Nybörjare

SA5BYS

Well-Known Member
Är nybörjare, erhöll cert i Maj. Har köpt en begagnad TS-440S och satt upp en G5RV. Tycker dock att det är svårt att få svar på frågor och hjälp av gamla amatörer som inte riktigt förstår min nybörjarnivå. Skulle därför vara kul att komma i kontakt med andra nya och se om inte vi kan hjälpa varandra. Om du är intresserad så kan du väl skicka ett mail så vi kan bestämma en tid och frkvens för ett QSO.
73 de Benny
benny.strom@home.se
 
Bra initiativ! Men vad är det du inte får svar på? Har du ställt frågorna i detta forum?
Själv är jag ganska grön, tog cert 2010. Jag har frågat mycket här och fått väldigt många bra svar.
// Åke
 
Hej!

Kanske dina frågor är för komplicerade för dem? Jo, jag menar allvar. Vissa av de enkla frågorna är inte alltid enkla att svara på.

Om inte annat kan du ju även försöka med att ställa dina frågor på detta forumet, kunskap saknas knappast.
 
Benny, du kan gott räkna med att amatörer är ganska kunniga, men hobbyn är väldigt bred så det varierar kraftigt vilka kunskaper som varje individ har. Du får leta vidare tills du hittar en med just den kunskapen du söker. Min erfarenhet är att alla gladeligen delar med sig av vad de själva brinner för.
 
Det finns alltid två aspekter av hobbyn.

Den tekniska sidan, där finns det alltid möjlighet att få svar på allt, speciellt här i forumet. Och svaren är allt från eget tyckande och sådant som är väl känt i vetenskapen. Det svåra är ju faktiskt att hitta de personer som är både intresserade av samma tekniska problem som du. Och som nybörjare är det alltid svårt att veta vad man ska frågan.

Den sociala sidan är faktiskt svårare. Det finns "kompisgäng" som snackar med varandra på allt från 80m ringar till repeatrar på VHF/UHF. Att komma in i såpass etablerade gäng är oftast väldigt svårt för en nybörjare, speciellt om man inte blir introducerad av någon i gänget. Upplever själv ibland att folk ropar förgäves på repeatrar och tycker att hobbyn är "tråkig", eftersom ingen svarar. Speciellt om man kommer från PR-bandet, där alla har mer eller mindre utvecklad "mundiarré". Inget ont i det, men där är det mer snack med okända. På amatörbanden kan det bli lite väl mycket jakt efter DX, lokatorrutor, naturreservat eller vilka amatörradiomässiga "frimärkssamlingar" man nu håller på med. I det här fallet är det nog bra att vara med i en AKTIV amatörradioklubb. Vissa klubbar är nog också lite av kompisgäng där det är svårt att komma in.

I slutet ska jag ge dig lite tips som kan vara bra att fundera på.

Men om vi tar lite teknikbitar först.

Som radioamatör ska ditt första fokus vara att få till bra antenner. Det spelar ingen roll om du har en värstingradio från valfri tillverkare för över 100kkr, du kommer ändå inte att höra något om du försöker. Eller så kommer du bli väldigt besviken, eftersom med den dyra radion ska du enligt reklamen/marknadsföringen kunna snacka med hela världen. Och då blir det lätt tråkigt att bara snacka med italienare, vars engelska kan vara bristfällig.

Så vad gäller antenner, gå på saker som är vedertagna och som fungerar bra. Dipoler är aldrig fel som nybörjarantenner. Inte heller loopantenner (delta, tysk quad etc.). Vertikaler MÅSTE i princip alltid ha bra jordplan för att de ska fungera bra. Det finns en anledning till att seriösa vertikaler inte har fyra jordplanstrådar, utan kanske fyrtio som minimum. Håll dig borta från alla "förkortade" antenner. För i princip kan de i regel fungera som en 50 ohms konstlast med en tråd av valfri längd vid ena polen. Kort och gott, de fungerar, men i regel med låg effektivitet och kanske endast till Italien ;)

Antenner får du många bra råd om på alla fora, men granska gärna vilka som verkar seriösa. En "antennexpert" som bara föreslår en typ av antenn till alla problem är enligt mitt förmenande inte en expert. För en expert vet att olika förutsättningar ger olika lösningar på ett problem.

Vad gäller radioapparater så finns det något som jag vill kalla för mest pang för pengarna. Dvs. man får ganska användarvänliga apparater med hyfsade prestanda för en rimlig peng. Om vi tittar på värstingapparaterna så kostar de i regel strax under eller över 100kkr. För de pengarna kan du få mycket vettigare saker. T.ex. en modern 20-40m mast färdigbyggd med kraftiga rotorer och en stor logperiodare eller multibandsyagi. Och jag lovar dig att med den antennutrustningen kommer en begagnad HF-radio för 5-10kkr alltid att klå den som har en IC-7800 och vertikal med fyra jordplan eller en enkel dipol. Kort och gott, fokusera inte alla utgifter på en dyr radio.

