Nytt år, nya antenner. Hjälp och tips mottages.

SM6YNO

Member
God fortsättning till er alla.
Min Steppir-3e yagi blåste ner med mast och annat före jul. Var ju en ganska trist julklapp, men helgerna gav ju tid att reparera masten, montera lite andra antenner och prova. Det är ju också kul. Nu till problemet/ideerna:
Steppir antennen fick ganska mycket stryk, direktorn är helt skrot, reflektorn har jag inte skruvat isär ehu:n på än, men det är inte lika mycket berylliumtejp ute i vart element, så något är trasigt iallafall. Drivna elementet är ok.
Fick en idè om att göra en kombo av en typ TH11DX och steppir, använda drivelementet, mono och ev duo reflektorer, mono och ev duo direktorer, så man får en 3el på 20m, 2-3 el på 17m, 3el på 15m, 2-3el på 12m, 5-8 el på 10m samt 6-8el på 6m, är detta något som skulle fungera? det blir många element, men jag har redan de flesta.
Tanken var: duo reflektor20-15m--duo reflektor17-12m--mono reflektor 10m--monoreflektor 6m--drivelement--mono6--mono10--mono6--duo12-17--mono6--mono10--mono6--duo15-20--mono6--mono10
Direktorerna behöver inte komma i den ordningen.
Anledningen är att jag inte tyckt att gainen på 10 och 6m har varit tillräcklig på steppir, har provat med monobanders på 10 och 6 nu, och de fungerar bättre, kan en sådan här konstellation vara en BRA kompromiss??
Det blir givetvis delar från flera olika antenner, man kan ju använda befintliga traps så det blir tex 3band på någon direktor, ev fler element för 15 och 20m. Det som saknas är möjligtvis traps för 12-17m, allt annat finns det mycket av.
Tips ideèr hjälp mottages tacksamt.
Mvh Hans SM6YNO
 
Back
Top