Nybörjarradio

Hej!

Har börjat intressera mig för amatörradio och har även beställt KonCEPT.
Tänkte dock höra lite kring radio osv. Vill hitta något bra i min prisklass ;)

Jag är intresserad av att kunna lyssna och, på sikt, sända och nå ut lite längre.

Har tidigare fått tips om President Lincoln 2+ och köra 10m + 12m.
Det verkar vara en trevlig radio och bra för nybörjare :)

Verkar som att man kan komma rätt långt med den vid bra kontitioner
och man behöver inte ha så stor antenn på tomten.

Men, jag har läst på lite om 10m bandet, och någon skrev att nu när solaktiviteten avtar så når man inte lika långt.
"The sun's cycle 24 activity is slowly subsiding. Yet, it will still throw enough energy toward earth to maintain the "F layer" in good enough shape, at least sometimes, to continue reflecting 10 meter radio signals until about 2019."

Men när solaktiviteten går upp verkar det vara ett väldigt populärt band :)

Även sett att det är "Poor" conditions just nu.

solar_data.png
Om detta stämmer, hur långt skulle man nå i dagsläget och framåt, om vi nu ligger på/närmar oss/på väg ifrån minimum?

Har hittat info om att "ground wave" ligger på upp till ca 50 miles(80km) beroende på antennhöjd,
medans "sky wave" kan vara väldigt långt. Vet dock inte hur långt "Poor" motsvarar :)

Tack! :)
 
Vågutbredning är inte voodoo, men inte helt okomplicerat heller. En "bra antenn" är det som man kan påverka mest själv, om man inte kan välja stationsplats fritt. Inom försvaret brukar man tala om "högt, fritt och blött" för bästa förbindelse på kortare våglängder och det gäller ju även "kort kortvåg", såklart. När man använde HF kommersiellt (typ inom handelsflottan) var det ju inte bra att låta sig hejdas av dåliga conds, utan man valde frekvens utefter vad som funkade. Att kunna nå Göteborg Radio från Panama var ju inte en fråga om att "det går kanske", utan man anpassade sig (och antennen...). Om man är intresserad av frekvenser från 28 MHz och uppåt, då spelar condsen stor roll, absolut, liksom en vettig och vettigt placerad antenn. Ett sätt att få grepp om praktiska conds är väl om man har kända sändare att försöka lyssna in, det finns väl några fyrar på HF man kan söka.
 
Angående radio, vilka band/frekevenser siktar du på ?
President lincon är väl enbart licensfria kanaler ?
En SDR mottagare kan ju bli väldigt billigt
Även för lyssning och QRP (låg effekt ) ubitx
Eller hör med lokala amatörradioklubben , stor chans att någon har något äldre liggande som kommer funka fin fint :)
 
10m blir väl föhoppningsvis bättre och bättre nu. Och det är ett kul band som kan överaska. Jag har kört ca 120 DXCC (bara 220 kvar :p) nu senaste 2-3 åren med en 35-40 år gammal 27 MHz "pinne". En hel del digalt men CW och SSB funkar ocksåp fint ibland, även på de långväga. Men det skadar inte att ha 100W eller mer...
 
Hej!
Mina råd bygger på min erfarenhet och mitt sätt att se på det hela, det står andra fritt att tycka annorlunda...
Jag tycker att radion i fråga inte kan rekommenderas till en nybörjare, i synnerhet under rådande läge i solcykeln.
En snabb sökning på nätet gav träffar där den kostar 2995:-.
Med det begränsade frekvensområdet och måttliga effekten, jag säger NEJ!
(Radion är väl inte annat en en förklädd CB-pyts?)

Att bara ha 10 och 12 metersbanden är och kommer att vara under långt tid en starkt begränsande faktor.
ÄVEN om kanske framförallt 10 m glimmar till lite då och då, men det kommer att dröja några år innan det blir "kul på bandet".

Mitt råd är att leta efter en "riktig amatörradiotransceiver", ny eller bättre begagnad.

För att svara på hur illa "poor" är på 10 och 12 m, allt ifrån några tiotals km till kanske 100 km, men här kommer antennerna i sändande och mottagande ände att spela roll. Med en av stationerna högt upp på ett berg så ökar räckvidden förstås, det är mycket som spelar in.
 
