Nytt fabrikat - Första modellen 50/70 MHz

Jag ser framför mig ett tomt bord med en konsumentprodukt tillverkad helt i plast och försedd med spiralsladd och PTT. Kan det bli mer "PR/Kom-radio-look" än så här? Inga vackert glödande radiorör, ingen metall och trä så långt ögat kan nå. :(

Vad kan en stackars radioamatör göra med en sådan där plastlåda då, mer än att pilla på knapparna och gå vilse i undermenyerna. Ur led är tiden.

Noble Radio

/Bengt
 
Visst Bengt, man kan ju bara instämma med dig ... Tänk vad det är synd att det är så att tiden går och att utvecklingen gör att vi inte längre lever i grottor, tuggar rått kött från djurben och bara utstöter gutturala ljud i still med -.-. --.- Att allt har utvecklats, världen förändrats (på gott och ont förstås ... ) och att platsradions dagar verkar vara här för att stanna ;)

Ja visst var det bättre förr ... fast nog kliade djurhudarna mer än ett par moderna urtvättade jeans, tror du inte det?

;) / Johan

Ps. Ja visst var det bättre förr! men inte allt va? själv föredrar jag t.ex. att åka en tyst modern bil under vinterns kalla dagar än en öppen T-Ford. Sommartid kunde det vara en annan sak ...

Fast jag får nog medge att en sådan här trist menystyrd plastlåda aldrig kommer att hamna på mitt bord :) här drar jag gränsen ...
 
Last edited:
BYC skrev; "Fast jag får nog medge att en sådan här trist menystyrd plastlåda aldrig kommer att hamna på mitt bord här drar jag gränsen ..."
----

Ja, det var precis det jag ville ha fram Johan. Jag såg för min inre syn ett tomt skrivbord med en spiralsladdförsedd plastradio och en T-shirtförsedd operatör med dubbla armbindlar, bakvänd keps med tio stackade namnbrickor plus fem bältesradios slå sig för bröstet - jag är en radioamatör - tycka in PTT knappen på någon SSB-kanal och ropa CQ five nine.

Nej, där går gränsen... :rolleyes:

Allt var inte bättre förr men hobbyn hade nog mått bra med fler inslag från förr gärna i modern tappning. Tror du inte det?

/Bengt
 
Jo det här är svårt Bengt, om jag raljerar lite över "det var bättre förr" så är det ibland trist att se utvecklingen och hur det ser ut idag också. Fast ett kan man nog bara konstatera och det är att utvecklingen inte går att stoppa. Hur illa man än må tycka om den och visst finns det ljuspunkter också. Tänker dock inte ta upp det för då fastnar vi i den här tråden för evigt och det är den inte värd. Den började ju med en gräslig plastradio ...

Nä det där var en ful usling till radio, det må jag hålla med om. För att inte tala om hur otroligt opraktiskt det är med menyer på en maskin tänkt för mobil bruk. Såg, när jag forskade lite mer, att man kan ansluta ett PC tangentbord direkt till den för att mata in frekvens etc., blir fint det när man kör bil ... Snacka om att handsfree får en ytterligare mening ... eller var det tvärtom :)

Jag undrar jag hur dom tänkt? Nåja, i längden så kan vi inte stoppa utvecklingen Bengt, även om lite broms nog vore på sin plats. Men att försöka hålla lite liv i det gamla är nog inte fel heller. Det må jag ge dig helt rätt i.

Nostalgi i lagom portiner behövs nog så att hobbyns rötter bevaras så länge som möjligt. En dag är det nog slut med amatörradion i sin nuvarande form ändå, jag hoppas dock att jag slipper var med då.

Så jo, i slutänden så är vi nog rätt överens du och jag. Min enkla mening är att utveckling ja den får vi vare sig vi vill eller ej, fast bejaka rötterna också, så länge det nu går.

/Johan

Ps. det är väl dina nostalgibyggen och allt annat fint som dykt upp i många trådar sista tiden som påverkar även undertecknad :)
 
Nä det där var en ful usling till radio, det må jag hålla med om. För att inte tala om hur otroligt opraktiskt det är med menyer på en maskin tänkt för mobil bruk. Såg, när jag forskade lite mer, att man kan ansluta ett PC tangentbord direkt till den för att mata in frekvens etc., blir fint det när man kör bil ... Snacka om att handsfree får en ytterligare mening ... eller var det tvärtom :)

Ja rörapparaterna med roterande omformare och separat avstämmningsenhet kräver ju mycket mindre uppmärksamhet när man kör bil! :D
 
Nääää....
Inte för mej. Inte i bilen och troligen inte någonstans.
Stor som en skokartong o BARA ett band. 50+70 är väl samma band i radion bara andra frekvenser.
Å så BARA SSB+CW. Nej titta på t.ex.FT-817. Allmode med många band o inbyggda batterier etc... Det är radio det.
Inte ens för det priset verkar det intressant.
73 Göran
 
Back
Top