Nybörjare!

Klimpen

New Member
Hej!

Vet inte alls om detta är rätt forum men jag kan tyvärr inte hitta något annat...
Jag har just fått en Grundig Satellit International 650 som jag lekt lite med under dagen.
Nu till mig fråga, vad kan jag använda denna radio till? Jag har snurrat runt lite på LW, MW och SW men har inte hittat något alls att lyssna på. Jag har ingen som helst kunskap om sånt här men tycker det är riktigt intressant och undrar ifall min radio är något att ha. Lyssnar för tillfället endast på FM och vill gärna utforska lite annat.

Fråga mer ifall ni undrar något! Jag är som sagt helt färsk på detta men vill gärna lära mig.

Mvh
 
Välkommen!

Det är en kul radio du har fått tag på. På kortvåg har den väl motordriven inställning av förselektionsfiltret, om jag minns rätt. Och om vajern till drivningen är trasig, kan det vara lite knepigt att ställa in den manuellt så att man hör något i mottagaren.

Tyvärr har det blivit glesare mellan rundradiostationerna på kortvåg, men om du botaniserar här borde du kunna hitta ett och annat som går att lyssna på: https://www.short-wave.info/index.php

73,
Jonas SM5PHU
 
Hej från en gammal DX-are, det är nog i mer än 50 år sedan jag började med detta.

Jag vill först rekommendera att du besöker www.sdxf.se -där finns det mycket info att hämta. t ex Lilla Radioskolan som skall finnas någonstans i menyn.
Tar du kontakt med SDXF kan du få ett provnummer av tidningen DX-Aktuellt. Jag vet inte om det finns kvar att få, men fråga också efter DX-guiden.

Du nämner LW och MW. Det är långvåg och mellanvåg som bäst lyssnas på under de mörka timmarna. Du kommer att höra stationer från hela Europa. Radion har en inbyggd antenn för detta och om du vrider hela radion fram och tillbaka när den står på ditt bord märker du att det hörs bättre och sämre beroede på riktning.

Kortvågen från 3-30 MHz varierar när det är bäst att lyssna. Åtminstone över 10 MHz är det bäst under dygnets ljusa timmar. Använd sprötantennern till detta.
Mera info som sagt i Lilla Radioskolan.

En sak får du stå ut med, störningar! I dag är alla hem och kontor fullproppad med elektronik som mobilladdare, datorer och vissa TV-apparater, elektronik finns i kyl och frys, tvättmaskiner m.m. När jag började med detta fanns bara en gammal tjock-tv och radiogrammofon i föräldrahemmet och min då gamla träradio från 40-talet förstås och inga störningar. Det räckte med en liten sladdstump i antennutaget.

Ett sätt att komma undan störningar är stoppa i batterier i radion och ta med dig utomhus utomhus och lyssna en bit från allmän bebyggelse.

Jag är inte aktiv längre som DX-are, är radioamatör istället (i snart 40 år). Men jag lyssnar fortfarande då och då på långvåg/mellanvåg.

Lycka till

// Krister SM5KRI
 
Back
Top