Nystart!?

Skall vi Julstäda forumet?

  • Ja!

    Votes: 22 75,9%
  • Vet ej.

    Votes: 0 0,0%
  • Nej, jag vill ha kvar gammalt groll.

    Votes: 7 24,1%

  • Total voters
    29

SM7UPK

Active Member
Efter att hjälpligt ha följt "debatterna" i de vitt skilda ämnen som efterhand "infekterats" med personangrepp har jag en liten förfrågan.

Skall vi be Administratorn julstäda bland debattsträngarna för att börja de nya året utan skelett i garderoben.

Visst det kan vara roande att läsa dessa in/utlägg, men tänk på att det som sägs på radion hörs när det sägs, det som skrivs går att läsa långt efter tidpunkten då det skrevs.

Media kan "citera" vad som skrivs och många av inläggen ger inte alls något bra intryck av hobbyns utövare.

Tänk på att detta är ett öppet forum...

Rösta för att ge din syn på situationen.

God Jul och önskan om ett Gott Nytt År!

/Ola Larsson
 
Det var ett gammalt knep. Antingen heter det:

1) Ja
2) Nej
3) Radera inlägg. Iom detta så sätter man sig till doms över "alstren".

Eller också skriver man om det lite som du gjort. Inte mycket men tillräckligt :)

Trevlig helg

Jan
 
Tack för saklig kritik.

Jo, jag erkänner att min personliga åsikt kanske lyser igenom en aning.... :)

Inte helt opartisk alltså

:D
 
Last edited:
JA, personpåhoppen kan vi vara utan - helt rätt.

För att underlätta för Administratorn att ev bli anklagad för censurering så finns det några frivilliga alternativ som kan prövas:

1/ Debattörerna kan städa efter sig själv genom att radera alla eller vissa av sina gamla inlägg, skrivna i stridens hetta.

Nackdelen är förstås att debatten inte längre är komplett och sent ankomna besökare får en skev bild....

Men... för min del har i alla fall städat bort ALLA mina gamla inlägg när debatten svängde över på kvalificerad smutskastning och sakfrågan övergavs. Jag gjorde därefter två omstarter av debatten om Hederskodex, men som snabbt blev inflamerade de med...

I så låga debatter vill jag inte figurera med mitt namn och signal. Precis som Ola mycket riktigt påpekar så finns det stor publik som surfar runt på öppna forum som det här, och har all anledning att ställa sig frågande till vad vi är för filurer och vad vi sysslar med. Eller hur?

2/ Den som skapade debatten (tråden) kan radera hela tråden genom att radera sitt första inlägg (vilket han har rätt till). Då försvinner alla efterföljande inlägg i den tråden vilket alla kanske inte gillar.

3/ Till slut. Administratorn kan utnyttja sin rätt att i enlighet med villkoren han satt upp för att vi skall få lov att delta här på ham.se plocka bort inlägg som kan verka störande, d v s i princip ALLA inlägg där enskild person pekats ut på negativt sätt.

:)

73
Bengt EQL
 
Tack för dina tips Bengt.

Med gemensamma krafter kan vi få denna skutan på kurs igen!

Min tanke med omröstningen är att kunna ge administratorn mandat att städa/censurera på forumet.


Há Dé Gött!

/Ola

:rolleyes:
 
Administratorn ska naturligtvis ha sin rätt att radera inlägg han/hon inte tycker platsar, DOCK ska han/hon kunna motivera med utgångspunkt på publicerade regler för mötet i fråga med berörda parter, inte nödvändigtvis i mötet men via email.

Ang: "d v s i princip ALLA inlägg där enskild person pekats ut på negativt sätt."

Detta innebär att en förening/person som gör på visst sätt som inte är till gagn för han/hon inte kan påtalas i mötet, dvs besvara ev uttalande?

Jag kan hålla med om ev "grisarsel-tillmäle" inte hör hemma men ev svartfotsverksamhet hör däremot hemma om man motiverar det hela.

