Nybörjarradio

SM0GLD

Vänsterhänt
Även jag kör med metspö och vanlig kopplingstråd.

Portabel_vertical_kit_ss.jpg

I mitt portabelkit finns ett 10m metspö, staglinor och olika längder av kopplingskabel försedda med bananpropp i ena änden och bananuttag i den andra. Även olika baluner / unun finns att prova med om det behövs.
Givetvis även en rulle koax och en parasollfot som kan skruvas ner i jorden.

Detta är inga dyra grejjer men ger mig möjlighet att köra från 40m till 10m lite beroende på vilka trådlängder jag kopplar ihop.
Perfekt att experimentera med i sin trädgård.

Hej igen!

Tack för alla svar :)

Nu har jag skaffat lite prylar för att bygga en vertikal (och även prova dipol/inverted-V).
Antenn_prylar.jpg

Hittade ingenstans att köpa banankontakter (hanar fanns överallt, men inte honor), så det blev BNC-kontakter istället.
Tips på vart man kan köpa banankontakter?

@SM6OID: Om jag förstod din beskrivning rätt så blir det så här:

Antenn.jpg
Blått metspö med staglinor. 5m Svart antenn/kopplingskabel längs med (ger 1/4 våglängd). 4st 5 meters kopplingskabel som jordplan(ut från den röda kopplingspunkten. Tänkt att vara BNC). Coaxens mittpunkt till antenn, skärmen till jordplanen. De i sin tur går ner i marken.
Den "gröna" 10m coaxen har PL kontakt (den gråa) i andra änden och går till radion.

Förstod inte riktigt vad jag ska ha isolatorerna till? Om man gör en dipol (då går ju mittpunkten till ena sidan, och skärmen till andra sidan. Där kan man ha isolatorer i ändarna när man fäster upp dem i linor eller liknande), men för vertikal förstår jag inte.

Nej, inte så lyckat om någon rör kablarna. (Men kommer ju inte sända första tiden, så har lite tid på mig att klura ut säkerheten där).
Kommer dock inte kunna ha antennen uppe "permanent" så ska kika på att få lösningen så snabb/enkelmonterad som möjligt.

Hur högt bör man ha antennen från marken? Läst att dipol bör vara minst 1/4 våglängd, men hittar inget för vertikal...
Såg siffran 2m i svaret. Vad är tanken bakom den höjden?

Ang. jordplan så verkar de inte behövas vara så långa om man ligger på tex 1/2 våglängd på antennen. Är det rätt förstått?
När jag läste om det så stod det specifikt att de "bara" behövs om man kör på kortare antenn som 1/4 våglängd.

En sista fråga: Kan man starta radion utan antenn (bara för att kolla runt i menyer osv)? Tänkte om den tar skada av det?

Per Bengtsson SA7PGB

Well-Known Member
Angående höjden , de brukar sägas att en kvartsvåg är önskvärt, höjd över marken har med hur strålningsdiagrammet ser ut och överdrivet förenklat så under en kvartsvåg brukar energin gå mer rakt upp , vilket iofs är bra för lokala kontakter men sämre för DX.