Nyväckt intresse hos PTS

Hej!

Intressant att läsa vissa av reaktionerna...
Det skulle alltså vara kränkande att få en knäpp på nästan för att man ägnar sig åt free banding eller kör med otillåten effekt?

Bara att hoppas på att PTS löper linan ut.
 
Last edited:
Läste igenom tråden på 27Mhz-forumet som SM7WSJ länkade och fick mig ett gott skratt. PTS har liksom stoppat in en pinne i myrstacken...
Indignationen över att bli ifrågasatt när man kör på otillåtna frekvenser och med otillåtna effekter är stor även om en och annan tycks förstå att är man olaglig får man ta konsekvenserna.

Någon föreslog att kollektivet skulle gå samman och klaga till EU då PTS reaktion borde tolkas som ett handelshinder då deras myndighetsutövning inverkar menligt på försäljningen av slutsteg. Därmed borde vår handelsminister reagera och läxa upp PTS...
O sancta simplicitas
 
Det som är litet spännande är att PTS nu övar på 27 MHz-gänget... I framtiden kanske mätbussen kan siktas runt andra mer eller mindre kända QRO-nästen oxo :)

73 de LRR, Mats
 
Undrar om PTS även kommer att börja intressera sig för överträdelser på 144,8 MHz kring Arboga och Herrljunga.
(Vad som tilldrar sig i Polen är kanske däremot de polska myndigheternas bekymmer, även om det är lite pinsamt för PTS...)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Last edited:
Det som är litet spännande är att PTS nu övar på 27 MHz-gänget... I framtiden kanske mätbussen kan siktas runt andra mer eller mindre kända QRO-nästen oxo :)

73 de LRR, Mats

Den minskade importen av ryska mastodontrör kommer att skapa ohyggliga följder på högsta politiska nivå...?
 
Den minskade importen av ryska mastodontrör kommer att skapa ohyggliga följder på högsta politiska nivå...?

Nja... jag tror nog ryska försvarsmakten tvärtom blir ganska glada. Majoriteten av de rör som säljs i väst har nog via "flexibla lösningar" fått ben ut ur ryska mobförråd, så jag tror inte att det har några negativa implikationer på hög politisk nivå...

73 de LRR, Mats
 
Undrar om PTS även kommer att börja intressera sig för överträdelser på 144,8 MHz kring Arboga och Herrljunga.
(Vad som tilldrar sig i Polen är kanske däremot de polska myndigheternas bekymmer, även om det är lite pinsamt för PTS...)

73,
Jonas/SM5PHU

"Noch ist Polen nicht verloren"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nja... jag tror nog ryska försvarsmakten tvärtom blir ganska glada. Majoriteten av de rör som säljs i väst har nog via "flexibla lösningar" fått ben ut ur ryska mobförråd, så jag tror inte att det har några negativa implikationer på hög politisk nivå...

73 de LRR, Mats

Flexibla lösningar, det är nog samma som "alternativa lösningar", ett begrepp jag hörde när jag var i Moskva för 10 år sedan.
Jag tackade nej till erbjudandet...
 
Tja, det är väl bra att PTS har resurserna att säkerställa att regelverket efterföljs.

Att några eventuellt har valt att ha det dåliga omdömet att bryta mot gällande föreskrifter borde inte föranleda kritik mot PTS.
Så då kan vi konstatera att 27MHz är et QRP band. Har inga problem med det. Vill man köra QRO, så är det amatörradiocert
och amatörradioband som gäller. Naturligtvis enligt gällande reglemente med 1000W utmatat i antennsystemet.

Ordningen återställd.

73 de Kai
 
Hej!

Efter att ha råkat svepa förbi 14200 kHz så önskar man att ett världs-PTS hade tagit tag i situationen...
Vilken röra!
Ett antal "sluthuvuden" sände falska anrop med signalen IT9RYH, musik och påhopp i största allmänhet.
Ett beteende som för tankarna "till det onämnbara bandet" i sina värre stunder!
 
Bara att konstatera att radioamatörer med certifikat tråkigt nog även ägnar sig åt illegal radiotrafik.
Förmodligen tillhör dessa den kategori som också ser amatörbanden som någon form av utökade privatradioband.
Det är verkligen en "trist historia" att lagstiftarna frånhänt sig möjligheten att dra in tillstånden för sådana figurer.

Dock hoppas jag att PTS drar de som inte rättar sig efter förelägganden inför tinget.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Flexibla lösningar, det är nog samma som "alternativa lösningar", ett begrepp jag hörde när jag var i Moskva för 10 år sedan.
Jag tackade nej till erbjudandet...