Jag fick rådet att köpa en IC-735 när jag började intressera mig för radio 2013/2014 och jag skulle ge samma råd till en nybörjare idag. Kostar kring 3-4 tusen, 100w, 160-10m. Behövs ett externt nätagg. Köpte en maas switchat aggregat, som funkar klanderfritt 7 år senare.
 
Eller varför inte lägga till en liten slant och köpa en IC-746. Inte så dyr, med inbyggd autotuner och 100W på 2m.
 
Tack för alla svar!

Min plan var att skaffa något för att komma igång men samtidigt vara något att växa i.
Kikade lite på 80m. Verkar fungera bra. Har dock inte allt för stor plats för en antenn.

Det som lockade med Lincoln och 10m var att det var relativt billigt och lätt att sätta upp
samt inte tog så stor plats. Verkade även vara mobil.

Men det är ju ingen direkt räckvidd på 10m idag, så det skadar ju inte att skaffa något som klarar fler band.
20m verkar ju lira hyfsat just nu. Kanske lite mindre antenn än 80m :)

Är som sagt väldigt ny, men tänkte att jag skulle lära mig vartefter.
Även läst lite om Yaesu FT450D.
Var dock lite dyr, men verkar klara många band(160m-10m) + inbyggd antenn tuner och 100W...

En IC-735 eller 746 verkar också lovande. Hittar de dock inte till salu någonstans förutom beggat...

Finns det någon bra butik i sverige där man kan köpa utrustning?
Det mesta jag har hittat annars är ju på tradera eller ebay...

De butiker jag hittat på nätet har ofta inga transcievers på lager, så det kanske är ebay som gäller...
 
Jag har köpt en del användbara och prisvärda grejer på Tradera och även här finns ju köp/sälj att titta på. Vad gäller "stor plats" så är det ju lite diffust, men en variant är ju att ordna (i mitt fall = köpa) en bredbandsantenn (terminerad vikt dipol) och hänga upp som "inverted V". Behöver inte stämmas av, på bekostnad av verkningsgraden förstås, men man är ju snabbt igång på det band man väljer. Det man behöver är en upphöjd mittpunkt och låga fästpunkter för "armarna". Dannex.se har sådana antenner. För 10 och 20 m banden är det ju heller inte så knepigt att få till en halvvågsdipol med rimlig storlek; sådana kan ju också hängas som inverted V och tar då mindre plats i horisontalled.
 
IC-735 och 746 är apparater som är runt 20-30 år så du hittar dem bara som begagnade. Jag kör själv med en IC-745 från mitten på 80-talet. Leta efter såna. Finns Icom, Yesu, Kenwood m fl. Bra kvalitet, drägliga priser och tillräckligt moderna för att ha digital frekvensinställning och minnen mm. Dom klarar ofta minst 160-10 m banden, 100 w, CW, SSB ibland AM i vissa fall även FM.
 
Hej!
Ralf, vi är många som inte har "obegränsad plats" för att anordna med stora antenner...
Först vill jag påpeka att du bör skynda lite långsamt, det är svårt att veta vad man vill i början av sitt amatörradioäventyr.
Till på köpet så är det sannolikt att intresset skiftar över tid.

Jag tänker så här, skaffa dig en "meningsfull utrustning" kanske något som går att leva med och utveckla.
Undvik att springa iväg och köp något som blir lite av en återvändsgränd.

Antenner, det många tänkbara lösningar, vissa kostsamma och andra "nästan gratis".
Man kan få till en lösning som är helt OK med små medel.
Hur bor du, vilka begränsningar har du kring antennutrymme?

Vi har en tomt som är knappt 30 m lång, på baksidan har jag en 13 m hög vertikal som går fint på 20-30-40 m och rätt skapligt på 17 och 80 m.
För kommunikation på kortare avstånd (kanske främst på 80 m), Skandinavien, har jag en trådantenn 28 m lång och ungefär 7-8 m upp i luften.
Stundtals har jag haft andra lösningar, så som en inverterat V med matningspunkten 7 m upp och ändarna 3 m upp, avsedd för 20 m.
Med denna antenn körde jag rätt mycket EU, NA, AS men även en del Australien och Nya Zeeland, detta med 250 W.

Så, dela dina tankar med oss så skall vi försöka lotsa dig framåt, hoppas jag...
 
SM6OID - Skulle du vilja berätta mer om din vertikalantenn? Köpeantenn eller egenbygge?

