små trådbitar för att placera filtret vid sidan av ord filter.
2st Filter 455KHz keramiskt Murata. på Tradera. Amatörradio |

De
SM4FPD
 
ett tips för den som jagar en 24 plig plugg till äldre ICOM riggar:
Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
den 24 poliga tillbehörspluggen som fanns på radiostationer före ungefär 1983, och som inte finns att uppbringa idag.
Passar för den som beöver en sådan och vill koppla in tillbehör av senare typ, eller gamla tillbehör till nyare iriggar.
Den pryl säljaren annonserar kom till IC-701 på sin tid, dvs slutet av 70 talet, men den kan givetvis användas till IC-751 som han beskriver.
Pluggen behövs för den som vill koppla in ett IC-2KL, AT-100, AT-500 etc och vanligen är sladdarna med sådana här pluggar sedan länge försvunna.

de
SM4FPD
 
Det skall bli skoj att se vad AOR-mottagaren går för slutpris, dyra saker då de var i ropet, Roy kanske kommer ihåg vad de kostade på sluttampen innan den andra modellerna tog över?
En trevlig mottagare iallafall :)
 
Ja detta var en god mottagare. trots att det inte fanns någon direkt förselektion var den fenomenal på att gå rent utan Imd från alla band.
Den hade en switchad blandare som drev s med fyrkantvåg från Lo.
Tyvärr är utseendet och handhavandet emot mottgaren, den ser ite ut som en kommunikationsradiomottgare, den känns inte som en sådan heller, menyerna är inte så roliga. Man kan nog vänja sig vid den. /.../ kanske.
Ja visst var den dyr men jag minns inte. Det är ju ändå bortåt tio år sedan.
Mottgaren har ett Nicad batteri för minnes hantering. Det kan laddas ur eller bli förstört.
Man bör byta detta och sköta det genom att hålla det laddat. En eller två cceller var det och liknanade finns i Elfa av NiVäteMetall typ.

några tusen borde vara ett gott värde.

de
Roy
SM4FPD
 
ett tips för den som jagar en 24 plig plugg till äldre ICOM riggar:
Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster
den 24 poliga tillbehörspluggen som fanns på radiostationer före ungefär 1983, och som inte finns att uppbringa idag.
Passar för den som beöver en sådan och vill koppla in tillbehör av senare typ, eller gamla tillbehör till nyare iriggar.
Den pryl säljaren annonserar kom till IC-701 på sin tid, dvs slutet av 70 talet, men den kan givetvis användas till IC-751 som han beskriver.
Pluggen behövs för den som vill koppla in ett IC-2KL, AT-100, AT-500 etc och vanligen är sladdarna med sådana här pluggar sedan länge försvunna.

de
SM4FPD

Vlkommen till DX-Radio - Torget fr radioentusiaster

Ovanlig att få tag på idag! Vi får se vem som blir den lyckliga ägaren - den är några som är och hugger på den! ;-)
 
Hej!

Ja jädrar, en sådan vill jag ha. Men, platsbrist gör att jag avstår.
I mitt tycke en ganska snygg radio.
 
Jag har hört att likande grejer på sändarrör, som 3-500Z eller 572B gör underverk.
Särksilt på signalstyrkan som kan öka mer än två s-grader.
På magiska ögon, dvs eleketronrör som visar en bild, och som mäter signalstyrka, eller modulationsgrad på bandspelare, kan fototeknikens polfitler, och UV filter användas.
detta sägs förbättra mottgares selektivitet.

de
SM4FPD
 
Roy, tusen tack för de tipsen! Jag har ett polfilter som precis passar S-metern på min 51J-4, kan du tänka dig, med polfiltret monterat så förbättras -60 dB bandvidden på de mekaniska filtren markant!
Skulle samma trix kunna funka på moderna mottagare?
 
Back
Top