Nytt trafiksätt att utforska

...bevare oss, milde Herre Gud...

(Varför gör vi inte så istället? Det är säkert bättre IP3 också...)
 
Ja, det där med slagruta är ett konstigt fenomen.
För ett tiotal är sedan hade en granne problem med sitt avlopp och det kom en "gubbe" från kommunen för att kolla på det. Ganska snart stod det klart att det krävdes grävarbeten.
Det fanns gamla ritningar, men grannen trodde att dom inte stämde (huset är 150 år gammalt).
- Inga problem, sa kommungubben och hämtade en slagruta i bilen. På ett litet ögonblick hade han fastlagt var avloppsrören verkligen låg. Detta stämde naturligtvis helt perfekt när grävaren satte skopan i marken.
Jag tyckte att det var både märkligt och intressant att denna metod verkligen fungerade så säkert.

Några månader senare skulle en slagruteman hålla en föreläsning i ämnet. Självklart var jag på plats för att få mer fakta om detta mystiska fenomen.
Jag har sällan blivit så besviken. Hela föreläsningen var bara en massa trams och hokus pokus.

Tydligen finns det två sidor av detta mynt. Dels en praktisk tillämpning som tydligen fungerar mycket bra och dels en verksamhet för självutnämnda spågummor/gubbar. De senare verkar dra ett löjets skimmer över de förra.
 
Prova på istället för att springa på föreläsningar. Jag behärskar den nobla konsten. Det är absolut ingen hokus pokus.

Roger
 
Jag var skeptiskt till det hela, tills jag själv provade och såg att det fungerade.

Varför det fungerar och vad det är för fenomen, har jag dock ingen aning om. Lika lite som alla dessa besserwissrar som påstår att det bara är inbillning. Det man inte har någon kunskap om, bör man inte heller uttala sig om.

/Markku
 
Det är nog med detta, precis som med "elallergi", självsuggestion och masshysteri.
Wikipedia: "Slagrutor har testats under kontrollerade förhållanden vid flera tillfällen, men då har resultatet endast blivit lika bra som slumpen.[1][2]
 
Last edited:
...men då har resultatet endast blivit lika bra som slumpen.[1][2]

Man måste överträffa slumpen en hel del för att resultatet ska vara signifikant. En förutsägbarhet på 90 procent är rätt bra men ska det kunna kallas vetenskap vill man ha en högre siffra. Det räcker till exempel inte att Newtons lagar fungerar i 90 procent av fallen, eller ens 99 procent av fallen. De måste stämma hela tiden. Likaså vill vi gärna att konstruerade broar håller med en en sannolikhet av 100 procent, att bygga broar där bara nio av tio blir farbara duger såklart inte. Till och med Microsoft har högre funktionalitet:)
 
Även om det är självsuggestion så innebär det ju inte att det inte fungerar :)

Många djur kan gräva fram vattenhål så vad tala för att inte även människan skulle klara av detta.
Vore väl snarare konstigt ifall vi inte skulle klara att hitta vatten som är en så viktig vara.
 
Angående bevisning, kan man exempelvis se på forskning av elementarpartiklar. Där behövs inte särskilt stor sannolikhet för att det ska godtas som vetenskapligt bevisat.

Inom vetenskapen finns de många exempel på förgångare som har blivit hånade och bespottade, men som historien senare har visat att de hade rätt. Vilket borde stämma till eftertanke, innan man går ut med tvärsäkra påståenden om sådant man inte har någon kunskap om. Oavsett om man är professor eller inte.

Till slut är det endast den egna kunskapen och erfarenheten som betyder något.
Oavsett vad andra tycker.
 
Att slagrutan fungerar tvekar jag inte på. Jag har ju själv sett det flera gånger (Jag har provat själv men inte lyckats tillräckligt bra).
Problemet är ju när man börja använda den till healing och annat trams.
Det är ju sådant som sätter käppar i hjulet för en mer seriös tillämpning.

Wikipedia är kanske inte den optimala kunskapsbanken..... :rolleyes:
 
Det tråkiga är att det görs mycket lite vetenskaplig forskning i dessa ämnen, då seriösa forskare inte vågar risker att bli mobbade och eller att bli av med forskningsanslag.

