Nyfiken på ELECRAFT

SE5X

Well-Known Member
VARFÖR anses Elecraft vara en så bra rig att den t.ex. var den populäraste under amatörradio-VM i somras?

Här har du nog en förklaring:

Receiver Test Data

Dessutom är ju Elecraft ganska så "öppna", dvs. vad gäller information och att man kan bygga själv i olika omfattning.

Eric SA5BKE

Hej Lennart.

För min egen del kan jag säga att min K3:a är ergonomisk. Inte för många knappar och prylar att fundera på. Inga komplicerade menysystem, utan en radio helt enkelt. Jag är också mycket nöjd med dess IF-ut, som jag kopplat till en SDR-14 som du borde ha erfarenhet av ;). Så jag har bra koll på banden när jag kör contest. Dock har jag bara kört 6m och 2m. Har inte fått ett HF contestsug ännu...

En annan sak som fungerar mycket bra är den inbyggda antenntunern som jag har i min. Tunar en Carolina Windom utan några problem alls.

Och sist men också minst, storleken är bra. Dvs. ingen stor plastklump med skärmar och annat. Det kan man anpassa med dator/skärm/laptop eller vad man nu vill ha till.

Så kort och gott, det är en mycket kompetent radio som i en enhet kan köra 160m-2m och har bra ergonomi och utbyggbarhet. Vad mer kan man vilja ha?

73 de Kai

PS: Jag är också nöjd med min IC-7000.... så jag är inte radioreligiös...

Lennart, jag kan bara säga att det jag har kört med min egen K2:a....så är det jag gillar bäst, kristallfiltren......bra bättre än i min IC-760PRO(IC-765).

Sedan gillar jag iofs att man har direkt acess till effektinställning och telegraferingshastighet, utan att rota i menyer. K3:an tycker jag har tagit ett steg bort från vad elecraft står för...byggsatser. K3:an ser ut som vilken köperigg som helst, även om den är "bra" ergonomiskt osv......för mig är elecraft = bygga själv. K3 passar inte in där även om den är bra.

/Bjarne

Att Elecrafts specifikationer är utmärkta visste jag sedan tidigare. Kai och Bjarne har bekrivit några egenskaper som gör att Elecraft används av de främsta inom radiosporten. Tack för svar. / Lennart

Jag passade på nu när dollarn är extremt låg och beställde en K3 häromdagen.
Skall bli superkul att sätta ihop :)
Återkommer kanske med lite bilder på bygget.
// Åke

Även om jag har byggt en K2 med i princip alla options, 100 watts steg och en ATU så sneglar även jag på en K3!
Tror att dollarn kommer att gå ner längre så jag avvaktar ytterligare en tid med köpet..
Blir kul att höra vad du kommer att tycka om din K3:a

Jag beställde med 100W PA och ett 400 Hz 8-pol CW-filter.

Kommer kanske att utöka med 250 Hz så småningom och kanske även ett KXV3A IF Out Interface för att kunna koppla på LP-PAN. Men först får väl kontokortet återhämta sig lite ;)

// Åke

IF-out är helt klart en av de bättre finesserna. Jag brukar använda det för att hitta svaga signaler på 2m med hjälp av en SDR-14. Fungerar kalasbra :)

73 de Kai

Jag beställde med 100W PA och ett 400 Hz 8-pol CW-filter.

Kommer kanske att utöka med 250 Hz så småningom och kanske även ett KXV3A IF Out Interface för att kunna koppla på LP-PAN. Men först får väl kontokortet återhämta sig lite ;)

// Åke

Det är just detta som lockat mig med K3:an - att man kan bygga ut efterhand.
Att den dessutom har väldigt bra prestanda gör inget heller ;)
// Åke

Back