Nybörjarradio

Idag får man extremt mycekt radio och prestanda för lite pengar.
Jag minns när vi på SRS sålde exvis IC-751, så kostade den 17 000 för att efter hand komma upp i 24 000 kr.
Många som ville ha en sådan lånade pengar till inköpet, ofta lånade man upp på huset.
Vad blir 17 000 kr idag?
Vad kostade en DRAKE line med allt, jo omkring 90 000 kr idagens penningvärde räknade jag ut en gång.
Idag får man mer radio för en tiondel av pengen är för 40 år sen.
Så att klämma upp 10 - 15 tusen idag är en låg investering för en fin hobby.

Ja visst, allt går att räkna på andra sätt, men ett exempel i alla fall.
Och vissst det som var förr är inte nu.......
Pengarna skall räcka till så många andra saker numera.
3 -5 olika abonnemang för 199 till 299 kr styck ....per månad.....
Men det måste man ju ha....

Att köpa en äldre radio, IC-735 som många förordar, kan bli en mycket lyckad affär.
Man kan lära sig mycket om tekniken och man fördjupar sig i den.
Går den sönder däremot kan det bli mycket att lära sig .....
3000 eller 4000 kr är en bra investering då.

En nackdel med dagens apprater är att det knappast kommer att finnas delar i varken 10 eller 25 år som det gjorde till IC-735:an.
Utan då gäller ny radio precis som ny tvättmaskin eller TV.

de
SM4FPD
 
Håller fullständigt med, däremot så tycker jag det är förnuftigt att kanske höra om man kan låna något av lokala klubben, vet man att man kommer hålla på med hobbyn många år framöver så är jag helt med dock.
 
För egen del var min första HF-radio en Yaesu FT-897D inkl. inbyggt nätaggregat (option), den har jag fortfarande kvar, kör mest digitalt HF, VHF & UHF på den numer. Skaffade senare bättre apparat men skulle rekomendera en Yaesu FT-897D eller FT-857D (samma rigg fast mobilrigg) som förstagångsradio. Har den även filter i sig blir den bättre.
/Lycka till!
 
Jag började med en ny Icom IC-706MKIIG, den har jag kvar än. Mycket bra radio! Så en begagnad sådan kan jag varmt rekommendera. Ser att det ligger en sådan, och en ATU, ute på Tradera nu.
Jag har även köpt en Xiegu G90 HF, ska bli spännande att testa den, främst portabelt. Kostar ca 5500 kr hos limmared.nu
 
För runt 15 papp (som någon kommenterat får man mycket radio för pengar idag jämfört med för 25 år sedan) så finns ju även många fina små portabla QRP-riggar att få som kanske kunde vara något för dig om du främst vill vara aktiv/portabel. De är alla små, lätta, och har väldigt god prestanda (speciellt i förhållande till lågt pris) tack vare modern direktsamplande SDR-teknik; KX3, IC705, TX500.
 
Hej och stort tack för alla svar!
Fick lite oförutsedda aktiviteter under våren så har inte varit så aktiv i detta på ett tag. (Fick renovera pga vattenskada bl.a.)

Har kikat igenom alla svar nu och en begagnad Yaesu eller ICOM verkar vara bra :)
Helst med ATU (eller extern) då jag förstått att det är bra bl.a. om man vill köra olika band på samma antenn mm.


Jag började med en ny Icom IC-706MKIIG, den har jag kvar än. Mycket bra radio! Så en begagnad sådan kan jag varmt rekommendera. Ser att det ligger en sådan, och en ATU, ute på Tradera nu.
Jag har även köpt en Xiegu G90 HF, ska bli spännande att testa den, främst portabelt. Kostar ca 5500 kr hos limmared.nu
Har kikat på G90 och den verkar också väldigt intressant. En portabel radio som klarar de flesta band. Hade också CW encode/decode så det underlättar ju lite om man vill testa detta.
Såg att den var på 20W (och väldigt stabil på det också, även på lägre DC (<12V)).

En fråga bli då hur långt man skulle nå med denna radio på 20W på tex 80m?

Lyssna långväga borde inte vara några problem, dock saknade den lite filter, men det går säkert bra ändå :)

Läste nyligen dock att det verkar vara lättare att nå lite längre än kortare med HF. Dvs de som är för långt borta för att nå direkt via "ground wave" missar man via "sky wave" eftersom de är för nära för att signalen ska "studsa ner" till dem. Typ mellan 50–650 km från där man själv är..
(enl. https://newhams.info/2017/02/09/how-far-can-i-communicate/)
Men även läst att 40m fungarar bra för närmare kontakter, ev även 80m..
 