Jag är övertygad om att det finns oändligt mycket kunskap som människan har kvar att upptäcka. Därför tycker jag att alla borde vara ödmjuka inför detta faktum och medge den okunskapen. För 500 år sedan trodde de flesta jorden var världens medelpunkt. Folk blev brända på bål om de påstod något annat I grunden resonera många fortfarande på samma sätt. Vad auktoriteterna säger, TRO de flesta på, då de själva inte har möjlighet eller inte vill undersöka det själva.

Många vill inte ha sin cirklar rubbade.
 
Angående bevisning, kan man exempelvis se på forskning av elementarpartiklar. Där behövs inte särskilt stor sannolikhet för att det ska godtas som vetenskapligt bevisat.
Det var det dummaste jag har läst på länge! Inom all god forskning förkastas en hypotes om den vederläggs genom experiment eller observationer. Då är det tillbaka till ritbordet som gäller istället för triumfen att bli publicerad i en välrenommerad vetenskaplig tidning, där artikeln passerat igenom nålsögat "peer review". Tvärtemot ditt påstående ifrågasätts alltid osäkra eller orimliga resultat. Det ligger i forskningens natur att ständigt ifrågasätta och ompröva när förklaringsmodellerna visar sig otillräckliga.

Den som är intresserad av vetenskap kontra pseudovetenskap kan med fördel läsa på Föreningen Vetenskap och Folkbildnings hemsida. De ger också ut en mycket intressant skrift, Folkvett, fyra gånger per år.

Den som tror sig kunna visa att slagrutor eller andra paranormala fenomen fungerar kan vinna 1 miljon USD av James Randi. Följ denna länk för att läsa om det, klicka på "$1M Challenge". Över 1000 personer har försökt sedan 1964...
 
Tvärtemot ditt påstående ifrågasätts alltid osäkra eller orimliga resultat.

Nya upptäckter behöver inte bevisas till 100% för att forskning ska gå vidare. Vilket borde gälla allt som ska utforskas.

När det gäller slagrutor har de flesta "forskarna" redan på förhand fastslagit att det är inbillning och hjärnspöken, och därmed inget att lägga någon möda på.

----
Den här tråden handlar inte längre så mycket om HAM-radio, så för min del är nu den här diskussionen avslutad.

73
 
----
Den här tråden handlar inte längre så mycket om HAM-radio...

Det gjorde den inte till en början heller i och för sig:) Utan hur man kan kommunicera utan tråd genom att lägga nån sorts linjer i varandras lägenheter... Jag är fortfarande mycket skeptisk till detta. Omfattande blindtester med referensgrupper osv kan få mig att ändra åsikt - på sikt....
 
Onekligen ganska bra precision i det i artikeln beskrivna experimentet. Att pricka ett specifikt hus på tio mils avstånd.

Jag kan för min inre syn se den teknikintresserade stenåldersmannen sitta i mitten av en så kallad domarring eller i en gånggrift och leta efter 'DX' med hjälp av sitt hemmasnickrade redskap. Må det vara en träpinne eller av mera sofistikerad art. Emellanåt skickar han iväg ett CQ riktat mot en annan stenformation några mil bort. Domarringen kan vara den tidens kommunikationscentral eller, varför inte, contest-station.
 
SM5WPT said:
Det är absolut ingen hokus pokus.

Hur fungerar det då?

SM0REX said:
Den som är intresserad av vetenskap kontra pseudovetenskap kan med fördel läsa på Föreningen Vetenskap och Folkbildnings hemsida. De ger också ut en mycket intressant skrift, Folkvett, fyra gånger per år.

Skeptiskt ABC - Folkvett nr 1/2004

SM5FLM said:
När det gäller slagrutor har de flesta "forskarna" redan på förhand fastslagit att det är inbillning och hjärnspöken, och därmed inget att lägga någon möda på.

Det står väl fritt för envar som hävdar slagrutans tillförlitlighet att själv visa hur det förhåller sig? Eller ska någon annan ("forskarna") göra det?
 
Last edited:
Nya upptäckter behöver inte bevisas till 100% för att forskning ska gå vidare.
Förutom matematik så är det nästan inga andra vetenskapliga dicipliner som ägnar sig åt att "bevisa" något alls. Det man gör är, förenklat, att observera eller experimentera och modellera. En modell är en beskrivning och inget bevis.

När det gäller slagrutor har de flesta "forskarna" redan på förhand fastslagit att det är inbillning och hjärnspöken, och därmed inget att lägga någon möda på.
Vad forskare har för förutfattad mening om t.ex. slagrutor ska inte påverka resultatet av en undersökning. Det är observationerna som resulterar i en slutsats och inte tvärtom.