Du får gärna också låta bli att köpa en 2m/70cm handapparat för att bara köra repeater. Visst, har du alla dina kompisar där, så blir det ganska kul, men ni kommer sannolikt att tugga om samma saker varje dag. Kanske inte så kul om man inte har fått några andra radioerfarenheter. Dvs. man har kanske inte så mycket att tillföra i diskussionen efter ett tag. Ska du köra VHF/UHF och högre, så satsa på en radio som har alla trafiksätt. Finns mycket kul att hitta, framförallt på tester. Plus att på de högre banden hittar man oftast många som är tekniskt intresserade, vilket delvis är ett arv från T-certtiden. Plus att byggen i form av antenner och elektronik brukar inte bli lika skrymmande som på HF.

Idag finns det också alla förutsättningar att använda sig av datorer som hjälpmedel i allt från loggande till att faktiskt köra trafik. Alla digitala moder är riktigt roliga att grotta ner sig i. Dock vill jag avråda från att välja moder som är ovanliga, även om de är tekniskt sett bäst. Ungefär som den gamla VHS/Betamax/Video2000 striden som pågick. VHS var inte tekniskt sett bäst, men den hade störst utbud av hyrfilmer, vilket avgjorde striden. Kort och gott, låt bli moder som kan ge dig max två motstationer.

De digitala moder som jag rekommenderar är följande (i ordning).
PSK-31, 63
RTTY (speciellt för DX, där det kanske inte finns avancerad datorutrustning)
WSJT-moderna (JT6M, JT65, FSK441)

Med ovanstående digitalmoder på HF respektive VHF/UHF kommer du att klara av kanske 95% av alla motstationer i världen som har digitala moder. Allt annat är tekniskt sett intressant, men om du själv inte tänkte dig att forska fram en ny och bättre digitalmod, så är det bara ett tidsslöseri.

Vilka band ska du välja då?

Det beror också på om du får sätta upp antenner eller vilka restriktioner du har, oavsett om de kommer från bostadsrättsföreningen eller den bättre hälften. Här har du nästan alltid din största utmaning, utöver eventuella stördimmor som kan finnas i tätbebyggda områden. Det kan faktiskt styra dina realistiska bandval väldigt hårt.

Så har du antennrestriktioner, dvs. kommer bara undan med små antenner så är mitt nybörjartips 10m, 6m, 2m och 70cm i ungefär den ordningen. 6m är ett roligt band, med många överraskningar och antennerna är relativt små, dvs. man brukar kunna bygga vettiga antenner utan att omgivningen får hjärtsnörp när din antenn finns för allmän beskådan. På HF så är det de klassiska banden som gäller, kanske med lite fokus på 40m, 20m och 15m. Nu kommer det säkert att protesteras en massa från bandkramare från top band (160m) eller något esoteriskt WARC-band, men strunta i det. De flesta amatörer i världen hittar du på 20 och 40m. Med de nackdelar som det kan medföra i form av bristande radiotrafikteknik osv.

Jag tycker att ditt val av utrustning och antenn visar på en bra ambitionsnivå till att börja med. Det du ska undersöka är just kopplingen radio/dator till att börja med, framförallt för digitalmoder som PSK-31. Där kommer du att kunna hitta många DX om du jagar länder osv. G5RV är en kompromissantenn, så beroende på dina förutsättningar skulle jag börja titta på bättre antenner, som t.ex. den tyska quaden eller andra varianter. Plus att en vertikal kan ge riktigt intressanta DX. Men som sagt, någon måste nästan prata med dig för att få reda på dina egna möjligheter och begränsningar.

Det jag för min egen del tycker är intressantare är just att man ska kanske svara på minst ett CQ om dagen av helt osjälviska skäl. Dvs. det kan vara en nybörjare som i princip aldrig får svar på sina CQ, just för att han/hon/hen har en "vanlig" anropssignal från världens vanligaste QTH/lokatorruta osv. Så vi äldre som gnäller om att tillväxten är dålig, vi skulle kanske reflektera över vad vår oförmåga att svara på CQ betyder för nya amatörer. Även om det är en ny granne som blivit amatör :D

Själv bevakar jag i princip dagligen 28.400 USB, 50.150 USB och 144.300 USB. Dock inte alla band samtidigt, men minst ett eller två, beroende på konditioner.

Så härmed lovar jag att jag ska svara på ett CQ om dagen, oavsett vem det kommer från. Då kanske en annan radioamatör blir glad och stannar kvar i hobbyn.

Det var väl en lång litania om hobbyn ur ett nybörjarperspektiv.

Och vill du läsa om mina misstag när jag återkom till hobbyn så kan du Googla efter min signal, så har du läsa lite om både lyckanden och misslyckande.