Annars kan man ju bara säga hej och hejdå.

Jan
 
Last edited:
Mycket text, jag hänger inte med men det löser sig kanske på enklast möjliga vis genom alternativ 1 & 2 i Bengts inlägg.

Låt oss hoppas att Administratorn slipper jobbet med att radera.

Enklast är ju om alla gör lite, istället för att en skall göra allt.

Ses imorgon!
Nu går jag hem.

:D
 
her her her. Håller med. Jag brukar tänka så att jag skriver inte det jag inte skulle tänka mig säga till personen om man träffades i verkliga livet. Det är på något sätt enklare att häva ur sig elakhet på nätet än rakt i ansiktet på sin oponent.

(Har visserligen råkat ut för det oxå, men alla har det ju inte så lätt ;) )

Nä det behövs rensa ur lite och lägg allt snicksnack i ett gnäll forum. så kan man ju hålla dom andra trådarna lite mer normala.
 
Men…?
Jag känner mig träffad eftersom jag har nämnt några SSA-funktionärer i samband med de missförhållanden som råder här i Sthlm. Men hörrudu grabbar/tjejer, amatörradion är väl inte nån isolerad idyll heller? Dessutom så är det inte så mycket att välja på om man vill påtala allvarliga oegentligheter, ifall man inte vill bli refuserad i QTC förstås.

Det är väl mycket bra att folk får veta hur det går till i hamvärlden så att vi kan få till nåt som fungerar bättre, eller...? Det är för mycket mörkande i den här SSA-sörjan och det är just det folk är förbannade på såklart! Är vi ärliga och håller oss till sanningen så mår amatörrörelsen bra av debatten även om vissa funktionärer omnämns.

En annan sak är det här gnällandet om gnällandet - vissa grejor är för viktiga för att bli avförda som enbart gnäll. Man behöver inte gå som katten kring het gröt. Man får och man KAN faktiskt ännu nämna saker vid dess rätta namn i konungariket Sverige. Att det kanske inte ser så snyggt ut för utomstående kan erkännas men detta är i första hand ett forum för hams. Besides, skeletten försvinner inte för att webmaster´n julstädar och sopar under mattan! "Bättre lite skit i hörnen än ett rent Helvete" heter det väl? 73 de neZan

Ps. Apropå påhopp. Har ingen här på forumet läst -2ECLs poem ”Fjollträskarna” i senaste QTC? Ds.
 
Hej Nezan.
Om du känner dig träffad, så är du troligen skuldmedveten.
Tag då ditt ansvar och städa själv i din egen garderob.

Saklig kritik gentemot styrelse, funktionärer mfl. uttalar jag mig inte om.
Det är de "renodlade" (smutsiga) vendettorna och personangreppen som jag motsätter mig.

:rolleyes:Jo, visst har jag läst om er "fjollträskare" samt även hört flera oberoende källor beklaga sig över ert repeaterklimat där uppe i SM0.
Så för mig verkar inte kritiken helt grundlös... eller? :eek:

P.S Anders/ECL´s text är väl mer en vädjan om attitydsförrändring hos er i "träsket" än personangrepp. :)

Há Dé Bra! :D
Ola/UPK
 
Last edited:
Hej Ola!
Att jag känner mig träffad behöver inte betyda att jag känner mig skuldmedveten. Jag tycker inte att jag har gjort fel utan helt rätt i det här fallet. Vem går och känner sig skyldig när han tycker att han har gjort nåt bra? Inte jag i alla fall. Som jag skrev i mitt förra inlägg så tror jag inte på städmodellen. Eftersom det – I detta fall - inte finns nåt att ångra eller skämmas över.
Det är det som är den riktigt stora fördelen när man håller sig till sanningen. Det är hur lätt som helst att argumentera när man kör med öppna o ärliga kort.

