Nybörjarradio allband 0,1-30

Är du bara ute efter låga delen eller vill du ha med även 6m, 2m, och 70 cm i samma radio?
 
Du frågar efter 0,1 till 30 Mhz. En i mina ögon jäkligt trevlig station till nästan inga pengar (Ja jag vet att det beror på hur man har det ställt) Det är Icoms IC-718. den kostar knappt 8500 kr ny.

Som begagnad finns det många att välja på , 706a , HF + 2m och 6m får man en av de första för runt 5000 kr, eller varför inte en IC-735 som brukar ligga på 3000-4000 kr.

Vidare har Kenwood sin TS-50 en liten nätt apparat som kan fås beg för runt 4000-5000 kr.

Marknaden är stor , dock är piserna mycket varierande. men fråga gärna om olika apparater.. har haft en hel hög genom åren :)

// Freddy / SM7WDG
 
Hej
Om ts140 unvik denna sta funkar uselt på 80 m . Är gammal modell . Köp ej för gammal sta krämpor kommer förr eller senare 73 sm4cjy Lennart
 
Vilka är de mest prisvärda tranceivrarna idag, nya som begagnade för en nybörjare?

IC 718 en utmärkt station för HF-banden. Vill du även ha 6m, 2m och 70cm är ic706 en station jag själv kört en hel del, numera mobilt. Det finns även andra stationer t.ex Yaesu FT 857, själv tycker jag Icom är lite lättare att köra. :)
QRU
73 de sm5mek@ssa.se
Janne
 
Har en Yaesu FT-897, den kan jag starkt rekommendera. Men smaken är som baken... tita runt och känn efter.. men titta även på 897'an.. 160m-70cm alla trafiksätt :)

Mkt prisvärd
 
Det är inte nödvändigtvis så att en gammal rigg är sämre än en nyare. Det beror lite på vad man ska ha den till. Min huvudrigg är t.ex en Kenwood TS-930 som säkert har 20 år på nacken. Det är möjligt att det finns finare riggar nu men det den gör är det inget fel på. Framförallt som CW-rigg är den mycket njutbar men den funkar på fåni också.

Gamla riggar i 2000-kronorsklassen kan vara utmärkta förstariggar. Det finns fina riggar med rör i slutstegen exvis Kenwood 520/820/830 som är lite pilligare att stämma av men som inte alls är dåliga för den sakens skull.

Senare tiders riggar med menysystem, mjukvarudefinierade filter och sånt är säkert roliga på sitt sätt, men personligen är jag nöjd med en radio som - i princip - har de väsentliga vreden Frekvens och Volym.

Vad man kan vara misstänksam mot är 70-tals och tidigare riggar enär de kanske inte ens har annat än manuell omkoppling av rx/tx, vilket man kanske tröttnar på ganska fort. De är då ofta nästan 100% rörbestyckade vilket ger värmeutveckling och tarvar i allmänhet 220V. En digital frekvensdisplay är av godo men man har ju kört radio i flera år utan en sån...

Så frågan studsar nog tillbaka till dig:

Är det för portabelt eller stationärt bruk?

Vilken grad av bekvämlighet vill du ha?

Vill du "tuta-och-köra" eller kan du tänka dig lägga tid på handgreppen också?

Osv..

Betyder "all-band 0.1-30 MHz" att du vill ha både sändning och mottagning över detta område minskar utbudet kraftigt.


Lycka till med funderingar och framtida köp!
/Micke
 
Back
Top