Jag är helt grön (licensierad 2020), bor smått med liten tomt och är på jakt efter vettig vertikal för åtminstone 10, 20 och 40 meter.
För 80 meter lokalt tänker jag mig en ändmatad trådantenn. Hur matar du din?

ralf.ohlund - När jag satt i precis samma funderingar som du så bestämde jag mig efter mycket eftertanke för att köpa en så bra radio som jag tyckte mig ha råd med och börja därifrån. Det som jag upplever som det svåra med att komma igång är det där med antennerna. På sätt och vis en ganska trevlig sak eftersom detta åtminstone för mig handlar mer om att tänka efter (och fråga de gamla rävarna) än om att lätta på börsen och köpa det tjusigaste man kan hitta.

Lycka till med dina studier!

SA7LHJ
 
TNX SA7PGB

Mycket intressant. Gott om radialer på marken ser det ut som. Det drar ner WAF en hel del :/
 
Last edited:
SA7LHJ
Alla effektiva vertikaler kräver omfattande radialsystem (finns undantag givetvis , men inga smidiga och billiga )

Går att dra ner i gräsmattan så de blir i stort sett osynligt. Spänner du dem hårt med hjälp av piggar som används för kantlinan för robotgräsklippare har gräsmattan svalt dem på mindre än 2 månader.

Konstruktionen är i sig ytterst enkel o bygger på 1/4 vågs vertikal, som en faned dipole , fast vertikal.

73
 
Hej!
SA7LHJ, svaret är att antennen är ett "hopplock".
Själva antennelementet är ett teleskopiskt glasfiberrör, som är köpt.
Till detta har jag en ATU från Skanti (marin utrustning), men den kan ju ersättas med en valfri ATU, eller fast anpassning?

Min inverterade L är också hopplock av metspön+ lite allt möjligt, isolatorer från Granngården och, åter igen, en Skanti ATU.

De Skanti ATU jag använder är från TRP8000-serien, inte enkla att hitta och är inte billiga, i synnerhet 750 W versionen.

Jag måste poängtera att min vertikal är inte nå't vidare bra på 10 m, strålningsvinkeln är nog rätt brant uppåt.
 
Jag skulle satsa på en radio med alla band istället för att snöa in på några få band.. Mest för pengen IMHO får du om du köper en IC7300.
Om du har möjlighet skulle jag sätta upp en multibands dipol för de band du vill köra alternativt en EFHW för de band som är aktuella..

//SM0TSC


Hej!

Har börjat intressera mig för amatörradio och har även beställt KonCEPT.
Tänkte dock höra lite kring radio osv. Vill hitta något bra i min prisklass ;)

Jag är intresserad av att kunna lyssna och, på sikt, sända och nå ut lite längre.

Har tidigare fått tips om President Lincoln 2+ och köra 10m + 12m.
Det verkar vara en trevlig radio och bra för nybörjare :)

Verkar som att man kan komma rätt långt med den vid bra kontitioner
och man behöver inte ha så stor antenn på tomten.

Men, jag har läst på lite om 10m bandet, och någon skrev att nu när solaktiviteten avtar så når man inte lika långt.
"The sun's cycle 24 activity is slowly subsiding. Yet, it will still throw enough energy toward earth to maintain the "F layer" in good enough shape, at least sometimes, to continue reflecting 10 meter radio signals until about 2019."

Men när solaktiviteten går upp verkar det vara ett väldigt populärt band :)

Även sett att det är "Poor" conditions just nu.

View attachment 6683
Om detta stämmer, hur långt skulle man nå i dagsläget och framåt, om vi nu ligger på/närmar oss/på väg ifrån minimum?

Har hittat info om att "ground wave" ligger på upp till ca 50 miles(80km) beroende på antennhöjd,
medans "sky wave" kan vara väldigt långt. Vet dock inte hur långt "Poor" motsvarar :)

Tack! :)
 
7300 är radion man få mest för pengarna enligt alla jag pratat med typ, men fortfarande mycket pengar
En defintionsfråga. Men lägger man ner de slantarna så har man en radio att växa i under många år.. Man kan ju slå ut det på antalet tillfällen man använder den så ser man att det är en ganska billig investering ändå.. Man måste betänka att köper man en radio som är 20-30 år kan det vara svårt med reservdelar när de går sönder

//SM0TSC
 
Back
Top