Nybörjarradio

Spiderbeam har teleskopspröt lite kraftigare än metspö, finns 7m, 10m, 12m, 18m och 26m...
Finns på Limmared eller Wimo och säkert på fler ställen. 18m har jag rest själv, 26m skulle jag inte ge mig på men det går säkert.
12m stolpen använder jag oftast med en PAR EFHW 10,20,40. 18m stolpen är perfekt för 1/4 våg på 80m men det är ett pyssel att resa den....
Jag har en stålplatta med ett påsvetsat 50mm stålrör som jag kan köra upp bilen på och sen sätta 12m masten på, kräver ingen stagning om det inte blåser för mycket, snabbt och enkelt.
>>men det är ett pyssel att resa den....

PNP: jag har flera av Spiderbeams modeller och gissar att du gör ungefär som jag. D v s eftersom det är mycket svårt att dra upp en lång mast själv genom att dra upp den i stagen, gör jag istället så här:

- jag räknar ut staglängderna för olika "våningar" i förväg, sätter dit dem och fäster stagen för en av de övre våningarna i markfästena, övriga får vänta.

- placerar t ex en stege under masten nära toppen, så att toppen lyfts en bit från marken

- skjuter sedan på masten nerifrån och sätter ned en spade vid roten efter varje "åhej", så att den inte glider tillbaka

- rätt vad det är står masten faktiskt där. Jag fäster och justerar då samtliga stag.

73 & GL,
Rolf, SM5MX
 
Nu i helgen så satte jag upp min 20m metspö-antenn och fick höra musik från asien (13.570), samtal från Ryssland (14.120),
samt så verkade det ha varit någon skandinavisk tävling igår så massor av trafik :) (14.258 bla. Var trafik på flertalet frekvenser)
Fick även höra lite CW...

Väldigt spännande att komma igång nu och lyssna!
Tack för all support!
 
Back
Top