Numera är det dock underskott på rysk militärsurplus på ställen som "Mitino Radio Rynok". Billigare att köpa GU84b på Ebay än här i Ryssland...

Om man inte har tur och frågar då ett stort parti inkommit...
 
Det var en intressant läsning som -WSJ länkade till. Där ser man verkligen hur människan anpassar sig till omständigheterna.
"Förr" var det tydligen en sport att kunna köra hög effekt på 27MHz utan att bli ertappad av myndigheten. Efter några års avsaknad av tillsyn så ses det istället som en rättighet. Lagbrottet är fortfarande detsamma.
 
Det var en intressant läsning som -WSJ länkade till. Där ser man verkligen hur människan anpassar sig till omständigheterna.
"Förr" var det tydligen en sport att kunna köra hög effekt på 27MHz utan att bli ertappad av myndigheten. Efter några års avsaknad av tillsyn så ses det istället som en rättighet. Lagbrottet är fortfarande detsamma.

Det riktigt ledsamma är att finna radioamatörer med certifikat som försvarar det hela. Andra skribenter på 27 MHz-forum drar jämförelser med amatörbanden, utan att inse att det var när 27 MHz-amatörerna släpptes in i amatörradion genom sänkta kompetenskrav och avskaffandet av telegrafikravet som det hela började urarta.

Man kan även se hela frågeställningen som en tungt inlägg i debatten om examinationskraven. Är kunskaperna så dåliga att amatörer med certifikat inte känner till eller förstår avsikterna bakom lagstiftningen om frekvensanvändning är det illa ställt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det riktigt ledsamma är att finna radioamatörer med certifikat som försvarar det hela.

Instämmer till fullo.
Att dra paralleller till bilar, trafik och körkort är ju populärt... Kan ni tänka er en 18-åring med MC-kort som fortsätter att köra trimmad moped och tycker att det mer eller mindre är hans rättighet att göra så, så länge han inte orsakar några olyckor? Och dessutom försvarar sitt agerande offentligt. Tror ni han skulle vinna något gehör hos trafikverket eller polisen?

SA6APZ
 
Som sagt; häpnadsväckande läsning! Kan inte riktigt förstå att så många radioamatörer håller till på privatradiobandet, helt ogenerat, och t om försvarar lagöverträdelser i detta. Varför har man som certifierad radioamatör, med alla rättigheter och frekvenstilldelningar, överhuvudtaget ett intresse av 27 MHz??

Jag kan inte komma till någon annan slutsats än att dessa inte är några "riktiga radioamatörer", i varje fall inte i min värld!
Den som sänder på andra frekvenser än vi tilldelats och därtill kopplade lagöverträdelser som man menar är en medborgerlig rättighet, har totalt förbrukat sitt förtroendekapital!

Oavsett om min slutsats gillas eller ogillas, alldeles uppenbart finns både riktiga och oriktiga radioamatörer!

/Lasse
 
En riktig radioamatör kan väl visst vara intresserad av 11m bandet? Men däremot att överträda gällande lagar och regler, det är det som enligt mig utmärker en "oriktig" amatör. Oavsett band.
 
Vad snubbarna på 27 håller på med har väl inget med amatörradioverksamheten att göra? Så länge de inte stör på amatörradiobanden kan jag inte se varför radioamatörer skall bry sig om vad folk på 27 väljer att göra, -överhuvudtaget! Om man inte är självutnämnd privatpolis och ”vän av ordning” förstås... Men det vet vi ju alla hur mycket "pain in the ass" dessa privatpoliser är t ex ute i trafiken... Oftast kör de SAAB. Fråga mig inte varför ;)

Att myndigheterna gör tillsyn för att kontrollera att lagar och förordningar följs skall dock ingen bli förvånade av. Inte minst 27 MHz-körarna. Att det presenteras offentligt i forum på internet, om hur mest olaglig man kan vara, gör ju det inte enklare för myndigheterna att blunda för "problemet”. Killarna har därigenom själva bjudit upp till denna dans med PTS.

Att vissa här upphöjer sig till att avgöra vem som är riktig eller oriktig radioamatör pekar på låg självinsikt och dålig inlevelseförmåga i hur andra kan uppfatta sin situation.

Ha det gott och sköt ditt eget, så får du ett mer bekymmerslöst och gladare liv :)

/Per (Ej privatpolis)
 
Back
Top