Okidok, men du Ola, precis så där smutsigt och otrevligt kan det bli när folk blir överkörda och trampade på. Dispyter är aldrig trevliga vare sig dom utspelar sig inom amatörradion eller annorstädes men ibland måste bladen tas från munnen och sanningen lyftas fram. Inget vidare skoj och såna här grejor tar mycket energi från hobbyn som ju egentligen är att köra radio och ha kul. Som det här messet till dig tex. Lär väl sno sisådär en halvtimme allraminst…

Jasså, du har läst om oss ”Fjollträskare men utan att reagera på det inlägget?! (Hoppas att du inte ser detta som ett ”Personangrepp”) Ola, vet du vad? Jag tycker att du ”Silar mygg och sväljer kameler” när du mer eller mindre rättfärdigar ECLs påhopp på oss här i Stockholm men samtidigt förfasar dig över den fria debatten här på forumet.

Du drar dig inte heller för att tilltala mig som en ”fjollträskare” i ditt inlägg. Kanske en Freudiansk felskrivning eller…? Grejen är att du har tagit ställning i de här frågorna ang. SSA. Kritiken som förs fram här passar inte dig och syftet med din städiver lyser faktiskt igenom en hel del.

Citat, ”- Jo, jag erkänner att min personliga åsikt kanske lyser igenom en aning.... :) Jo-jo me´snöre – Kalmartrissan once upon a time – Minns du den? Apropå ingenting.

Repeatersituationen här ÄR jobbig, Javisst och ganska komplicerad dessutom. Förhoppningsvis så har dina ”flera oberoende källor” även berättat det för dig?
Jag vill inte kalla det korkade QTC-inlägget för kritik ens. Har väl talat med ett
fyrtiotal hams här efter publiceringen och alla är lika ledsna och förbannade.
Man behöver inte ha kommit på relativitetsteorin för att förstå att en sån där vomering inte
främjar nån ”Hamspirit ” direkt!

OCH…kolla den här; P.S Anders/ECL´s text är väl mer en vädjan om attitydsförrändring hos er i "träsket" än personangrepp.

Nu är du där igen#1
För det första Ola, vad betyder ordet ”Vädja” för dig? Tror ingen här uppe läste in nån vädjan i det där påhoppet.Troligen ingen i nåt annat distrikt heller – Visst ja, det var ju en (1st) i SM7 – Tänkte inte på det! Det är det här jag menar med att man måste nämna saker vid dess rätta namn – Hängeru´me´?

Nu är du där igen#2
Med ett skadeglatt ”er i träsket”. Varför skriver du så – Vi häruppe bor ju i Stockholm? Vädjan om ”Attitydförändring”? Svar ja!
Tänk igenom mina rader och återkom gärna när du har tänkt färdigt, Ola! Väl mött! JANNE

Ps. Hoppas att du inte uppfattar detta inlägg som ett personangrepp även om vi har olika uppfattningar! Ds.
 
jag håller med NEzan det som våran ( RK ) i sm2-land skrev i QTC nr-1 04 var bara för mycket jag som nezan har pratat med ham.s även sm7-land som inte fattar vad personen håller på med och han ska vara RK över hela ( SM ) det rimmar illa.

73 de Thomas
 
Godmorgon JANNE.

Förlåt!
Jag trodde att mina "smilisar" visade ironin i min text, det framgick bevisligen inte nog tydligt.

Klipps sedan brottstycken från texten ut ur sammanhanget blir det än värre.

Nu påminner mitt inlägg mer om "hets mot folkgrupp".

Usch så jag skriver, detta var absolut inte det budskap jag hade i åtanke när jag svarade på ditt inlägg.

Jag beklagar att min text innehöll så många angrepp.

/Ola
 
Äh det är lugnt, Ola!
Mitt fel - jag är inte så van med smilisar och Internet/chatkulturen vettu. Dessutom så har det varit mycket tråkigheter på sistone så "garden" åker upp direkt. Hi!
Hare´bra du & alla - vi hörs här eller på nåt band. 73/JANNE
 
Back
Top