Nybörjarfrågor

Halloj! En blivande radioamatör med lite nybörjarfrågor här! Jag har inte hittat några direkta svar på nätet på de här frågorna, så jag postar dem här. En del av dem kanske är lite svåra att ge ett exakt svar på, men ni kan väl ge ungefärliga svar så att man kan bilda sig en uppfattning? Tack på förhand!

1. Hur lång räckvidd får man på 2m/70cm-banden? Jag förstår att det beror på uteffekt/terräng/osv... Men exempel är välkomna. T ex hur långt man når med en 5-watts handenhet/50-watts mobilenhet med tex en mobilantenn.

2. Hur "roligt" kan man ha med en handenhet? Alltså hur mycket folk kan man kontakta/hur mycket trafik kommer man att höra? En handenhet känns som rätt sak för mig, eftersom jag gärna vill kunna ta med mig radion ut i naturen (är med i scouterna). Yaesu vx-7r känns som en bra radio (har läst recensioner, dessutom så är ju den vattentät!) för en tekniknörd som mig.

3. Kan man koppla på ett slutsteg och en större antenn till en handenhet? Onödig fråga kanske, men det är lika bra att fråga!

4. Läste på någon sida om satellittrafik via amatörradio. Fan vad grymt! Blev ännu mer sugen på att ta certifikatet nu! Men nu till min fråga. Om jag har fattat rätt så kan man köra via satellit med en handenhet och en riktantenn. Stämmer detta? Alltså funkar det i praktiken? Kan ju bli grymmaste grejen att köra på hajk/läger...

Det var nog allt. Om nån undrar så bor jag ungefär en mil ifrån häglaredsmasten (dalsjöfors), och på ungefär samma höjd.

Tack!
 
happycamper said:
Halloj! En blivande radioamatör med lite nybörjarfrågor här!

happycamper said:
1. Hur lång räckvidd får man på 2m/70cm-banden? Jag förstår att det beror på uteffekt/terräng/osv... Men exempel är välkomna. T ex hur långt man når med en 5-watts handenhet/50-watts mobilenhet med tex en mobilantenn.

-Använder man en repeater på 10m, 2m, 70cm eller 23cm kan du köra miltals med 5W och en mobilantenn. Två mobilstationer med 5W och en mobilantenn kan vara nån mil från varandra. Med 50W hörs du betydligt längre bort, kanske 10mil eller mer till en repeater.
- Kopplar man upp sig via Echolink (repeatrar ihopkopplade via internet) kan man nå motstationer över hela sverige och resten av världen, om du har en repeater eller simplexstation med echolink inom räckhåll räcker det med en 5w handapparat med knappsats.

Om man använder kortvåg, te.x 3.5Mhz eller 7MHz (vilket alla godkända radioamatörer får göra) kan du prata allt mellan 0mil och över 100mil med 50w och en trådantenn.

happycamper said:
3. Kan man koppla på ett slutsteg och en större antenn till en handenhet? Onödig fråga kanske, men det är lika bra att fråga!

En handapparat är gjord för små antenner och små effekter, dvs. kopplar man på en stor yttre antenn i t.ex en tätort kan mottagaren få problem med starka signaler utanför amatörradiobanden.
En handapparat brukar inte ha en lika välgjord sändare som en stationär eller mobils amatörradiostation, dvs. om du kopplar på ett slutsteg så kan du höras på frekvenser utanför amatörradiobanden.
I glesbyg är detta kanske ett mindre problem, man provar sig fram?.

happycamper said:
4. Läste på någon sida om satellittrafik via amatörradio. Fan vad grymt! Blev ännu mer sugen på att ta certifikatet nu! Men nu till min fråga. Om jag har fattat rätt så kan man köra via satellit med en handenhet och en riktantenn. Stämmer detta? Alltså funkar det i praktiken? Kan ju bli grymmaste grejen att köra på hajk/läger...

amatörradio & scotinfo: http://joti.scout.se/

Man kan använda satellit lokalt över Sverige eller över hela Europa, så det kan bli kul om det finns motstationer. Nu pratar man inte så länge på dom, dom hörs allt mellan 5-20minuter åt gången.

