Nybörjarförsök på 2m yagi

SA6HMA

Active Member
Har en gammal Algon dipol som jag anpassat till 145 MHz med bra SWR under 1,3 och runt 50 ohm. Nu tänkte jag på skoj testa göra en 3 element yagi med en bit träregel och ett par kopparrör. Gjorde reflektorn 5% större än dipolen och direktorn 5% mindre. Avståndet mellan elementen 1/4 av dipollängden dvs ca 26 cm. Efter allt ordnats i linje och parallellt provmättes den och fick SWR runt 3 samtidigt som resonansen sänktes 4 MHz. Vad gör jag fel? Kan det vara något skumt med min Algon-klump som inte vill lira i en yagi?
 
Har en gammal Algon dipol som jag anpassat till 145 MHz med bra SWR under 1,3 och runt 50 ohm...
Avståndet mellan elementen 1/4 av dipollängden dvs ca 26 cm...
resonansen sänktes 4 MHz.
Hej
Dipolens impedans är beroende på avståndet från mast och det är nu förändrat.
Du bör nog testa med cirka 1/4 av våglängden mellan dipol och reflektor /direktor istället, det vill säga runt 50cm (26cm är för nära).

Impedansen och resonansfrekvens påverkas av avståndet mellan dipol och andra element så det är normalt att värdena förändras och det är troligen inget fel på Allgon- klumpen. Du kan däremot bli tvungen att justera längden på dipolen då den sitter i en yagi istället för monterad mot mast.

Prova först med bara reflektor och se vilket avstånd runt 50cm som ger dig bäst anpassning och sätt sedan dit direktorn och justera igen.
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Här är en Yagi calculator: https://www.changpuak.ch/electronics/yagi_uda_antenna_DL6WU.php
Med den kan du beräkna måtten på valfri Yagi anenn.
Det finns exemplel på YAGI där man som drivelement använde en vikt dipol, dvs 200 Ohm som med parasitelement blir omkring 50 Ohm.
Ditt experiment kommer att kräva en del lubbande, men kan vara kul och utvecklande för hjärncellen.
5 dB är ungefär vad du kan förvänta dig, int så mycekt men ändå.

SM4FPD
 
Tack för era tips! Det sista förslaget visar att 26 cm mellan elementen skulle kunna funka trots allt. Men jag ska börja med att ta bort direktorn och prova fram ett avstånd som funkar. Frågan är då, blir inte detta fel igen då jag monterar direktorn eller påverkar inte den lika mycket? Känns som det kan bli ett oändligt ändrande för att hitta rätt.
 
Frågan är vad du kan göra med det matande elementet.
Är det en dipol med fria ändar, öppen dipol, som du kan lätt förändra längden på eller är det en vikt dipol?

Kan du enkelt förändra dipolen så bygg enligt beskrivningen för 50 ohm, då det kan vara svårare att bygga om den fasta kontakten på en Allgon dipol till 28 ohm:s matning.
 
Så här ser skönheten ut. Tanken var att det skulle bli en handhållen antenn till bärbar radio för lite experiment men tyngden blev värre än väntat. Varför skulle jag vilja ha 28 ohm?
 

Attachments

  • 15702153861487430340820420742865.jpg
    15702153861487430340820420742865.jpg
    1,5 MB · Views: 47
Kolla på dk7zb hemsida om antennbygge och teori på yagi antenner lycka till

Sm0ydo
 
Varför skulle jag vilja ha 28 ohm?
Länken till DK7ZB beskriver två antenner.
Den ena optimeras på ett sådant sätt att matningsimpedansen blir 28ohm.
Den andra antennen är en beskrivning av en antenn som direkt kan matas med 50 ohms koaxialkabel utan en anpassningskrets i antennens matningspunkt.

Din antenn har en fast kontakt och är svårare att förändra från 50 ohm så bygg enligt beskrivningen för matningsimpedansen 50 ohm.

/73 de SM7NTJ Lorentz
 
Så här ser skönheten ut
Tänk på att det ena elementet måste inkludera längden för fästet.
Dessutom måste din "choke" med ferriter vara tillräckligt bra för att koppla bort skärmen från antennen.
 
Jo jag har räknat på att jordbenets längd är inklusive själva klumpen och att mittledarens ben börjar där "isolatorn" börjar. Antar att det inte finns någon avskärmande effekt i isolatorn. Antennen blir således något asymmetrisk på bommen men det ska väl inte spela någon roll?

Hur vet jag om skärmströmfiltret är tillräckligt?
 
Nu börjar vi komma någon vart! SWR på 1:1.14 och 51 ohm. Detta om jag har mittledaren neråt. Uppåt är SWR 1.3. Vad säger detta? Det jag gjort är att plocka bort direktorn och flyttat bak reflektor till 40 cm. Väldigt bra tips man får här! Ska testa backa lite till så kanske den får låg swr både upp och ner.
 

Attachments

  • 20191004_231505.jpg
    20191004_231505.jpg
    1,4 MB · Views: 16
Allgon dipolen är designad för att båda spröten ska ha samma längd, är längden olika så får du mantelströmmar på koaxialkabeln
 
Allgon dipolen är designad för att båda spröten ska ha samma längd, är längden olika så får du mantelströmmar på koaxialkabeln

Det kan förklara olika SWR om jag vänder på den? Ok tack för det. Ska fixa.
 
Helt OT (radera om ej bra..)
Köpte för många år sen en antennrotor..
Har man en sån måste man bara ha en antenn med riktverkan.
Sagt och gjort, byggde en fyrelementare för 2m.
Minns idag inte hur eller varifrån designen kom men SWR var helt ok.
Först QSO:t blev en ring med /M, /MM och /AM inblandat. Riktigt kul..
Inblandade idag okänt, (stölder flyttkaronger och översvämning)
 
Back
Top