Just när det gäller slagrutor och andra paranormala fenomen brukar man dessutom komma överens med "slagrutegubben" om hur undersökningen ska gå till, just för att undvika misstankar om att förutfattade meningar ska ha inverkat på resultatet. Inga välgjorda undersökningar har kunnat påvisa att slagrutor eller andra paranormala fenomen existerar. Däremot har samtliga tester falsifierat ("motbevisat") påståenden om existensen. Men, som sagt, James Randi har 1 MUSD beredda för den som kan bevisa motsatsen.

God fortsättning på det nya året!
 
Kan själv intyga att detta fenomen fungerar.. i alla fall så långt att man väldigt exakt kan märka ut vattenledningsrör, avloppsrör och liknande. Min far kunde konsten med detta och lärde mig detta för många år sedan.

Men när det gäller medicinska diagnoser och kommunikation så har jag ingen aning, för det är första gången jag hört talas om det :) Kan ju dock erkänna att jag tvivlar starkt när det gäller den biten.
 
Intressant läsning detta

Hejsan på er.
Intressant detta tycker jag som inte vet och kan så värst mycket om teknologi och annat som hör till hamradio.
Men visst är jag otroligt intresserad och hämtar in mycket kunskap från många utav er i detta forum.

Slagrutor...hum hum tja jag tror det funkar för en del.
Likaså detta som någon skrev att t.o.m. djuren hittar vatten när det är torka, vad skall dom göra, det går ju inte att gräva åt andra hållet (uppåt) :)

Det finns otroligt mycket utöver amatörradio som fungerar, utan att det vetenskapligen går att fastställa.
Tyvärr är många människor funtade på det viset att "det som inte går att fastställa med matematik, det finns inte"

En sak som vi kan fundera över och som kan vara knivigt är detta !!!
Påskön - Statyer

Hur förklarar vi detta?? Har ingenting med hamradio att göra, mer än att det kan vara trevligt om man någon gång får köra därifrån.

Hur har vi det igentligen med ödmjukheten i våra tankar?? Ödmjukheten till det vi inte förstår och kan greppa?
Vilka är vi?? Är vi en amöba i någonting mycket större? Tja...vi vet inte detta ännu och det går inte heller att bevisa varken för eller emot.

Kul att tänja gränserna lite utöver rockärmarnas längd ibland:)
Här gäller inte sinuskurvorna och annat, men visst finns det mycket om man vågar tänka på det.

Healing....njaaa, vet inte för jag har aldrig prövat det, men varför inte??
Vi vet ju att zonterapi och att stoppa nålar i människor som bedövning funkar numera....
Det hade ALDRIG en radioamatör på -60 talet gått med på (inte -70 talet heller)

Jag tror att vi hittar sanningen bäst genom att vara ödmjuka och deltaga i en massa ämnen som inte enbart rör CPU och vågutbredning, det gör att vi tillsammans kan komma närmare sanningen.

Kan hända finns det en annan dimension paralellt med oss, med tanke på att det paranormala nämdes, (har inte tappat tråden) :) (häng med) :)
Kolla in detta och läs rakt upp och ner.
Andra dimensioner

Är inte religiös, agnostiker eller ateist, men förkastar inte andra människors förmåga att känna och uppleva saker och ting som inte jag kan och förstår mig på.

I all välmening utan att vilja provocera någon.
Erland 6KTC
 
Last edited:
Det som stör mig mest är vissa inte än vill godta att det KAN finnas något som dagens vetenskap inte känner till. Som att den värld vi idag känner till, är den i absolut meningen den enda sanna bilden. Att vi redan har upptäckt allt som finns att upptäcka.

Det här inställning verkar till om med vara större hos vissa "vanliga" personer, än hos framstående vetenskapsmän. Personer som inte vill få sin "cirklar rubbade".

Att exempelvis säga att slagrutan är en bluff, är en oförskämdhet mot de personer som VET att den fungerar och kan använda den.

Vad hade någon på 1600-talet sagt, om du hade talat om att du kan kommunicera med en person på andra sidan jordklotet, med en liten "låda"? Du har hade troligtvis riskerat att bli bränd på bål av den tidens vetenskapsmän. Åtminstone hade du betraktas som en ganska förvirrad person.
 
Back
Top