Som summering. Antenn är allt. Operatörsskickligheten kommer därnäst. I tredje hand kommer apparaterna.

73 de Kai/SM0RCL

PS: Undrar om texten är tillräckligt bra för att vara en "sticky" för nybörjare?
 
@Kai: Riktigt bra och uttömmande svar!
Ett litet tillägg: glöm inte CW (telegrafi). Med mycket små medel kan du få riktigt bra räckvidd.
@Benny: Läs Kais svar :)
Välkommen till en kul hobby!
// Åke
 
Last edited:
Ja det är en bra text Kaj, men betydligt mer fokus på vikten av att gå med i en aktiv radioklubb som har en radiorelaterad verksamhet som byggkvällar, vidareutbildning, contesting, föredrag eller andra återkommande aktiviteter. Ställ upp för klubben som funktionär, styrelseledamot, allt i allo - vad som helst - vid första bästa tillfälle som möjligheten öppnar sig. Det är ett garanterat bra sätt att snabbt bli en i gänget och sedan går det fort vill jag lova. Bra att Åke påminde om morsetelegrafins förträfflighet, annars hade jag gjort det. :rolleyes:

/Bengt
 
Jag utelämnade ju CW lite med vilje, ju ;) . Men det är helt rätt. CW och standardformaten på meddelanden som finns där brukar fungera bra även när det finns övrig språkförbistring.

Huvudsaken är att man börjar utforska själv och är nyfiken.

73 de Kai


Ja det är en bra text Kaj, men betydligt mer fokus på vikten av att gå med i en aktiv radioklubb som har en radiorelaterad verksamhet som byggkvällar, vidareutbildning, contesting, föredrag eller andra återkommande aktiviteter. Ställ upp för klubben som funktionär, styrelseledamot, allt i allo - vad som helst - vid första bästa tillfälle som möjligheten öppnar sig. Det är ett garanterat bra sätt att snabbt bli en i gänget och sedan går det fort vill jag lova. Bra att Åke påminde om morsetelegrafins förträfflighet, annars hade jag gjort det. :rolleyes:

/Bengt
 
Känns konstigt att inga nybörjare har haft synpunkter utan endast etablerade amatörer.
Skulle uppskatt om någon rookie hörde av sig.
 
Hej Benny

Är medveten om att många av oss "gamlingar" är dåliga på att ta hand om de nytillkomna.
Många tänker inte på att där finns en nykomling på klubben, utan kanske stilla undrar vem det kan vara. Detta måste vi bli bättre på... ta hand om varann.
Jag vet att du är medlem i Södertörnklubbarna och hoppas vi kan träffas framöver och byta erfarenheter, vi är en salig samling av gamla och nya... man kanske kunde göra en "återsamling" där nytillkomna får en chans att komma närmare hobbyn. Att gå kurs är en sak, att sen på riktigt komma i gång en annan. Många nya är nog lite blyga och tror att de ställer dumma frågor. Sådana finns (nog) inte.
Jag håller själv mycket till på Gålö, och i klubbprogrammet för hösten finns både byggdagar och antenndagar.
Köra radio i lungn takt kan vi göra när helst det passar. Stationen är alltid öppen. Vi kan inte svara på alla frågor, men försöka duger.
Hör av dej så kan vi alltid "boka" tid, nästan alltid finns någon aktivitet i klubbstugan.

Lasse SM0FDO (SK0QO)
 
Lasse,
Har faktiskt, på vinst och förlust, varit ute vid klubbstugan ett par gånger. Tyvärr var ingen där då. Du kan väl maila mig om du vet när du kommer att vara där: benny.strom@ home.se.
73 de
Benny
 
Pristo Stockholm-SK0MG

Hej Benny!
Mitt tips är att kolla in sk0mg.se, pristo stockholms hemsida.
Där finns mycket matnyttigt, bl.a. operatörskurser för nyblivna amatörer,field-days aktiviteter m.m.
Det är en livaktig förening som vuxit otroligt på senare tid, bl.a för att man
tar hand om och utbildar nya amatörer.
Det finns medlemmar i klubben med qth:n i din närhet: Stallarholmen(jag), och exempelvis på Söder: SM0ETT,Hasse och SA5BSV Willie.
Vi tar emot nya medlemmar med öppna armar, hör av dig!!
/73 de BSL
 
Per-Gunnar,
Tack för tipsen. Kommer gärna över till dig
(Med kanelbullar från Printz). Passar det nån gång denna vecka?
Kommer också att bli mer aktiv i Pristo och SödRa (Är medlem i båda) till hösten.
 
Kommer att vara bortrest då jag börjar min semester ,men kommer nog att dyka upp på nästa field-day i Rudan!
Vi kan höras vidare lite längre fram.
/P-G
 
Back
Top