Nytt antennprojekt - Off Center Fed Dipole

Nej, jag fortsätter envist att påstå att något inte stämmer, endera med matarkabeln som jag var inne på först
eller med mätningen / mätinstrumentet som antytts ovan.

Tack för alla vaksamma ögon!

Jag ser nu att jag jag ställt in instrumentet fel när jag mätte vid antennens matningspunkt vilket gett helt fel värden.
Jag nyttjade ju instrumentets möjlighet att räkna bort matningskabelns inverkan, men ser nu att jag lagt in helt fel värde där.

När vädret blir bättre skall jag dels mäta upp kablarna för att försäkra mig om att de är OK, dels göra om mätningarna vid antennen.

Återkommer med resultat.

// Åke
 
Nu har jag kollat upp allt kablage samt gjort nya mätningar.
Har både mätt resistans med multimeter och utfört "cable test" med SARK-110.
Kablar och kontakter visade sig vara helt OK.

Däremot var det "skit bakom spakarna" vid tidigare impedans- och SWR-mätningar.
Jag hade bl a missuppfattat hur man skulle kompensera för kabellängden.
Jag får skylla på att jag inte vant mig vid instrumentet än ;)

Så här taskiga var egentligen SWR-värdena vid antennens matningspunkt:

Screen Shot 2014-04-19 at 23.19.39.png

Så det var bara att börja om antennbygget från början!
Tursamt nog var antennen fortfarande för lång, så jag kunde bara fortsätta att kapa den :)

Eftersom jag nu redan hade placerat matningen på 40,7% av längden så bestämde jag mig för att fortsätta mäta där.
Men jag tog bort spolen och kondensatorn i mitten och kortslöt. Så trimmade jag ändå i mitten men kapade mindre på sidan mot matningen, annars hade jag ju förskjutit matningspunkten. Lite joxigt men jag ville inte löda om matningspunkten eftersom jag redan har fukttätat den ganska omsorgsfullt.

Nu fokuserade jag på att få resonans på 40, 20, 15 och 10m genom att trimma bit för bit (jag visste ju att den skulle bli för lång på 80 och för kort på 30m, se tidigare resonemang).
När jag var nöjd kopplade jag åter in spolen för att få resonans på 30m det visade sig att jag fick minska induktansen något till 2,4 uH.
Sedan testade jag olika värden på kondingen tills jag hamnade rätt på 80m. Även där fick jag korrigera. Jag slutade på 1 nF.

Nu ser det lite roligare ut:

Screen Shot 2014-04-19 at 23.22.04.png

Nu stämmer det också bättre med min teori i början av tråden.
Jag förväntade ju mig inte att 12 och 17m skulle fungera.

Däremot tycker jag att jag lyckats att få till en bra antenn för de andra 6 banden, precis enligt plan :)
80 och 40m skulle ju också ge något högre SWR vid vald matningspunkt (40,7%).
Med lågförlustkoax är uppnådda SWR-värden klart godkända!

Så här ser ett svep över hela HF-bandet ut:

full-hf.png

För skojs skull överlagrade jag ovanstående kurva med den simulerade (i 4nec2).
De blir imponerande lika, vilket betyder att 4nec2 gör ett bra jobb:

Screen Shot 2014-04-19 at 23.26.45.png

Den tunnare linjen är den simulerade medan den något tjockare är faktiskt uppmätt.
Notera att t o m den lilla knycken runt 17 MHz syns i simulatorn.

En sista notering. Under mätningarna märkte jag att antennens impedans påverkades mycket av marken under ca 5m höjd, men över 5m var markens inverkan inte nämnvärt stor.

Här kommer också den slutgiltiga ritningen:

Screen Shot 2014-04-19 at 23.32.04.png

Glad påsk!
// Åke
 
Last edited:
För skojs skull överlagrade jag ovanstående kurva med den simulerade (i 4nec2).
De blir imponerande lika, vilket betyder att 4nec2 gör ett bra jobb:

View attachment 3390

Den tunnare linjen är den simulerade medan den något tjockare är faktiskt uppmätt.
Notera att t o m den lilla knycken runt 17 MHz syns i simulatorn.

// Åke

Sånt här gillar jag!
För mig är det väldigt tillfredsställande att få samstämmighet i simuleringar eller beräkningar gentemot uppmätta världen.
Snyggt jobbat :eek:)

//Harry
 
Back
Top