Det finns ett par FM satelliter som man kan prata på över Europa, dom finns med på
http://www.amsat.se/ titta mer på: SO-50, AO-51 och ibland även på AO-27 och ISS (rymdstationen) dom ska gå att prata på via en duoband (2m och 70cm) FM station med en handhållen yagi (riktantenn) med 3-4 element på 2m och 6-10 element på 70cm.
Varje satellit passerar över oss ett par gånger per dygn så det finns många tillfällen.
När dom kommer kan man se på amsat.sm hemsidan eller med ett freeware program i sin PC.
Men en handhållen antenn bör man inte ha alltför hög effekt med tanke på hur nära man står vid antennen.

Sen finns det finns tre SSB/CW satelliter: finns med på
http://www.amsat.se/ titta mer på: FO-29, VO-52 och AO-07
Hade idag en kontakt med USA's östkust, stationen jag använder har 10-20W (SSB) , antennerna var 9 element på 2m och 13element på 70cm och en preamp.
 
Last edited:
Det var nog allt. Om nån undrar så bor jag ungefär en mil ifrån häglaredsmasten (dalsjöfors), och på ungefär samma höjd.

[/QUOTE] Hej! kul att du fått upp ögonen för det här...

NCL svarade så bra så det är svårt att tillägga något men kolla den här länken så ser du vad man kan använda för att köra satellit portabelt med handapparat.

http://www.arrowantennas.com/146-437.html

En klar höjdare att med lite enkla grejer ute i skogen kommunicera med amatörer neråt EU på ett så högteknologiskt sätt som en satellit fortfarande är. Det här är bara en liten glimt av vad den här hobbyn kan erbjuda men iallafall...

mvh Håkan SM7WSJ
 
Jo, kortvåg verkar ju vara _mycket_ bättre när det gäller räckvidd och så vidare. Först så var tanken bara att jag skulle ha en handenhet och snacka med folk i närheten via repeatrar (har flera kompisar som också tänker ta certifikat). Handenhet vill jag gärna ha för att kunna ha med den som sagt på hajker och läger osv. Dessutom så är jag med en hel del och hjälper till på arrangemang där mycket utav kommunikationen sker via komradio/jaktradio. Därför så känns det som att en handenhet är "min grej". Jag är helt enkelt mer sugen på att gå en lång vandring och kunna snacka med lite folk på kvällarna långt bort ifrån civilisationen än att sitta hemma och snacka med nån via kortvåg. (Även om det troligtvis blir nästa steg...)

Missförstå mig rätt, det är inte det att jag inte vill prata med folk. Jag vill kunna ta med mig radion, och inte behöva vara tvungen att köra med någon lösning typ mobilstation+bilbatteri. Jag kan tänka mig att hajka upp till en berstopp, men jag vill inte bära på mer än vad som behövs.

Tack för svaren!
 
Du kanske borde ha en liten qrp station typ Yaesu FT817 Max 5 W uteffekt och hela kortvågsbandet samt 2m och 70 cm. Den har ett inbyggt laddbart batteri som kan bytas eller laddas med solcell. Du kan även driva den med en liten blygel ackumulator som räcker längre än det innbyggda. Rent ut sagt den är "skitkul" att köra från skogen, det mesta hänger på antennen och kondsen. Jag kör en del europa kontakter med min med god behållning. Mer info på Välkommen till Mobinet! - Mobinet Communication AB
Lycka till.
QRU
73 de sm5mek@ssa.se
Janne
 
Last edited:
Hej Janne! Du svarade på ett nästan två år gammalt inlägg, kanske frågeställaren loggat ut? vad vet jag? Bra att du slår ett slag för qrp, det behövs i dessa qro tider. Trevligt att få ett "eyeball" på VRK antennfieldday i höstas, men oss emellan så regnade det lite väl mycket, eller? Men din bil med vidhängande regntak fixade till det för dig tror jag. Vi hade det trevligt på vår hörna (SK6SJ) med qrp och min cykeldipol, funkade relativt bra på 20m och uppåt.

Väl mött
Mvh. Roger
 
Last edited:
Back
Top