Nytt från PTS om amatörradio m m

Formuleringen är underlig. Är det ett remissyttrande, eller är det någon som mött Anders Amatör i Hötorgshallen och undrat om det körs något på 2.3 GHz?
 
Hela formuleringen andas "hörsägen".

Det fanns inga sådana formuleringar i de remissvar som kom in under december 2010.

Då var det f.ö. andra tongångar i den sammanställning och kommentar som PTS lade ut på sin hemsida (http://www.pts.se/upload/Remisser/2010/10-9947-sammanfattning-konsultation-2300mhz--110121.pdf):

"PTS svarar:
PTS uppfattar att det finns ett intresse av att få tillgång till frekvenser i 2,3 GHz bandet. Mobila bredbandstjänster verkar vara det mest attraktiva användningsområdet. Det finns också ett stort intresse för detta band hos radioamatörer."


...

PTS svarar:
PTS ser över behov och möjligheter att införa guard-band och/eller skyddszoner mot kringliggande band. PTS har för avsikt att konsultera ett lösningsförslag angående skydd av verksamheter i detta och närliggande band.
PTS har uppfattat att det finns en stor efterfrågan hos radioamatörer att använda 2,3 GHz-bandet. PTS ser över möjligheten att avsätta utrymme för denna typ av verksamhet.
PTS har mottagit Protels förslag om frekvenstilldelning för mobil videolänk och vidarebefordrat detta till enheten landmobil radio, som fortsättningsvis håller i arbetet med framtagande av alternativa frekvensmöjligheter för mobil videolänk."

Min egen teori är att detta på något sätt hänger ihop med uppmaningen för en tid sedan till även de som inte är aktiva på mikrovågsbanden att söka "högeffekttillstånd".

Det kan mycket väl tänkas att det halkat ur någon som kontaktat PTS i detta ärende att bandet är oanvändbart, och att ingen därför använder det p.g.a. den nuvarande effektgränsen.

Juristerna hugger nog direkt när sådant "gefundenes Fressen" dyker upp.

"Trist historia"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Sveriges Sändareamatörers (SSA) svar och synpunkter på PTS Konsultation av
planerad radioanvändning i 2,3 GHz-bandet

Inledning

SSA har tagit del av "Konsultation av planerad radioanvändning i 2,3
GHz-bandet" samt remissdokumenten "PTS föreskrifter om undantag från
tillståndsplikt för vissa radiosändare" och "Konsekvensutredning i fråga om
Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för
vissa radiosändare ". I de senare dokumenten framgår att
amatörradioallokering i 2,3 GHz-bandet föreslås slopas helt.

Enligt internationella Radioreglementet och CEPT är amatörradio en sekundär
tjänst inom 2,3 GHz bandet. Då konsultationen rör användning i 2,3
GHz-bandet vill SSA, i enlighet med internationell koordinering, argumentera
för fortsatt amatörradioallokering i 2,3 GHz-bandet.

 

Bakgrund

Frekvensbandet kring 2,3 GHz är en del i den internationella allokering för
amatörradio som är upprättad av ITU och CEPT. Idag är det uteslutande
smalbandig amatörradiotrafik som förekommer i 2,3 GHz-bandet. Detta är
trafik med upp till 2,5 kHz bandbredd för markbunden trafik, satellittrafik
samt månstudstrafik. Internationellt sett tillåtna effekter upp till 1000W
används i samexistens med andra användare och tjänster. Det är bland annat
tack vare smalbandskaraktären, smala antennlober och att de flesta andra
typer av system idag är bredbandiga som samexistens fungerar väl.
Bredbandiga digitala kommunikationssystem blir allt mindre känsliga för
smalbandiga störande signaler vilket förbättrar möjligheten till
samexistens.

 

Kommentarer till PTS förslag om slopad allokering för amatörradio i 2,3
GHz-bandet

Amatörradiobandet 2300–2450 MHz har under en längre tid varit begränsat till
100 mW uteffekt. Under större delen av tiden sedan effektbegränsningen på
100 mW infördes har tillstånd beviljats för hög effekt och
månstudsexperiment ("EME"). Bitvis har dock situationen varit oklar och
tillfälligtvis har tillstånd inte beviljats. Effektbegränsningen till

100 mW har kraftigt begränsat möjligheterna för markbunden trafik
internationellt och även nationellt. Amatörradioutrustning byggs och
finansieras privat varför en osäker eller begränsande tillståndspolitik i
ett frekvensband reducerar antalet aktiva amatörer för detta band. Detta
till trots har ett antal amatörer trafikerat bandet regelbundet. Till SSA:s
förvåning används detta faktum som ett argument att ta bort undantaget för
tillstånd i 2,3 GHz-bandet i "Konsekvensutredning i fråga om Post- och
telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa
radiosändare " med argumentet "Enligt uppgift från radioamatörer används
inte bandet nämnvärt idag pga. låg tillåten effekt varför PTS gör
bedömningen att effekterna av att ta bort undantaget för
amatörradioanvändning är små." SSA vill protestera mot denna omvända logik.

