Nybörjarradio

Även jag kör med metspö och vanlig kopplingstråd.

Portabel_vertical_kit_ss.jpg

I mitt portabelkit finns ett 10m metspö, staglinor och olika längder av kopplingskabel försedda med bananpropp i ena änden och bananuttag i den andra. Även olika baluner / unun finns att prova med om det behövs.
Givetvis även en rulle koax och en parasollfot som kan skruvas ner i jorden.

Detta är inga dyra grejjer men ger mig möjlighet att köra från 40m till 10m lite beroende på vilka trådlängder jag kopplar ihop.
Perfekt att experimentera med i sin trädgård.
 
Hej igen!

Tack för alla svar :)

Nu har jag skaffat lite prylar för att bygga en vertikal (och även prova dipol/inverted-V).
Antenn_prylar.jpg

Hittade ingenstans att köpa banankontakter (hanar fanns överallt, men inte honor), så det blev BNC-kontakter istället.
Tips på vart man kan köpa banankontakter?

@SM6OID: Om jag förstod din beskrivning rätt så blir det så här:

Antenn.jpg
Blått metspö med staglinor. 5m Svart antenn/kopplingskabel längs med (ger 1/4 våglängd). 4st 5 meters kopplingskabel som jordplan(ut från den röda kopplingspunkten. Tänkt att vara BNC). Coaxens mittpunkt till antenn, skärmen till jordplanen. De i sin tur går ner i marken.
Den "gröna" 10m coaxen har PL kontakt (den gråa) i andra änden och går till radion.

Förstod inte riktigt vad jag ska ha isolatorerna till? Om man gör en dipol (då går ju mittpunkten till ena sidan, och skärmen till andra sidan. Där kan man ha isolatorer i ändarna när man fäster upp dem i linor eller liknande), men för vertikal förstår jag inte.

Nej, inte så lyckat om någon rör kablarna. (Men kommer ju inte sända första tiden, så har lite tid på mig att klura ut säkerheten där).
Kommer dock inte kunna ha antennen uppe "permanent" så ska kika på att få lösningen så snabb/enkelmonterad som möjligt.

Hur högt bör man ha antennen från marken? Läst att dipol bör vara minst 1/4 våglängd, men hittar inget för vertikal...
Såg siffran 2m i svaret. Vad är tanken bakom den höjden?

Ang. jordplan så verkar de inte behövas vara så långa om man ligger på tex 1/2 våglängd på antennen. Är det rätt förstått?
När jag läste om det så stod det specifikt att de "bara" behövs om man kör på kortare antenn som 1/4 våglängd.

En sista fråga: Kan man starta radion utan antenn (bara för att kolla runt i menyer osv)? Tänkte om den tar skada av det?
 
Angående höjden , de brukar sägas att en kvartsvåg är önskvärt, höjd över marken har med hur strålningsdiagrammet ser ut och överdrivet förenklat så under en kvartsvåg brukar energin gå mer rakt upp , vilket iofs är bra för lokala kontakter men sämre för DX.

 
Sådär då! Efter låååång tid av tusen avbrott (och tusen frågor ;) ), så har jag äntligen lyckas skapa en insulator (Kallas de iaf på engelska?)
Gjorde en utav masonit (man tager vad man haver) och gjorde hål i mitten så jag kan trä den över spöt och så sitter den på en stopp 5m ner från toppen.

insulator.jpg

Med 4 jorplan, 1 ledare samt 1 BNC för anslutning till koax. Även med hål i för tryckavlastning för kablarna. Tänkte fästa med karbinhake (eller bara snöre).

Så nu hoppas jag bara på bra väder i helgen så jag kan testa :)

Ang. antennhöjd så verkar det som att det har betydelse för hur den strålar, vilket borde innebära att jag, som inte får sända än, inte behöver bry mig särskillt om det just nu.

Men en "sista" fråga: Bör jag köra med eleverade jordplan, eller ska de jordas i marken? För/nackdelar? Har sett en del klipp om antenner osv, men det är fortfarande rätt nytt för mig..

Antar dock att jag bara kan prova och se vad som händer med de olika sätten...
 
Angående jordplan eller eleverade.
Om jag förstått expertisen rätt så, eleverade om du kan klippa till så de blir avstämda, på marken behövs de betydligt fler , men är betydligt smidigare och inte lika känsligt för avstämt. Lägger du på marken bör man ha om nu inte minnet sviker mig 16+st vilket låter många o krångligt , men enligt min mening mindre krångligt med eleverade :) Nu är mitt svar ganska kraftigt förenklat.
 
Japp, tänkte bara testa. Hade inget plexi eller nån gammal skärbräda eller så hemma.
Ska inte låta den sitta uppe i regn :)

Då blir det eleverade iom jag redan förberett för 4st. Får försöka klippa till samt så hoppas jag att ATUn kan hjälpa till lite där också :)
 
Köper man två metspön på en gång så kan man göra en deltaloop.
 

Attachments

  • Deltaloop_portabelt_s.jpg
    Deltaloop_portabelt_s.jpg
    406,5 KB · Views: 26
Bor man i närheten av Gbg säljer Strömvalls sportfiske dem, de tar hem, kanske bättre pris om man kan köpa flera?

Frågade dem, antalet som köper dem för att fiska med är inte jättestort, de flesta är radioamatörer och geocachare :)
 
Aha , jag vet vad geocaching är, däremot tänkte jag dumt nog att spöt användes för någon form av antenn-grejs jag är hobby-skadad.... och Antenner och geocaching så fick jag inte ihop det :)
 
Jag har testat just det du visar på din bild Micke, matad med bandkabel och en Z-match. Det fungerade utmärkt.
Jag hade två av Biltemas 6 meters spröt.
 
Spiderbeam har teleskopspröt lite kraftigare än metspö, finns 7m, 10m, 12m, 18m och 26m...
Finns på Limmared eller Wimo och säkert på fler ställen. 18m har jag rest själv, 26m skulle jag inte ge mig på men det går säkert.
12m stolpen använder jag oftast med en PAR EFHW 10,20,40. 18m stolpen är perfekt för 1/4 våg på 80m men det är ett pyssel att resa den....
Jag har en stålplatta med ett påsvetsat 50mm stålrör som jag kan köra upp bilen på och sen sätta 12m masten på, kräver ingen stagning om det inte blåser för mycket, snabbt och enkelt.
 
HEJ.
Ett antennkompendium som är bra:
Antennkompendium V1.1
Där står de intressanta grejjor!
73 de DAN Andersson SM3MTQ i Delsbo
 

Attachments

  • antennkompendium-v1-1(7).pdf
    1,1 MB · Views: 42
Back
Top