Last edited:
Du kan nå hur långt som helst på 20w med rätt antenn och bra konditioner men jag skulle ändå rekommendera dig en 100w station att börja med och kanske komplettera med en lågeffektare i framtiden. Du hittar riktigt bra stationer för 4000 - 5000:- och antenn bygger du lätt själv eller köper. Vill du ha flera band så kolla på W3DZZ eller Windom antenner. Tänker du dig 80m och 40m så kanske en vanlig dipol med två ben för 80m och två ben för 40m.
 
Hemifrån har jag under min amatörkarriär sällan kört mer än 5w. Det räcker till alla kontinenter, men man är konditionsberoende..
Jag vill också hävda principen "en hundralapp på antennen motsvarar en tusenlapp i riggen" dvs skaffa en bra rigg och den bästa antenn som ditt qth tillåter :)
 
Hemifrån har jag under min amatörkarriär sällan kört mer än 5w. Det räcker till alla kontinenter, men man är konditionsberoende..
Jag vill också hävda principen "en hundralapp på antennen motsvarar en tusenlapp i riggen" dvs skaffa en bra rigg och den bästa antenn som ditt qth tillåter :)

Skall planera att certifiera mig i höst, och är också inne på att starta med en radio på 5W eller 10W. Är nyfiken på att experimentera just med olika antenner och lära mig hur de fungerar. Vill gärna också ha en mobil radio då jag tyvärr bor i en dal mellan två stora längsgående kullar.

Alla talar emot att starta med låg effekt som nybörjare för att det är så enormt mycket svårare, och det ligger säkert mycket bra i det, men jag tänker mig att man även måste få gå lite på känsla vad man själv är ute efter och intresserad av.

Är personligen lite mer intresserad av tekniken med antenner och portabelt (samt digitala moder och text). Mindre intresserad i att tävla i contest eller prata långväga (det kan jag lättare göra över nätet).
 
Hej!
Jo, det är ju just det som är problemet, ingen märker nå't när man kör QRP...
Nåväl, skämt åsido, jag står fortfarande fast vid att som nybörjare starta med QRP, ja det ställer höga krav på tålamod.
Vår hobby är redan full av tappade sugar, så de vore ju synd om ytterligare ett nytillskott skulle tappa sugen?

Själv kör jag både relativt låga effekter såväl som höga, var sak har sin tid.
Jag har haft SSB-förbindelse Trollhättan-Oslo på 80 m, min uteffekt var 20 mW, perfekt läsbarhet.
Det var ju ett kul prov...

Jag har ett antal portabla militära stationer, vissa ger mig 20 W ut, jag vet vad man kan förvänta sig eller inte förvänta sig med den effekten.
Jovisst, jag har körs USA östkust med 2,5 m piska, 1 W bärvåg AM på 29 MHz, men det sker ju inte precis ofta...

Mitt ursprungliga råd står orubbat, nybörjare skaffar sig en 100 W rig, med den effekten så tycker jag att pris/prestanda hamnar bra.

Angående G90, jag måste nog ifrågasätta dess sändarkedja, tycker mig hört och sett (via web sdr) ett antal G90 med externt PA, av olika slag och effektnivåer. Det som kommer ut verkar inte direkt rent, NOTERA att den låter helt OK, men kolla hur det ser ut på sidorna av nyttosignalen!
NEJ, jag har inga pålitliga mätdata, men det kanske finns att hitta där ute...?

Jo, till sist, jag vet att jag hörs i ZL-landet med 20 W (CW) utan märkvärdiga antenner, det är fråga om tid och frekvensval, samt förstås årstid och rådande konditioner. Men, åter igen, det är inte sällsynt, dock får man ytterst sällan svar från ZL när man ropar CQ med 20 W, det har hänt, men inte ofta.

Till sist...
Hur såg min första utrustning ut... anno 1983?
Hemmabyggd CW-sändare med 25-30 W ut, mottagare BC-312-D.
Sändaren genomgick ett otal modifieringar och effekten steg...
Ärligt talat, jag var MYCKET tekniskt intresserad, med betoning på MYCKET, gissar att någon som varit mer intresserad av kontakter hade gett upp och börjat med en helt annan hobby.
 
Som OID skriver, köp en 100W station. Vill du köra QRP så skruva ner effekten i så fall och så har du 100w när det behövs. Risken med QRP är att det blir frustrerande om du till exempel vill hoppa med i en ring på 80m när kondsen inte är på topp eller det är bråtigt på bandet och du inte går att läsa. I morgon skall Huddingeringen köra QRP vilket flera tjuvstartade med förra fredagen vilket ställde till stora problem för ringledaren att läsa stationerna. Fördelen med en äkta QRP-rigg är strömförbrukningen och formatet men skall du huvudsakligen ha radion hemma så spelar det ingen roll.
 