 

 

Koordinering av svensk allokering med internationell allokering

SSA följer den globala utvecklingen inom mobila tjänster och nationell
tillgång av bredbandstjänster. Detta bör dock vara en utveckling i enighet
med internationell harmonisering som i rimlig grad tar hänsyn till annan typ
av tjänster, t.ex. amatörradio. Den stora omsättning för mobila tjänster som
refereras till och som motiverar en marknadsanpassad frekvenstilldelning,
baserar sig på att en internationell harmonisering finns och genom detta
bidrar till kostnadseffektiva produkter. Denna internationella harmonisering
avgör i många fall intresse samt lönsamhet för tillverkare och produkter för
olika länder.

Med nuvarande förslag föregår PTS en av CEPT koordinerad allokering. Med de
studier för samexistens som CEPT genomför samt en svensk allokering i linje
med övriga större länder i Europa kan internationell koordinering och
samexistens hanteras på bästa sätt. Exempelvis planeras bandet 2350-2390 MHz
släppas för utförsäljning i UK 2013/2014 vilket skulle kunna vara en möjlig
koordinering från svensk sida. I tidigare remiss kring 2,3 GHz-bandet
nämndes Irland som ett land som planerade införande av mobila tjänster i 2,3
GHz-bandet med samma planering som i Sverige. SSA erfar att Irland kommer
avvakta resultat från CEPT:s arbete.

Förslag till fortsatt allokering för amatörradio i bandet 2300-2450 MHz

I tidigare remiss har SSA svarat att ett mindre delband (2320 – 2321 MHz)
med tillstånd för hög effekt bör kunna samexistera i närliggande segment med
bredbandiga tjänster. En preliminär rapport CEPT ECC Report 172 behandlar
denna samexistens. Vidare beräkningar med utbredningsmodeller (t.ex.
COST-Hata) kan användas för att konkretisera förutsättningarna för
amatörradion i denna samexistens. Vidare argument finns under respektive
frågor nedan.

SSA anser att trafik med amatörradiosatelliter i bandet 2400-2450 MHz även
fortsättningsvis skall vara tillåten. Detta är internationellt koordinerat
och väl motiverat att även svenska radioamatörer skall kunna ta del av denna
globala verksamhet. SSA har inte sett, eller förstår inte, motivet till att
detta band inte även fortsättningsvis skulle kunna vara allokerat i enlighet
med internationell koordinering.

 

Yttrande till "Konsultation av planerad radioanvändning i 2,3 GHz-bandet"

(Ref. Dnr 10-9947).

Yttrande till fråga 2.1. Samexistensproblematik

SSA menar att fram till att en internationellt koordinerad ITU- och
CEPT-allokering finns för bandet 2300-2400 MHz bör amatörradion kunna
allokeras i ett mindre bandsegment 2320 – 2321 MHz för smalbandig trafik med
hög effekt samt satellittrafik i bandet 2400-2450 MHz.

Samexistensen inom bandet 2300-2400 MHz med amatörradio bör kunna hanteras
genom ett separat segment på 1 MHz utanför de block som allokeras till BWS
(bredbandiga radiosystem). Med en internationellt koordinerad allokering av
BWS kan förutsättningar för samexistens förbättras. Se vidare yttrande till
fråga 2.4.

Yttrande till fråga 2.2. Teknik- och tjänsteneutralitet

SSA har här inga synpunkter.

Yttrande till fråga 2.3. Önskad tilldelningsenhet

Amatörradion är till sin natur en experimenterande verksamhet där individer
har möjlighet att praktiskt bygga teknisk kunskap - till nytta för landets
industri och förvaltning. Kunskapen att anpassa trafiksätt till tillgängligt
frekvensutrymme i ett visst frekvensband gör därför att ett smalare
bandsegment kommer att utnyttjas av smalbandiga trafiksätt. Vi föreslår 1
MHz som minsta tilldelningsenhet för amatörradio inom bandet 2300-2400 MHz,
och i enlighet med inom Region 1 förhärskande standardisering föreslås
bandet 2320-2321 MHz.

