"Nybörjare" - programbibliotek?

sm2wls

Member
Hej radiokamrater!

Har varit väldigt inaktiv under småbarnstiden - vilken kom att sträcka sig från 2004 till 2015 - men ämnar nu åter aktivera banden.

Vilka program anser ni att man bör ha för att få ut det mesta av kombinationen PC/HF/VHF/UHF?

Har beställt en Icom IC-7100, och den tror jag ska räcka till för mina behov - men är helt novis om vad man kan tänkas använda för program i kombination med denna.

Tack på förhand!

Bästa 73 de SM2WLS - Magnus
 
Hej Magnus och välkommen.

Hur menar du med din fråga, logg-program, styrning av radion eller köra digitalt eller....

/ 73 Tommy

( själv från Övertorneå men hade aldrig 2-signal, blev 5, 0, 7 och nu 6 )
 
Hallå Magnus

Har inte samma rig som du, men nedan program bör ju funka även för dig.

Logg: DxKeeper
Contest: N1MM Logger +
QSL: EQSL och Clublog
Digital modes: MixW 3.1.1h, Digital Master 780 ( Free version ), WSJT-X, WSPR, Easypal, mfl
CW: G4Fon ( För träning ) CWGET ( För tjyvlyssning )
Ljudöverföring: Virtual Audio Cable ( Mellan program och rig ) Finns även andra program

Om du behöver fräscha upp CWn så kika in på www.radioskolan.se
Använder inte hamradio deluxe, men det är ett ganska komplett paket, som kan styra din IC- 7100 ifrån PC:n

( För fjärrstyrning )
 
Last edited:
Tack!
Inser att frågan var lite väl öppen; menar alltså program för DX-spottar,Digitala moder, riggstyrning och liknande.
Logger32 får bli logprogram just nu.
Mixw har jag hört gott om.
 
Tjena Magnus!

Jag kör HRD (Ham radio deluxe) det gör allt, loggar, visar cluster, styr radion, klarar digitala moden osv osv..

Det är en del som inte gillar HRD, men för oss ickeproffs tycker jag det funkar bra.
Jag kör en gammal gratisvariant som fortfarande finns att ladda ner, men ska man ha senaste varianten kostar den en del.

Jag har även kört N1MM (på Pers inrådan) och den är säkert bra för contester...
 
Tjena Gustav!

Rune visade lite alternativ efter styrelsemötet i torsdags.
Ska prova HRD också.
 
Back
Top