Tack för all info!

Då har man blivit med radio då :)
Hittade en begagnad Yaesu FT-450/AT.

Nu börjar jakten på ett bra nätagg samt antenn(er).
Skulle tex. en sådan här duga?

Eller finns det bättre alternativ?

Finns det bra tips på antenn?
Tror inverterad V eller kanske vertikalantenn?
Bygga själv som nybörjare?
 
Beroende på omständigheterna kan det ju vara en idé att köra med ett batteri (typ bilbatteri) och en enkel laddare som klarar underhållsladdning. Så länge man inte kör dygnet runt bör det funka utan att batteriet dras ur. Annars är det nog bra att titta efter högkvalitetsaggregat, gärna just för radio-/datorbruk - switchade grejer i lägre prisklass kan störa rätt rejält.

Om den inbyggda avstämmaren är bra, så kan man väl börja väldigt enkelt med vertikal och ett par motvikter (som jordplan), men här hänger ju mycket på hur QTH ser ut. Själv är jag lite lat och kör en T2FD i inverted V. Det tar en hel del plats men man slipper avstämning och jag har intrycket att det räcker rätt OK även om jag bara trycker ut lite effekt, åtminstone på 7 MHz och uppåt.
 
Som -GLD skriver så kan gamla PC-nätagg vara användbara. Speciellt sådana som hittas i skrotade dataservrar.
Brukar själv ta vara på allt sådant vid "containerdyk". Många av dom har datorkunnig ungdom redan klurat ut hur dom skall kopplas
för att kunna startas och styras. Informationen finns litet här och var på nätet. 12-13V >60A mer eller mindre gratis. Serveragg brukar vara plug-in så man skall passa på att löda ur/få med sig den kretskortskontakt som sitter i power-bakplanet!

Ett "Ouch" bara gäller ledningsbundna störningar som -UAN skriver. Utspänningen kan vara ganska störig då switchbrus finns med på köpet. Att avstöra sådana agg kräver ferriter, kondensatorer, ferriter och åter kondensatorer. De kan också vara känsliga för återmatad RF om exvis en antenn inte har bra anpassning. Själv kör jag med ett stort blybatteri som underhållsladdas. Förutom skyddet för överspänning finns också en hyfsad garanti att inte matningsspänningen försvinner om man har en av dom riggar som får mjukvaruuppdateringar titt-och-tätt.

Är man osäker och ny i gemet anser jag att -UAN's råd om att batterimetoden är att rekommendera. Man måste då bara kolla att inte underhållsladdaren stör. Jag vet att folk tidigare har knorrat om Cetek's laddare. Det finns gott om beskrivningar på linjära analoga på nätet.
 
Hej!
Ralf, kul att du skaffat en radio!
Spänningsmatningen har du fått flera förslag på, fundera och återkom om det är något du funderar över.

Antenner, mitt förslag är att du börjar med något som är enkelt att få till och inte så kostsamt.
En av anledningarna är att du kanske inte riktigt vet vad du vill, så man kan ju börja prova lite försiktigt?
Så, här kommer en variant som inte är dyr...

Vertikal för 20 m
Skaffa ett 6 m metspö på Biltema, "ett antal meter" kopplingstråd, 1.5-2.5 mm2, lagom längd koaxialkabel, plus lite diverse små jox...
Så gjorde gjorde jag för jättemånga år sedan, metspö + 5,? meter 2.5 mm2 kabel som fästes utmed spöt.
I nedre änden löddes koaxens mittledare till ledaren på spöt, skärmen anslöts till 4 st 5,? m jordplan.
Bortsedd från intrimning, så vips har du en helt OK vertikal, till en rätt låg kostnad, nu kan du pröva om du gillar 20 m och prestandan på antennen. I mitt fall använde jag ett bambuspö, "man tager vad man haver".
Antennen placeras där du kan placera den, prova o se!
Jo, sätter du den lågt, tänk på att det är inte "helt lyckat" som någon kan beröra antenntrådarna.
Jag har kört med en antenn som denna, ungefär 2 m upp över gräset, jordplanen rakt ut kopplat till en portabel militär transceiver med en inbyggd kompetent ATU, 20 W ut. Körde många EU + några US den dagen. Antennplaceringen var förstås inte optimal, men... trots detta var jag glad!

Jag brukar tänka ungefär så här, kan jag inte få till det riktigt bra, så kan jag ju prova med något annat och se hur det går...

Jo, isolatorer köper man på Granngården eller andra latbruksbutiker för "skit och ingenting".
 
Back
Top