Nybörjarantenn för VHF & UHF, men även längre

SA6MTX

Well-Known Member
Är nybörjare som precis beställt en SDR-mottagare (RSPdx) och är nu ute efter ett par antenner för att främst ta emot VHF & UHF, men gärna även någon/några antenner för de längre banden.

Vad har ni att rekommendera? Fick i annan tråd tips om eggbeaters och discone-antenner (men flyttar frågan hit då den hör hemma i antennforumet).

Vad finns för sådana modeller att rekommendera som inte kostar allt för mycket, eller allt för svåra att installera för mig som total nybörjare på detta?
 
Hej, Martin (?).
Det finns många antennförslag med mer eller mindre påhittiga namn. Många gånger anges också direktiviteten med orimliga dB-tal. Men, det beror lite på vad du vill lyssna på. Om du gör en dipol för 2m (144 MHz), så är den resonant även på 70 cm (432 MHz). Visserligen blir strålningsdiagrammet annorlunda på 3x frekvensen, men det kan vara värt att pröva med en enkel dipol för 2m, innan du gör något svårare. Lycka till, och börja enkelt, är mitt råd! mvh Sture
 
Tack Sture!

Har du bra tips på en sådan enklare dipol att köpa?

Tips gärna om något som går att köpa fjärr (i dessa tider) från butik i Sverige (som tex. Limmared) eller Europa (tex. Wimo i Tyskland).
 
Hej!

Om det är ett specifikt band som 1/4 våglängd inte blir mer än ca 50cm (2mb..hi) så kan man löda på på radialer på en lämplig kabelhona med 4 montagehål för att skruva i ett chassie.

måtta till radialerna och krök dem i ett skruvstycke ca 45 grader, fila/sandpappra dem i ändan och gör samma med koaxhonan och löd radialerna i skruvhålen med en rejäl lödkolv minst 100W.

Fila till radiatorn i änden så att den passar mittstiftet och löd denna, vädertäta det hela med utomhussilikon ell dyl.

Jag har för mig att den här varianten av 1/4-antenn finns beskriven i någon ARRL-handbok från 80-talet men minns inte vilken.

73ś de Sm2vki
 
Back
Top