Vidare föreslår SSA fortsatt tilldelning för amatörradiotrafik i bandet
2400-2450 MHz i enighet med internationell allokering, men med en högre
effekt än dagens 100mW, för kommunikation via amatörradiosatelliter. Förslag
till effekt i detta band är 100W med referens till att samexistens under
många år internationellt har fungerat bra mellan ISM/WLAN och amatörradio i
detta band. Det finns idag inga kända rapporterade störningsfall i länder
med effekter kring 100W för detta band. Det finns därför inga motiv att ha
annan syn på samexistensen än vad man har i övriga länder i Europa.

SSA har ingen åsikt beträffande PTS förslag om oparade block.

 

Yttrande till fråga 2.4. Tidpunkt för genomförande av ett eventuellt
urvalsförfarande?

SSA är av åsikten att man i Sverige bör följa internationell harmonisering
inom CEPT och ITU både vad gäller frekvenstilldelning och tid för införande.
I annat fall uppkommer internationell inkompatibilitet, vilket drabbar t.ex.
telemetri till civilt och militärt flyg samt amatörradio.

SSA noterar att arbeten pågår inom flertalet länder i Europa samt inom CEPT
kring bandet 2300-2400 MHz. Exempelvis arbetar CEPT med en studie kring
kompatibilitet av BWS och annan trafik inom segmentet 2300-2400 MHz . Där är
även kompatibilitet mellan BWS och amatörradio studerad. Vidare föreslås
inom CEPT bl.a. studier av kompabilitet med medicinska applikationer i
bandet 2360-2400 MHz (MBAN). Vad SSA förstår kommer dessa och liknande
studier resultera i en CEPT-rekommendation för bandet 2300-2400 MHz. PTS
föregår genom förslaget på utförsäljning denna rekommendation vilket
påverkar amatörradion negativt på ett internationellt okoordinerat sätt.

I PTS konsekvensutredning för man fram ett marknadsmässigt omsättningsmotiv
för utförsäljningen men PTS tidplan föregår de större Europeiska länderna.
Exempelvis Storbritannien talar om 2013/2014 samt 2015 för en liknande
förändringar varför dessa årtal borde utgöra en lämpligare tidpunkt för en
internationell marknadspotential men även för en bättre synkroniserad
förändring av Europeisk frekvensallokering.

 

Yttrande till fråga 2.5. Geografisk begränsning?

SSA stöder PTS förslag att tillstånden i 2,3 GHz-bandet bör vara nationella.

 

Yttrande till fråga 2.6. Spektrumtak?

SSA har inga synpunkter på denna fråga..

 

Slutkommentarer:

Eftersom bredbandiga signaler har inbyggd immunitet mot smalbandiga signaler
är det högst sannolikt att amatörradioverksamhet kan samexistera med
bredbandiga signaler utan problem.

Amatörradioverksamheten är smalbandig och till skillnad från digitala
mobilsystem som förutom normal trafik kontinuerligt har bakgrundstrafik
pågående, är amatörradion till största delen en "lyssnande verksamhet".
Erfarenheter internationellt och i Sverige visar att tilldelning av hög
effekt inte ger de störningsfall man har befarat från PTS sida. Detta faktum
borde därför kunna utgöra grunden till en fortsatt allokering fram till att
en övergripande internationell harmonisering av bandet 2300-2400 MHz är
klar.

SSA hemställer om att få diskutera de tekniska förutsättningarna för en
fortsatt allokering i ett 1 MHz-segment (förslagsvis i det harmoniserade
bandet 2320-2321 MHz) samt i bandet 2400-2450 MHz.

 

Stockholm 2012-02-08

För SSA Tore Andersson Ordförande
 
XYY: Tack för remisssvaret.
Min förvåning över formuleringen kvarstår dock, och den rör lika mycket hur PTS väljer att skriva och (uppenbarligen, eller i alla fall synbarligen) tolka signalerna från Okänd Amatör.
Baserat på det jag läst här hade jag väntat mig litet mera professionalism från myndighetens sida, men jag har naturligtvis ingen som helst insyn i vad som försiggått.
 
Back
Top