Nybörjarforum

gråskägg

New Member
Skulle det inte vara bra med en tråd för oss nybörjare?Den som irriterar sig på "dumma"frågor behöver aldrig titta där och nybörjaren behöver inte känna sig ensam eller dum.Kanske har frågan varit uppe tidigare-iså fall har jag missat det när jag sökte på forumet.
 
Finns inga dumma frågor. Bara dumma svar möjligtvis.

Du är välkommen att fråga om precis vad som helst som berör vår hobby. Och jag lovar att du kommer att få trevliga och utförliga svar tillbaka. Det finns en enorm kunskap hos dom amatörer som besöker oss på HAM.SE regelbundet.

73 de Uffe
sm7sek
 
Det var väl en bra ide

däremot är det trist att många registrerar sig med anonyma användarnamn och sen inte anger en känd signatur som t.ex sin egen amatörradiosignal i inläggen, man förblir anonym. IMHO

Varför ska man förbli anonym?
Får man mer svar då?
 
Hej
Angående anonyma användare så har vi just nu 9 st. som inte identifierat sig tillräckligt för att bli insläppta. Hela namnet eller Call i registreringen krävs sedan en tid tillbaka.
Några har bara suffixet som alias och det är väl sisådär....
/ 73 Tommy LA/SM6NZB
 
nybörjare,ja.

är en nybörjare men tycker att man inte skall vara rädd för att visa detta!.Jag tog min lic. för ca 1,5 mån sedan SA7AIY och vill så klart visa att jag är jag och inte någon kufisk sign.
Jag kommer att komma med sk."dumma" frågor.
Jag tycker att detta forum är bra för oss som inte varit med så länge och är ett bollplank för ex. antenner.
Jag har en G5Rv men kommer att få en Cuscraft R5 om några dagar och det skall bli intr. att se hur den mår !
Jag har varit sk. svartfot på 50-talet och upptäckr att det var lättare på den tiden...Man hade frekvenserna för sig själva mera enn nu!
Samtidigt ser jag det som den riktiga utmaningen att skärpa sig och förfina tekniken.
Vi nya måste satsa på att lära och lyssna på de som har varit igång och som kan och vill ge av sitt kunnande.Amatörradio är fantastisk !
73 de
walter
 
Var inte rädd !! Fråga på bara "alla barn i början" Och jag håller med "Finns inga duma frågor"
Om man inte frågar lär man sig inte heller. Men var försiktig alla svar du får måste du själv
känna efter eller fråga flera om det är rätt eller inte. Alltstå du kan inte efter svara "men det sa
han eller han" Du måste själv ta ansvar för andras svar på dina frågor !
Men jag tror du kommer att få stor hjälp från andra som varigt Radioamatörer från lång tid tillbacka

Lycka till och VÄLKOMMEN !!

73 de SM6XNO
 
Jag är en gammal amatör som blivit pånyttfödd.
Det finns många forum ute i cyberrymden men inget är så vänligt som detta!
Jag har bara gott att säga och som sagt, det finns inga dumma frågor -bara dumma svar.
 
Det var väl en bra ide

däremot är det trist att många registrerar sig med anonyma användarnamn och sen inte anger en känd signatur som t.ex sin egen amatörradiosignal i inläggen, man förblir anonym. IMHO

Varför ska man förbli anonym?
Får man mer svar då?

Problem kan dels vara att man som i mitt fall registrerade sig här INNAN man fick signal och administratören för HAM.SE inte svara på mail med förfrågan om att ändra användarnamnet till ens signal. Nu är jag inte "anonym" eftersom jag kör med mitt riktiga förnamn som inte är allt för svår att identifiera mig på:D:

Namndatabasen - www.scb.se

Förnamn

* Det finns ingen kvinna som har namnet Nilsanders som tilltalsnamn.
* Det finns 2 män som har förnamnet Nilsanders. Av dessa har 1 namnet Nilsanders som tilltalsnamn.

Och med "avancerad sökning" i SM Call Book på "Nilsanders" finner man SA0AWA/SA0N utan allt för stort problem.

Har tillskrivit administratören och bett att få "Nilsanders" utbytt mot "SA0AWA" utan framgång så det får bli "Nilsanders" här i fortsättningen också.
 
Har tillskrivit administratören och bett att få "Nilsanders" utbytt mot "SA0AWA" utan framgång så det får bli "Nilsanders" här i fortsättningen också.

Om du vill kan du ju ha anropssignalen i "signaturen".

En annan möjlighet är att skapa ett nytt konto med anropssignalen som användarnamn och då det är godkänt avslutar du det gamla kontot. Vet inte hur populärt det är hos admin. Den metoden är nyligen praktiserad såg jag. :)
 
Ang. Frågor och svar

Hejsan
Kolla under rubriken "nybörjare" den finns i huvudmenyn.

Vad det gäller "dumma frågor" så vänjer du dig vid de få som kommer med gliringar.
Den som utger sig för att vara supersmart får inte heller reda på något, så det jämnar ut sig.

Ha det bra och lycka till.
Erland KTC
 
Skulle det inte vara bra med en tråd för oss nybörjare?Den som irriterar sig på "dumma"frågor behöver aldrig titta där och nybörjaren behöver inte känna sig ensam eller dum.Kanske har frågan varit uppe tidigare-iså fall har jag missat det när jag sökte på forumet.

Det klart att du skall kunna ställa frågor, det finns många som ställer upp! Så ge inte upp:)


Mvh Janne;)
 
Back
Top